EY en Deloitte begeleiden overname van Kleertjes.com door Wehkamp
Kleertjes.com is overgenomen door webreus Wehkamp. EY en Deloitte waren als dealmakers betrokken bij de transactie.
Als gevolg van de krachtenbundeling “kunnen wij onze sterke e-commercepositie verder uitbouwen en volledig voldoen aan onze ambitie om ieder Nederlands gezin te bedienen met ons unieke, meest inspirerende en best samengestelde assortiment in mode en wonen”, zo laat Wehkamp-topman Graham Harris weten.
Kleertjes.com werd in 2003 opgericht door Claudia Willemsen en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste kindermodewebshops van ons land. Bij het bedrijf, dat opereert in Nederland en België, werken zo’n 400 professionals. Naast de webshop is het bedrijf actief vanuit locaties in Hilversum en ’s-Heerenberg. Kleertjes.com genereert een jaaromzet van €45 miljoen en telt maandelijks ongeveer 1,2 miljoen bezoekers.
Verschuiving naar online door corona
De coronacrisis heeft Wehkamp, net als veel andere online retailers, geen windeieren gelegd. Nederlanders zijn tijdens de lockdowns massaal overgestapt op online winkelen en Wehkamp heeft zijn omzet, winst en aantal klanten sterk zien stijgen.
Zo genereerde Wehkamp afgelopen boekjaar een omzet van €729,5 miljoen, bijna een vijfde meer dan de circa €597 miljoen het jaar ervoor. Ook zag Wehkamp zijn brutowinst met €16 miljoen stijgen naar €57 miljoen. Het aantal klanten steeg met een vijfde naar 2,5 miljoen.
Kindermode groeimarkt
De zichtbare groei binnen het kindermodesegment maakt dat Wehkamp zich nog meer op dit segment is gaan richten. Harris: “Het afgelopen boekjaar steeg onze omzet van kindermode met 46%. Dat is een markt met een enorme groeipotentie, want ouders hebben door groei van hun kroost regelmatig nieuwe kleding nodig.”
En zo kwam Kleertjes.com in beeld: “Onze ruime ervaring op het gebied van assortimentssamenstelling, fulfilment, toepassing van klantdata, e-commerce innovatie en logistiek en onze diepgaande relaties met onze leveranciers en unieke samenwerkingsverbanden kunnen wij volledig benutten bij Kleertjes.com.”
Ook voor Kleertjes.com betekent de deal goed nieuws. Doordat het nu kan putten uit de capaciteiten van de webreus zal het zijn bestellingen sneller kunnen thuisbezorgen, kan het zijn website verder professionaliseren en zijn assortiment verbreden.
De komende periode zet Wehkamp zijn vizier op verdere groei. Harris sluit nieuwe overnames daarbij niet uit. “We willen zeker uitbreiden, maar ik verwacht niet dat we volgend jaar nog met overnames komen. Dat zal eerder in 2023 zijn. We staan er gezond voor en kijken goed naar andere partijen die van meerwaarde kunnen zijn voor ons assortiment.”
Als gevolg van de overname zullen er volgens Harris geen ontslagen vallen. Ook de merkidentiteit van Kleertjes.com zal intact blijven en de bedrijfslocaties blijven operationeel.
Dealmakers
Diverse advies- en advocatenkantoren hebben Wehkamp en Kleertjes.com bijgestaan bij de totstandkoming van de transactie. Zo leverde EY M&A-advies met een team bestaande uit Bart Serto, Marius Kuiper, Richinel van Aanholt en Gerben Haest.
Deloitte leverde belastingadvies met een team bestaande uit Martijn Koedijk, Ruud Vijfvinkel, Emma ter Braak en Annelies Haaijer. Ook JSA Tax leverde belastingadvies, met een team bestaande uit Olaf Kroon en Rowdy Schouten.
EY en Deloitte waren ook verantwoordelijk voor de financiële due diligence. Vanuit EY werd deze uitgevoerd door Maurice van den Hoek en Fredi Arditti. Het team van Deloitte bestond uit André van IJperen, Bregje Huesmann, Gerard de Rotte en Ilyas Chaouqui.
Juridisch advies werd geleverd door verschillende advocatenkantoren en hun teams: Stibbe (Heleen Kersten, Reinout de Boer, Sebastiaan Witkam, Alexander Collot d'Escury en Omar El Gachi), JB Law (Marielle Broekhuysen) en deBreij (Gaston Freijser, Maxime Jongh en Sandra Meijneke).