Consultants helpen Unilever met verkoop van delen van Bertolli

06 januari 2021 Consultancy.nl
Meer nieuws over

Unilever heeft onderdelen van het merk Bertolli verkocht aan Enrico-Glasbest, waarmee een lang proces van ontmanteling en afstoting van de unit wordt voortgezet.

Bertolli is een iconisch Italiaans merk met een geschiedenis die teruggaat tot 1865, toen Francesco en Caterina Bertolli een delicatessenwinkel begonnen in Lucca, Toscane. In de afgelopen 150+ jaar is Bertolli een bekende leverancier geworden van Italiaanse keukenproducten, waaronder olijfolie, pasta, boter, pesto en meer.

Onder de vleugels van levensmiddelengigant Unilever kreeg de relatief kleine Bertolli-eenheid niet de aandacht die ze verdiende, stellen Aleks Fiege en Jet van Koten, die beiden eerder voor het merk in Nederland werkzaam waren. Ze benaderden Enrico-Glasbest, een Nederlands voedingsbedrijf gespecialiseerd in mediterrane voedingsmiddelen met een omzet van €30 miljoen, om het merk over te nemen en te verjongen.

Consultants helpen Unilever met verkoop van delen van Bertolli

Enrico-Glasbest, bekend van onder meer zijn Jean Batôn-mayonaise, Enrico-spreads en -olijven en zijn antipasti-assortiment, was zelf op zoek naar een overnamedoelwit en zag in Bertolli een strategische match, legt Robin Heetkamp uit, ​​Managing Director van Enrico-Glasbest.

“Bertolli sluit als merk naadloos aan bij de strategie en ambities van Enrico-Glasbest”, aldus Heetkamp. “Het bedrijf is in de afgelopen jaren sterk gegroeid en gereed gemaakt voor een dergelijke stap voorwaarts. Ondernemerschap is terug in alle geledingen en de infrastructuur is klaar om verder op te schalen.”

Door de deal neemt Enrico-Glasbest, gesteund door investeerders, de Europese pastasauzen-, pesto- en mayonaiseactiviteiten en andere handelsmerkrechten over onder de Bertolli-licentie. Het productieproces en de ondersteunende medewerkers blijven bij Unilever.

Fiege en Van Koten laten weten: “We zien een enorme potentie om, met meer aandacht en investeringen in kwaliteit, innovatie en marketing, meer waarde te gaan creëren. In Enrico-Glasbest hebben we een ideaal huis gevonden om dit mooie merk weer tot bloei te brengen.”

Voor Unilever wordt door de deal een ander deel van de Bertolli-divisie afgebouwd. Het Nederlands-Britse levensmiddelenconcern had eerder de olijfolieactiviteiten verkocht aan het Spaanse Deoleo en de margarineactiviteiten aan Upfield. Inmiddels zijn de activiteiten in Noord-Amerika verkocht aan het Japanse Mizkan Group.

Dealmakers

Verkoper Unilever werd bij de Bertolli-deal geadviseerd door Britse teams van PwC (geleid door Johnny Matthews en Nathaniel Cahoon) en advocatenkantoor Baker McKenzie (geleid door Matthew Bennett, Tiarna Meka en David Scott).

Koper Enrico-Glasbest huurde Squarefield in als buy-side M&A- en schuldenadviseur. Het team van Squarefield bestond uit Matthijs Dekker, Gijs Beukers en Sanne Simons. Accuracy verzorgde de financiële due diligence (Martijn Vogelaar, Joris Timmers en Robert-Jan Drenth), terwijl JSA-Tax fiscale expertise inbracht (Ronald van de Merwe en Ronald Braxhoofden).

Juridisch advies aan Enrico-Glasbest werd geleverd door JB Law (Jeroen Bleeker, William Bommel en Jos Ramhorst) en Myerson Solicitors (Carla Murray en Arman Hemani).