BCG'ers in Scandinavië gaan vliegen met duurzame kerosine

03 september 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Boston Consulting Group heeft ambitieuze doelstellingen aangekondigd voor het verduurzamen van zijn zakelijk vliegverkeer. Daartoe slaat het in Scandinavië de handen ineen met een duurzame brandstofproducent en enkele luchtvaartmaatschappijen.

Duurzaamheid en ESG (Environmental, Social, Governance) vormen tegenwoordig een prioriteit voor bestuurders, die op zoek zijn naar manieren om hun organisatie groener in te richten. Bovendien gelden vanaf 2023 nieuwe duurzaamheidsrichtlijnen van de EU. Deze verplichten bedrijven met meer dan 250 medewerkers om in hun jaarverslagen meer inzicht te geven in de impact van hun activiteiten op de gehele maatschappij. 

Ook steeds meer consultancyorganisaties spannen zich in om hun processen en bedrijfsvoering duurzamer te maken. Niet alleen om wet- en regelgeving te volgen, maar ook vanwege de roep om meer duurzaamheid vanuit de maatschappij. Bovendien kent een focus op duurzaamheid ook een positieve businesscase.

BCG'ers in Scandinavië gaan vliegen met duurzame kerosine

Ook Boston Consulting Group (BCG), een van de grootste strategiekantoren ter wereld, maakt zich sterk voor een duurzamere bedrijfsvoering. In Scandinavië hebben de BCG-collega’s een innovatieve manier gevonden om hun CO2-footprint te verlagen.

De Scandinavische consultants van BCG hebben naast het reizen met andere maatschappijen ook de keuze om te vliegen met luchtvaartmaatschappijen SAS en Finnair. Deze twee luchtvaartmaatschappijen hebben een lopend partnership met Neste, een aanbieder van hernieuwbare energie-oplossingen.

Duurzame vliegtuigbrandstof

Neste, dat met zijn hoofdkantoor in Finland is gevestigd, gebruikt elk jaar afvalvetten en plantaardige oliën, naast andere organische grondstoffen, om zo 100.000 ton zogenaamde duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel: SAF) te produceren. Dit product vormt een ‘groen’ alternatief voor de fossiele vliegtuigbrandstof (kerosine). Door hiervan gebruik te maken kan Neste de uitstoot van broeikasgassen die vliegen veroorzaakt met 80% doen dalen.

BCG ontkomt er niet aan om wereldwijd zijn klanten fysiek te bezoeken. Door te kiezen voor duurzame brandstof, zet het kantoor in op het zo laag mogelijk houden van de CO2-footprint van zijn eigen zakelijk reisverkeer. Voor BCG betekent de overeenkomst dat het kantoor voldoende SAF inkoopt om daarmee alle zakelijke vliegreizen mogelijk te maken voor al zijn medewerkers die zijn gevestigd in Kopenhagen, Helsinki Stockholm en Oslo.

Klimaatpositief

De stap ligt in lijn met de bredere ambitieuze klimaatdoelstellingen van het advieskantoor. Waar veel organisaties streven naar een netto-nul impact, wil BCG dat de algehele organisatie tegen 2030 zelfs een klimaat-positieve impact heeft op het klimaat.

BCG stelt zich ten doel 30% minder uitstoot voor zakelijke reizen in 2025 te realiseren (ten opzichte van 2018 en gemeten per FTE). Dit wordt volgens het strategiekantoor voornamelijk gerealiseerd door minder te vliegen. Voor de resterende vluchten wordt in Scandinavië bij voorkeur gekozen voor SAF, door te vliegen met SAS en Finnair.

De luchtvaart lijkt een uitgelezen branche om stappen te zetten voor een lagere eigen CO2 uitstoot, aangezien het vliegverkeer goed is voor bijna 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Nederland

Ook in ons land wordt geëxperimenteerd met duurzame kerosine. Shell en KLM hadden begin dit jaar de primeur met de eerste passagiersvlucht op duurzame synthetische kerosine. Het ging om een vlucht van Schiphol naar Madrid.

Nederland behoort volgens het Rijk in Europa tot de kopgroep van landen die de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen willen aanjagen om de luchtvaart te verduurzamen. Nederland wil de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen (biobrandstoffen en synthetische kerosine) stimuleren, zodat er in Europa in 2050 volledig met duurzame brandstof kan worden gevlogen.

Het is onbekend of het Nederlandse kantoor van BCG net als de collega’s in Scandinavië een pilot met duurzame kerosine overweegt.