Squarefield begeleidt verkoop van Wouters aan branchegenoten

11 mei 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Het Belgische foodbedrijf Wouters is via twee afzonderlijke transacties overgenomen door branchegenoten. Verkoper LIPA Family, de eigenaar van Wouters, werd tijdens de deal begeleid door Squarefield.

Het boutique M&A-bureaus fungeerde als de exclusieve financieel adviseur voor het in Lokeren gevestigde Wouters. Squarefield heeft het bedrijf geholpen zijn M&A-strategie vorm te geven, overnamedoelen te vinden voor zijn diverse businessunits en de organisatie door het gehele dealproces te loodsen.

Koninklijke Zeelandia Groep

De bakkerij-ingrediëntenactiviteiten van Wouters zijn verkocht aan Koninklijke Zeelandia Groep, dat in ons land al meer dan 100 jaar bekendstaat om zijn bakkerijgrondstoffen. Vandaag de dag telt het in binnen- en buitenland actieve bedrijf zo’n 3.000 medewerkers verspreid over zo’n 100 landen.
Squarefield begeleidt verkoop van Wouters aan branchegenoten

De overname van de bakkerij-activiteiten door Koninklijke Zeelandia Groep ligt in lijn met zijn strategie om zijn positie in de bakkersmarkt in België en Europa verder te versterken. Dat doet het door ingrediënten en innovatieve bakkerijoplossingen te leveren aan ambachtelijke bakkerijen, (semi-)industriële bakkerijen en de groothandel.

Met de overname speelt het bedrijf in op de groeiende vraag naar innovatie in deze markten. De procestechnologieën van Wouters vormen in dat kader een waardevolle aanvulling op de bestaande competenties van Koninklijke Zeelandia Groep.

Al 80 jaar is de groep actief op de Belgische markt vanuit een lokale vestiging in Wommelgem. Van daaruit bedient het bedrijf de Belgische, Franse en Luxemburgse markt. Het hoofdkantoor staat in het Nederlandse Zierikzee, waar zo’n 430 werknemers werken.

“Wouters is een strategische overname, zowel omwille van het sterke kwaliteitsimago, als fabrikant van bakkerijpasta’s en vanwege het groeipotentieel in de rest van Europa”, aldus Marc Cuypers, managing director Zeelandia Belux.

Remia

De oliën- en vettenactiviteiten van Wouters zijn verkocht aan Remia, in ons land vooral bekend om zijn sauzen en in het oog springende reclames. Door de overname versterkt Remia nu zijn positie in dit segment.

Remia werd opgericht in 1925 en produceert naast sauzen ook margarines en vetten voor de foodservice, industrie en consumentenmarkten. Naast het gelijknamige sausmerk, voert Remia ook merken als De Marne, Gouda’s Glorie en Yildriz. Op de Belgische markt was Remia reeds actief via dochteronderneming Pauwels.

Het overgenomen Wouters, dat opereert vanuit het Belgische Lokeren, biedt consumenten een breed assortiment aan oliën en vetten. De afgelopen jaren heeft Wouters een leidende positie in de Belgische foodservice markt weten in te nemen. Bekende merken die het bedrijf voert zijn onder andere Fribel, Bofri en Palmax.

Door de overname krijgt Remia nu toegang tot een breed netwerk van Europese (en vooral Benelux-)klanten, waarmee Remia zijn positie in de markt verder versterkt.

“Wouters heeft een sterke positie in de Belgische foodservicemarkt, waar Remia zelf nu nog een beperkte rol speelt”, stelt Karel de Rooij, algemeen directeur van Remia. “Met deze stap geven we een mooie impuls aan onze positie in de Benelux.” In een persverklaring laat Wouters weten dat het bedrijf blij is zijn activiteiten een nieuw thuis te kunnen bieden bij een “marktleider” in de branche.

Jan Van den Berghe, mede-eigenaar van LIPA Family en Wouters, kijkt tevreden terug op de ondersteuning vanuit Squarefield: “Het Squarefield-team heeft ons vakkundig bijgestaan ​​tijdens alle fasen van deze gecompliceerde dubbele deal, waarin ze twee verschillende kopersgroepen parallel moesten managen. (zowel spelers in de bakkersbranche als spelers op het gebied van oliën en vetten).”

“Zonder hun vastberadenheid om deze deal te laten slagen zou het proces mogelijk eerder zijn gestopt. De LIPA-familie is blij dat dit lange proces tot een positief resultaat heeft geleid voor alle betrokken partijen!”