Squarefield begeleidt St. Paul bij overname van Koninklijke ERU
Kaasproducent St. Paul neemt zijn Nederlandse tegenhanger Koninklijke ERU over, bekend van de kuipjes smeerkaas.
St. Paul is een familiebedrijf dat in 1985 in België werd opgericht. Het bedrijf zette in 2016 voet aan Nederlandse grond. De kazen van St. Paul worden in allerlei producten verwerkt, zoals pizza, vlees en frituursnacks.
Voortbouwend op een strategische samenwerkingsovereenkomst die St. Paul vorig jaar zomer met ERU sloot, kiest het nu voor een volledige overname van de Nederlandse branchegenoot. Toezichthouder ACM moet de overname nog goedkeuren.
Koninklijke ERU uit Woerden, dat dit jaar 200 jaar bestaat, staat vooral bekend om zijn smeerkazen, met Goudkuipje voorop. Daarnaast produceert het ook andere soorten kaas, zoals plakken cheddar.
Met de overname wordt St. Paul volgens topman Dieter Kuijl de grootste (smelt)kaasproducent in de Benelux. “We zijn vastbesloten om ons gevarieerde assortiment hoogwaardige (gesmolten) kaasproducten verder te ontwikkelen en uit te breiden, waarmee we tegemoetkomen aan de uiteenlopende behoeften van consumenten, buitenshuis en de voedingsindustrie.”
St. Paul kreeg tijdens het overnametraject begeleiding van M&A-advieskantoor Squarefield, dat financieel advies leverde gedurende de hele transactiecyclus.
Kuijl blikt tevreden terug op de ondersteuning. “Squarefield heeft zichzelf bewezen als een zeer betrouwbare adviseur, die zowel marktkennis als dealondersteuning biedt gedurende het hele proces. Hun expertise en betrokkenheid speelden een grote rol in het proces.”
De topman van ERU, Maurits Sandberg, is optimistisch over de krachtenbundeling. “We zijn erg enthousiast over het vooruitzicht dat we onze merken verder kunnen ontwikkelen en nieuwe markten kunnen verkennen.”
Hoeveel de Belgen neertellen voor ERU is niet bekendgemaakt. ERU heeft een omzet van rond de €50 miljoen, dus het gaat om een miljoenbedrag. Koper St. Paul is grofweg drie keer zo groot.