Vasco Consult lanceert digital team

10 september 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Sinds dit voorjaar beschikt Vasco Consult over een team dat zich volledig toelegt op digitale transformatie. Het bureau heeft de doorgewinterde digital-expert Maarten Stramrood aan boord gehaald om leiding te geven aan het nieuwe Vasco Digital. We spraken Stramrood om erachter te komen hoe het bureau zich onderscheidt binnen de markt.

Van oorsprong helpt het in Driebergen-Rijsenburg gevestigde Vasco Consult bedrijven bij het optimaliseren van hun customer journey. Daarin speelt digital de laatste jaren een steeds belangrijkere rol – zozeer zelfs dat het thema inmiddels voor een groot deel de gehanteerde strategie bepaalt.

Zo merkten ze ook bij Vasco. “Vanuit onze bestaande klanten kwam steeds vaker de vraag of wij ze ook verder kunnen helpen met vraagstukken op het gebied van digitalisering”, vertelt Maarten Stramrood. “Dit ligt heel dicht aan tegen wat Vasco sowieso al deed, dus dat is ook voor ons een hele natuurlijke combinatie.”

Maarten Stramrood, Vasco Consult

De horizontale differentiatie in de bestaande dienstverlening sluit ook aan op trends in de markt, waar door de steeds centralere rol van digital de grenzen tussen rollen vervagen. “Zo zien we bijvoorbeeld dat CDO’s en CIO’s niet meer twee verschillende personen zijn, maar dat dit één functie wordt. En ik verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren bij commerciëlere domeinen zoals de CMO’s en CCO’s.”

Nieuw team, zelfde focus

Het nieuwe team Vasco Digital is ontstaan uit de behoefte te specialiseren om bedrijven zo de overall expertise te kunnen bieden die ze verlangen. Vasco Digital werkt geheel volgens de bestaande filosofie van Vasco en met dezelfde focus.

“Dat betekent dat we ons ook richten op transformatieprogramma’s en business improvement”, aldus Stramrood. “Wat het bij Digital wat anders maakt, is dat de vraagstukken vaak nog wat breder liggen en we daarbij bijvoorbeeld ook kijken naar digitale marketingactiviteiten of hoe een e-commercekanaal is ingericht binnen de gehele organisatie.”

Ervaring en duidelijkheid

Met de nieuwe praktijk mengt Vasco zich in een steeds drukkere markt, waarbinnen talloze adviesbureaus vechten om de gunst van de klant. Ondanks alle concurrentie is Stramrood ervan overtuigd dat Vasco Digital iets nieuws kan toevoegen aan het digital-vakgebied.

“Dit zijn voor mij twee hele duidelijke punten: ten eerste hebben we allemaal ervaren mensen in dienst die soortgelijke trajecten al doorlopen hebben, vaak ook aan de klantzijde. En ten tweede, een belangrijk punt: wij komen het gewoon doen, en als de klus geklaard is gaan we ook weer weg. Dit spreekt klanten enorm aan, omdat het duidelijkheid geeft.”

Twee decennia digitalisering

Wat betreft die ervaring zit het met Stramrood zelf ook wel goed. “Ik richt me al een kleine twee decennia op digitalisering, waarbij ik de laatste tien jaar eindverantwoordelijk was voor vele grote programma’s.”

Gedurende die projecten trok hij ook al geregeld op met een aantal mensen van Vasco. “Met sommigen werk ik al meer dan tien jaar samen. Ik ken ze dan ook bijzonder goed. En in deze samenwerking hebben we diverse interessante trajecten gestart, maar ook succesvol afgerond.”

Toen Stramrood vorig jaar besloot dat hij meer de consultancykant op wilde, was de keuze voor het passende bureau dan ook niet heel moeilijk. “Dit was voor mij een hele natuurlijke overgang waar ik niet lang over na heb hoeven denken.”

Vliegende start

Geheel in lijn met de belofte om na een overzichtelijk traject weer te vertrekken bij de klant, heeft Vasco Digital inmiddels zijn eerste opdracht al afgerond. “We zijn inmiddels aan een tweede traject begonnen. We doen dit niet met nieuwe mensen, maar met de huidige consultants van Vasco. Dit betekent dat we volgens organisch ontwerp onze mensen veel breder kunnen inzetten en dit maakt het interessanter voor toekomstige werknemers.”