M&A-adviseurs adviseren Ardian bij Deli Home-overname
Het in Gorinchem gevestigde Deli Home – het moederbedrijf van merken als Bruynzeel, CanDo, Skantrae, Lundia en Weekamp – heeft een groei-investering aangetrokken van de Franse investeerder Ardian.
Samen met het private equity-bedrijf gaat Deli Home de twee grootste markten van Europa betreden: Frankrijk en Duitsland. “Ardian is met zijn sterke Europese footprint en netwerk een ideale partner voor ons”, stelt Victor Aquina, de CEO van Deli Home.
Met activa ter waarde van meer dan €100 miljard onder zijn beheer en vijftien kantoren wereldwijd, is Ardian een van ’s werelds grootste participatiemaatschappijen. In Deli Home ziet het bedrijf een onderneming met een “overtuigend groeiplatform”, zegt Head of Expansion Dirk Wittneben. “We zien een aanzienlijk groeipotentieel door verdere buy & build en door de footprint van het bedrijf buiten de Benelux uit te breiden.”
Ardian werd tijdens de deal begeleid door een gevarieerd team van dealmakers. Zakenbankiers van ABN Amro leverden M&A-advies (Eric Altmann, Tammo Gunst), terwijl Roland Berger de commercial en operational due diligence verzorgde (Sameer Mehta, Switbert Miczka). Juridisch advies werd gegeven door Freshfields (Harald Spruit, Mandeep Lotay).
Deloitte leverde zowel financiële adviesdiensten (Egon Sachsalber, Tanya Fehr) als debt advisory (Thomas Schouten). Big Four-genoot EY verzorgde de tax advisory (Anne Mieke Holland), terwijl PwC de ESG-advisering voor zijn rekening nam (Emilie Bobin). Het Duitse bureau WDP verzorgde de technology due diligence (Christoph Nichau, Johannes Dierkes, Simon Ludwigs) en ERM leverde milieudiensten (Werner Schulte).
150+ jaar
De geschiedenis van Deli Home gaat meer dan 150 jaar terug. Het bedrijf zag het levenslicht in 1869. Anno 2021 is het een producent en distributeur van woonproducten op basis van hout voor de ‘home improvement’-markt. Daarbij is het bedrijf onder andere actief in de productgroepen deuren, kasten, vloeren en trappen.
De producten van Deli Home worden op de markt gebracht via een combinatie van klus- en bouwmarkten (denk aan Gamma, Praxis, Hornbach of Karwei), professionele kanalen zoals bouwmaterialengroothandels en het online kanaal. “Wij proberen houtwerk op maat voor iedereen bereikbaar te maken”, aldus Aquina.
Het bedrijf heeft zo’n 1.250 medewerkers in dienst en draait een omzet van €340 miljoen. Dit moet onder de nieuwe eigenaar in vijf jaar tijd verdubbelen. Aquina: “Onze groeistrategie is gericht op twee pijlers: enerzijds consumenten in staat stellen om digitale oplossingen te gebruiken voor het faciliteren van op maat gemaakte home improvement-producten en anderzijds verder uitbreiden in heel Europa.”