Zes bureaus slaan handen ineen voor purpose reporting

16 februari 2021 Consultancy.nl
Meer nieuws over

Een groep van zes zakelijke dienstverleners heeft de krachten gebundeld op het gebied van purpose en duurzaamheid. Samen willen ze het Nederlandse midden- en grootbedrijf integraal advies geven over hoe ze de omslag kunnen maken naar meer purpose (zingeving) in hun verslaglegging.

Van het bedrijfsleven wordt steeds vaker verwacht dat het vooroploopt in de transitie naar een duurzamere economie. De consument vraagt hierom – bekend is dat kopers steeds vaker de voorkeur geven aan merken die hun purpose op orde hebben. En ook medewerkers vragen hierom, want steeds meer mensen willen zich verbinden aan bedrijven die ook hun steentje bijdragen aan het klimaat of de maatschappij.

De belangrijkste stap om het verschil te kunnen maken is natuurlijk het daadwerkelijk ondernemen van actie, om vervolgens deze genomen maatregelen kenbaar te maken. Naast communicatie spelen accountancyrapportages en maatschappelijke jaarverslagen hierin een grote rol.

Zes bureaus slaan handen ineen voor purpose reporting in het mkb

Het nieuw gelanceerde ‘Purpose Accounting Collective’ zet zich in voor het tweede – het helpen van bedrijven in het transparant en inzichtelijk maken wat hun duurzame waarde is en hoe zij deze kunnen vastleggen in hun (financiële) rapportages aan stakeholders.

“De ontwikkeling in wet- en regelgeving en de behoefte van consumenten beweegt zich de komende jaren concreter naar een circulaire, inclusieve en duurzame economie. Nederland wil en kan daarin koploper zijn.

Met het Purpose Accounting Collective willen we deze transitie enerzijds vereenvoudigen en anderzijds de businesskansen voor ondernemers verzilveren”, legt Grant Thornton-partner Marlon van Dijk uit. “Het is onze missie om bij te dragen aan uiteindelijk een maatschappelijke jaarrekening voor elk bedrijf!”

De zes bureaus

Naast Grant Thornton (een accountancy- en advieskantoor) zijn ook Kirkman Company (een organisatieadviesbureau), Bruggink & Van der Velden (advocaten en belastingadviseurs), Fresh Forward (een creatief adviesbureau), Mattmo (een communicatie- en designbureau) en Kiwa (een certificatie-instelling op het gebied van onder andere duurzaam ondernemen) onderdeel van de alliantie.

Samen willen ze de handschoen oppakken en verder gaan dan ‘sustainability accounting’. Deze tak van sport bestaat al zo’n twintig jaar en richt zich op corporate social responsibility reporting, oftewel het inzichtelijk maken van de niet-financiële waarde die een bedrijf toevoegt. Purpose accounting gaat veel verder, en heeft als doel om alle sociale en ecologische waarde van een bedrijf (positief en negatief) op mensen, de maatschappij en onze planeet inzichtelijk te maken.

Winie van Oorschot, Carlo van Kessel, Wim van Vreeswijk,  Cas van Arendonk, Marlon van Dijk, Matthijs Tammes, Wouter BalmDe kracht van de samenwerking ligt volgens het collectief in het kunnen aanbieden van een “integraal advies”, legt Van Dijk uit. “We zijn ervan overtuigd dat geïntegreerd advies een veel hogere opbrengst creëert voor ondernemers dan gefragmenteerd.”

De focus van de samenwerking ligt op het midden- en grootbedrijven. De concrete dienstverlening bestaat uit het aanreiken van tools en methodieken waarmee bedrijven purpose accounting kunnen omarmen, en uit het implementeren van de benodigde rapportageprocessen.

Gevraagd waarom Kirkman Company zich bij de alliantie heeft aangesloten, laat medeoprichter Cas van Arendonk weten: “Kirkman Company helpt organisaties transformeren naar relevantie voor alle stakeholders. Milieu en maatschappij zijn daarbij belangrijke stakeholders. Na het ontwikkelen van een sustainable visie en strategie volgt de implementatie. Echter, dan zal er ieder jaar ‘gemeten’ moeten worden of de doelstellingen gehaald worden.”

Hij besluit: “Dat kunnen we niet alleen en samen met deze groep partners kan dit doel gerealiseerd worden. Onze toegevoegde waarde zit op het gebied van strategisch duurzaam advies en veranderkunde.”