KPMG: Nederlandse organisaties nog niet bijzonder datagedreven
Binnen Nederlandse organisaties is het niet zo goed gesteld met de datagedrevenheid. Dat is een van de conclusies van een nieuwe onderzoek van KPMG.
Daarin komt bijvoorbeeld naar voren dat slechts één op de vijf organisaties uit ons land zichzelf op het gebied van datagedrevenheid als volwassen typeert. “Ondanks de groeiende behoefte om data te benutten, heeft de ruime meerderheid van de Nederlandse bedrijven grote moeite met de implementatie ervan”, zegt Maurice op het Veld, partner bij KPMG.
De vaardigheid om de juiste data op de juiste manier te verzamelen, daar inzichten uit te halen en deze te gebruiken binnen het dagelijkse besluitvormingsproces is momenteel de grootste data-uitdaging voor professionals binnen het Nederlandse bedrijfsleven, concludeert KPMG.
“Ook blijkt dat het dagelijks gebruikmaken van de mogelijkheden van data-analyses binnen een organisatie vaak beperkt blijft tot slechts enkele afdelingen”, vervolgt Op het Veld. “Een bedrijfsbrede data-aanpak ontbreekt hierdoor meestal en dat heeft gevolgen voor het functioneren van de gehele organisatie.”
Niet geheel verbazingwekkend wordt binnen finance- en marketing & salesafdelingen volgens de onderzoekers van KPMG momenteel het meest gebruikgemaakt van data-analyses. Binnen HR-afdelingen wordt daarentegen het minst gebruik gemaakt van data-analyses. Ook dat is volgens KPMG niet opmerkelijk.
“Dat binnen HR-afdelingen momenteel nog maar weinig gebruik wordt gemaakt van analyses kan te maken hebben met de specifieke gegevens. Het gaat hier immers om persoonsdata en het ligt gevoelig om die te analyseren. Ook omdat zulke analyses niet per se een goed beeld weergeven van hoe professionals daadwerkelijk presteren.”
Er bestaan tal van technologieën om data te analyseren die worden gebruikt binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Bekende voorbeelden hiervan zijn onder meer kunstmatige intelligentie (AI), machine learning (ML) en robotic process automation (RPA).
Datavisualisatie – het weergeven van gegevens, bijvoorbeeld in grafiekvorm – is in ons land echter een stukken populairdere techniek, zo blijkt uit het onderzoek van het Big Four-kantoor. Binnen maar liefst 91% van de Nederlandse organisaties wordt hiervan gebruikgemaakt.