Bureau Tromp-oprichters brengen ‘Lean Six Sigma van A tot Z’ uit
Op basis van hun ruim 10 jaar ervaring als Lean Six Sigma-adviseurs bij Bureau Tromp hebben Bas Kooijman en Reinier Tromp het boek ‘Lean Six Sigma van A tot Z’ uitgebracht.
Samen hebben Bas Kooijman en Reinier Tromp gedurende hun loopbaan meer dan 150 projecten uitgevoerd en meer dan 15.000 deelnemers getraind in Lean Six Sigma – een combinatie van twee van de bekendste en meest gebruikte methodieken op het gebied van procesverbetering.
In hun nieuwe boek presenteren de medeoprichters van Bureau Tromp een overzicht van de belangrijkste tools en principes uit de Lean en Six Sigma methodieken. Meer dan 40 bekende tools en methodologieën passeren de revue, van de traditionelere methodieken als de 5S-methode, First Time Right, Just-in-Time, Kaizen, Kanban en Value Stream Mapping tot modernere tools als Customer Journey Mapping en Obeya.
Aan de hand van een begrijpelijke uitleg in combinatie met voorbeelden en praktische tips wordt de werking van de bekendste tools zo uitgelegd dat lezers er zelf ook zo mee aan de slag kunnen gaan. Volgens een van de recensies is Lean Six Sigma van A tot Z een “prima boek voor als je een totaalbeeld wil hebben van Lean Six Sigma en alle tools”.
Lean
Aan de basis van de filosofie van Lean staat het Japanse Toyota Production System. Dit is een systeem waarin mensen verantwoordelijkheden krijgen om de kwaliteit continu te verbeteren en verspillingen te elimineren. Het Toyota Production System is gebaseerd op twee fundamenten, namelijk Jidoka (het inbouwen van kwaliteit in het productieproces) en Just-in-Time (een vraag-gestuurd in plaats van aanbod-gestuurd proces).
Door het ontwikkelen en toepassen van het Toyota Production System was Toyota in staat de concurrentie aan te gaan met de grote Amerikaanse spelers, zoals Ford en General Motors.
Six Sigma
Six Sigma focust op kwaliteitsverbetering in de bedrijfsprocessen en kent haar oorsprong in de jaren 80 bij Motorola en General Electric. Terwijl Lean zich richt op het verbeteren op de korte termijn, focust Six Sigma zich juist op de lange termijn. Six Sigma is zowel een term afkomstig uit de statistiek als de naam van de verbetermethode.
Voor beide methodieken geldt dat ze in de afgelopen drie decennia zijn geëvolueerd en geperfectioneerd in de praktijk. De wijze waarop Lean en Six Sigma vandaag de dag worden toegepast is anders dan hoe dat 40 jaar geleden werd gedaan en zal in de toekomst ongetwijfeld weer veranderen.
Lean Six Sigma tools
Een overzicht van de Lean Six Sigma die in het boek aan bod komen: 5x Why; 5S-methode; Verspillingen; A3-methode; Andon; Customer Journey Mapping; CTQ-boom; DMAIC; Failure Mode & Effect Analysis; First Time Right; Flow & One Piece Flow; Gage R&R; Gemba Walk; Heijunka; Hoshin Kanri; Impact/Effort-Matrix; Implementatieplan; Ishikawa; Jidoka; Just-in-Time; Kaizen; Kanban; Kano-model; Obeya; Overall Equipment Effectiveness; Pareto Chart; Poka Yoke; Project charter; Root Cause Analysis; SIPOC; Single-Minute Exchange of Die; Solution Selection Matrix; Stakeholderanalyse; Takttijd; Value Stream Map; Verbeterbord; Voice of the Customer; Wet van Little.