Zes grafieken over thuiswerken en terug naar kantoor
Nieuw onderzoek van wereldwijd digital adviesbureau Publicis Sapient – gehouden onder 7.000 mensen uit tien landen verspreid over vier continenten – werpt zijn licht op veranderingen in de manier waarop wordt aangekeken tegen werk. De belangrijkste bevindingen over remote werken en terugkeren naar kantoor in zes grafieken.
Op afstand werken
Meer dan de helft van de respondenten wereldwijd (54%) geeft aan dat het binnen hun functie mogelijk is op afstand te werken.
Tegelijkertijd vindt 86% van de werknemers dat hun werkgever meer zou kunnen doen om de remote werken-ervaring te verbeteren, door nieuwere hardware te bieden en wifi-kosten te vergoeden.
Van de mensen die vanuit huis kunnen weken zou 85% er de voorkeur aan geven om in de toekomst tenminste een paar dagen per week thuis te blijven werken. Met name in de VS, Canada en de UK blijkt thuiswerken populair.
Terug naar kantoor
Weinig verrassend, blijken mensen met kinderen bovengemiddeld vaak het grootste deel van de week op kantoor te willen doorbrengen.
80% van de respondenten geeft aan dat de angst om besmet te raken met Covid-19 hun belangrijkste zorg is rond het terugkeren en reizen naar het kantoor
Bijna de helft van de respondenten (46%) zal zich niet prettig voelen bij een terugkeer naar het kantoor totdat er een vaccin beschikbaar is.