KPMG UK-voorzitter onder vuur vanwege opmerking aan consultants

12 februari 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel

De bestuursvoorzitter van KPMG in het Verenigd Koninkrijk, de Australiër Bill Michael, is onder vuur komen te liggen nadat hij tegen consultants heeft gezegd dat ze moeten ophouden met zeuren over hun werk-privébalans en onbewuste vooroordelen. Na enkele dagen van ophef, is Michael voorlopig op non-actief gesteld.

Tijdens een online meeting bespraken consultants van de Financial Services-praktijk van KPMG Advisory een aantal problemen met de bestuursvoorzitter. Zo ging het over de impact van Covid-19 op hun werk, en uitten de adviseurs onder andere hun zorgen over loon- en pensioenkortingen, hun ontevredenheid over het interne rankingsysteem van teamleden en over onbewuste vooroordelen.

‘Stop met zeuren’

Ook mentale gezondheid kwam aan bod. Daarover gaf meer dan de helft van de medewerkers aan dat zij er vanwege de pandemie flink doorheen zaten. Nadat hij deze klachten van het personeel had aangehoord, reageerde Bill Michael door het personeel te vertellen dat ze moesten “stoppen met zeuren” en “stoppen met het uitspelen van de slachtofferkaart”.

Bill Michael, KPMG UK Chairman

Daarnaast noemde hij het bestaan van onbewuste vooroordelen (‘unconsious bias’) “complete onzin”, zo blijkt uit gesprekken die in handen zijn gekomen van de Financial Times.

Zijn uitlatingen hebben binnen de organisatie voor opschudding en verontwaardiging gezorgd. In een e-mail die is gestuurd naar de 1.500 man sterke Financial Services-praktijk van KPMG Advisory, nam Bill Michael de tijd om zich bij zijn collega’s te verontschuldigen. Zo gaf hij aan: “Ik weet dat woorden er toe doen en ik betreur de woorden die ik vandaag heb gekozen. Ik denk dat de lockdown moeilijk is voor ons allemaal. Het spijt me heel erg voor wat ik zei en de manier waarop ik het zei.”

Hartverscheurend

Voor velen is de schade echter reeds aangericht en komen die verontschuldigen te laat. Zo vertelt een adviseur aan de Financial Times: “Mensen worstelen met ernstige psychische problemen en het is hartverscheurend om van onze leiders te horen dat we onze mond moeten houden en ons moeten vermannen.”

Ondanks alle ophef jegens Michael, krijgt de topman van anderen juist steunbetuigingen. Zoals de meeste bedrijven in de zakelijke dienstverleningssector, gaat ook KPMG gebukt onder de voortslepende coronacrisis. Partners moeten momenteel soms buitensporig veel uren besteden om klanten tevreden te houden en de zaken op gang te houden. Een van de deelnemers stelt dat hij de opmerking van Bill Michael wel begrijpt: “De verklaring was helder en zijn intentie was goed”, maar de uitlating was “veel te bot”.

Het draaien van buitensporige uren is niet ongebruikelijk in de adviesbranche, maar de afgelopen maanden komen er steeds meer verhalen naar buiten over nog langere werktijden voor consultants. Zo lekte vorige maand uit dat een Manager van EY zijn team een mail had gestuurd, waarin hij aangaf dat hij van de consultants verwacht dat ze 80 uur per week werken, plus hele dagen op zaterdag en een halve dag op zondag. 

Bill Michael is ondertussen op non-actief gesteld door KPMG in afwachting van een intern onderzoek.