Femke van den Wall Bake (Turner) over haar projecten in de zorg

09 augustus 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Femke van den Wall Bake is senior consultant in de zorgpraktijk van Turner. Drieënhalf jaar geleden stapte ze van een leverancier van medisch-technologische producten over naar het organisatieadviesbureau om zich te verder te ontwikkelen. Welke stappen heeft ze gezet? Met wat voor projecten is ze bezig? En hoe bevalt het bij Turner?

Hoe ben je bij Turner terechtgekomen?

“Ik werkte al een tijdje bij de adviestak van een leverancier van medisch-technologische producten. In Nederland werkten we met een klein team in de ziekenhuizen aan het verbeteren van zorg-logistieke processen. Na een tijdje wilde ik me verder verbreden, weer leren van nieuwe mensen. Turner is een adviesbureau dat werk verricht in verschillende sectoren, dat geeft mij de kans om ook van andere sector te leren. Bovendien past de methodologie van Turner – strategie-executie – helemaal bij mij.”

Femke van den Wall Bake. Senior Consultant, Turner

Wat houdt dat nou in, strategie-executie?

“Iedereen bij Turner wil écht samen met de organisatie aan de slag. Geen strategisch rapport op tafel leggen en weglopen. Nee, de strategie en de executie ervan moet je constant met elkaar verbinden en zorgen dat ze elkaar versterken. Anders gaat je nieuwe strategie niet werken. Het rood en het blauw uit het Turner logo spreekt mij ook aan. Als je een traject heel rationeel, heel ‘blauw’ aanpakt, dan krijg je niemand mee. Maar alleen ‘rood’ werkt ook niet. Je hebt het allebei nodig om succesvol te veranderen.” 

Lees ook: Strategy = Execution van Turner-partner Jacques Pijl wint internationale prijs.

Wat voor opdrachten doe je?

“Ik doe hele diverse opdrachten, vaak gericht op operational excellence. Ik werk meestal binnen de zorgsector. Zo heb ik bijvoorbeeld een opdracht in de geboortezorg gedaan, waarbij we onderzoek en onderwijs nog beter op elkaar willen laten aansluiten en samenwerken. Zodat de geboortezorg (van 0de t/m 3de lijn) in de praktijk verder verbeterd kan worden. Een mooie combinatie van twee werelden en heel interessant.” 

“Andere opdrachten – ik doe af en toe ook wel opdrachten in het onderwijs en de publieke sector – gaan meestal over de hele procesketen binnen een organisatie. Vaak werken mensen wel veel samen, maar kunnen zij het proces nooit helemaal overzien. In workshops breng ik met de betrokkenen het proces van begin tot eind in kaart om gezamenlijk inzicht te creëren in knelpunten.” 

Op welk resultaat ben je echt trots?

“Ja, dat is de opdracht waarbij we de interventiecardiologie verplaatsten van het ene gebouw naar de andere en tegelijkertijd overstapten op een nieuw digitaal patiëntendossier. Er was een hele harde deadline en er waren veel mensen betrokken: van de managers en projectleiders tot de verpleegkundigen en artsen tot de leveranciers van de medische apparatuur. Het werken zo’n diverse groep mensen was heel interessant.”

“Ik weet nog goed dat we nog aan het verhuizen waren er een patiënt behandeld moest worden. Natuurlijk hadden we ons op die situatie voorbereid: je moet ervoor zorgen dat beide locaties nog functioneel zijn. Dat dit allemaal goed is gegaan, daar ben ik wel heel trots op.” 

Wat zijn nou lastige momenten in je opdrachten?

“Elke opdracht heeft wel een paar sessies die heel belangrijk zijn voor het slagen van een project. Het is vaak een uitdaging om die sessies zo voor te bereiden dat alles gaat zoals je wilt. Als het dan lukt geeft me dat een goed gevoel. Het gaat ook weleens fout, of niet zoals je gedacht had. Als bijvoorbeeld iemand ineens een andere rol aanneemt en helemaal niet constructief in de sessie zit.” 

“Of soms speelt er iets onderhuids wat dan ineens naar boven komt. Op dat moment moet je goed kunnen schakelen. Ik vind dat soms nog weleens lastig en daar kun je je niet altijd op voorbereiden.” 

Hoe ga je daar dan mee om?

“De kunst is om zoveel mogelijk bespreekbaar te maken en terug te geven wat je gemerkt hebt. Vaak vraag ik achteraf aan een aantal mensen die erbij waren wat zij van de sessie vonden, om te toetsen hoe andere mensen dat moment ervaren hebben. En soms kom je erachter dat diegene het juist als een hele goede sessie ervaarde. Bijvoorbeeld omdat er voor de organisatie grote stappen zijn gezet die ik niet zo herkende. Zo toets ik mijn eigen gevoel.” 

Aan welk vraagstuk zou je graag willen bijdragen?

“Ik zou graag een opdracht willen doen waarbij we samen met een aantal zorgaanbieders en een zorgverzekeraar de juiste zorg op de juiste plek gaan realiseren in de regio. Dit is een beweging die we in Nederland graag willen maken, maar niet altijd even makkelijk is om werkend te krijgen in de praktijk. Het is een uitdaging om met al deze verschillende mensen en belangen dit voor elkaar te krijgen en vraagt ook lef en doorzettingsvermogen.” 

Tot slot, wat vind je bijzonder aan Turner?

“Ik heb meteen heel veel vrijheid ervaren om zelf dingen te ondernemen en te ontdekken. Wat ik ook zo bijzonder vind is dat we bij Turner werken met collega’s in vaste dienst en collega’s die als zelfstandige werken. Zo ontmoet je steeds weer nieuwe ervaren mensen met heel uiteenlopende achtergronden. Zo werkte ik met een heel ervaren adviseur die heel goed in stakeholdermanagement was. Dat bewonderde ik in haar en daar probeer ik ook weer van te leren.”

“Ook van mijn leidinggevende heb ik veel geleerd: dat je echt jezelf mag zijn en je als adviseur eigen stijl mag hebben en hanteren. Bij heel Turner is er veel oog voor de menselijke kant. Iedereen durft zich open te stellen naar elkaar en zo is er een heel fijne sfeer die we samen creëren.”