Fouad el Maouchi over werken in de strategische marketing bij Merkle
Sinds een kleine twee jaar werkt Fouad el Maouchi aan strategische marketingvraagstukken bij Merkle, vooral gericht op customer experience. Hij vertelt over zijn werkzaamheden en hoe Merkle hem helpt met zijn professionele ontwikkeling.
Wat mij twee jaar geleden, toen ik bij Merkle startte, meteen aansprak was de focus van het bedrijf op de klantervaring. Tijdens mijn opleiding, commerciële economie met als major internationale marketing, werd hier ook veel aandacht aan besteed. Dit wekte mijn interesse. Tegenwoordig is er ook een mooie term voor: customer experience. Door mijn passie voor het onderwerp ontstond er al snel een connectie met Merkle.
Hiernaast vind ik mijn verdieping op customer experience management vandaag de dag nog erg interessant. Voornamelijk het gedeelte waarbij je, via verschillende onderzoekmethodieken, in de huid van de klant kruipt, de klant begrijpt en hoe er uiteindelijk voor een bepaald merk of product gekozen wordt. De klant centraal zetten is hierbij essentieel, want je bent uiteindelijk pas succesvol als je rekening houdt met het individu.
Bij Merkle ben ik actief in de rol van Marketing Strategy Consultant. Hoe mijn werkdag eruit ziet?
Elke dag is anders. Ik start graag mijn dag met een goede kop koffie en ondertussen check ik mijn mail. Ik ben momenteel bezig met een groot project voor Marktplaats.nl. Ons team heeft een segmentatiemodel ontworpen op basis van klantdata. We hebben de verschillende fases waarin de klanten zich bewegen geanalyseerd en een klantstrategie ontwikkeld dat inspeelt op de contactmomenten met een klant.
Doordat we dit model hebben gecreëerd krijgt Marktplaats.nl op een makkelijke manier heel veel inzichten in het gedrag van hun klanten. Zo heeft Markplaats.nl beter inzicht gekregen in welke drijfveren ervoor zorgen dat de adverteerder succesvoller kan worden of hoe een koper sneller het juiste product kan vinden via hun platform.
Het leukste aan mijn baan vind ik de complexiteit van het werk. De omslag vanuit de complexiteit van een opdracht naar een oplossing vind ik supergaaf. Als er eenmaal een strategisch plan op tafel ligt krijg ik een soort kick: “Yes het is gelukt.” Een zinvolle bijdrage leveren aan zo’n project maakt het leuk. Hoe complexer en uitdagender het project, des te leuker ik het vind.
De Merkle-cultuur
De cultuur van Merkle is heel erg open en vooral de saamhorigheid is op twee vlakken duidelijk aanwezig. Ten eerste werken er mensen die dezelfde passie hebben voor het vak. Je spreekt binnen de organisatie dezelfde taal en deelt deze passie ook met elkaar.
Ten tweede zijn alle mensen zo verschillend, waarvan je veel kunt leren, maar het voelt alsnog als één en je kunt ook zeker van iedereen op aan. Er wordt keihard gewerkt, met gepassioneerde mensen en daarnaast vieren we ook alles samen. Bijvoorbeeld door samen uit eten te gaan, de (virtuele) vrijdagmiddagborrel of de bedrijfsfeestjes op toffe locaties.
Groeimogelijkheden binnen Merkle
Ik heb veel over de verschillende aspecten van mijn vakgebied geleerd binnen Merkle. Waar ik voornamelijk in ben gegroeid is op strategisch gebied. Binnen deze twee jaar heb ik mijn profiel kunnen verbreden, waarbij ik met zoveel toffe (internationale) merken en bedrijven heb mogen werken dat ik mijzelf nu echt als een volwaardig strategisch consultant zie.
Merkle biedt allerlei kansen om door te groeien, ook op persoonlijk vlak. Ik vind deze baan goed bij mij passen, dus kijk ik vooral naar de groeimogelijkheden binnen mijn eigen functie. Omdat strategische marketing zo breed is, ben ik nooit uitgeleerd en houd ik motivatie om steeds meer kennis op te doen op verschillende gebieden.