Gwynt Digital Maturity Scan brengt verbeterpotentieel in kaart
Gwynt heeft een nieuwe scan ontwikkeld die organisaties helpt om hun digitale volwassenheid te meten.
Er zijn tal van redenen waarom organisaties vandaag de dag niet zonder digitalisering kunnen. Of het nou gaat om inzicht krijgen in de supply chain, het versnellen van de financiële processen, het verbeteren van de customer experience of het beter ondersteunen van het besluitvormingsproces van het management door middel van datagedreven werken in alle gelederen van de organisatie.
“Bedrijfstransformatie vandaag de dag draait om digitale transformatie”, zegt Roland Mulder, een Senior Consultant bij Gwynt, “omdat het kan zorgen voor verbeteringen in de dienstverlening en algehele bedrijfsvoering.” Bovendien, digitalisering is vandaag de dag ook niet weg te denken uit het innovatielandschap. Simpelweg omdat het een dusdanig centrale rol inneemt bij het streven naar toekomstbestendige en relevante bedrijfsmodellen.
En dus is het voor leiders belangrijk om te weten waar ze staan op het gebied van digitalisering. Maar hoe kom je daar in zo’n complex speelveld en woud aan IT-systemen en applicaties achter? “Digitale volwassenheid omvat juist veel meer dan het IT-landschap”, geeft Mulder aan. “Het is juist van belang om met een holistische bril te kijken naar het geheel, van strategie tot uitvoering.”
Digital Maturity Scan
Dit is precies wat de ‘Digital Maturity Scan’ van Gwynt beoogt. “De scan brengt snel in kaart waar de organisatie nu staat – dit is wat ons betreft het startpunt van de digitale transformatiereis”, legt Mulder uit. De scan kijkt hierbij naar vier dimensies: hoe de dienstverlening aan klanten gebruikmaakt van digitalisering, hoe de eigen processen gedigitaliseerd zijn, hoe medewerkers door tools worden ‘empowered’ en, tot slot, hoe digital wordt ingezet voor nieuwe verdienmodellen.
In een survey vullen leiders en managers in waar een organisatie nu staat, en door de ‘as-is’ te vergelijken met benchmarks en best practices in het bestand van Gwynt, kan een beeld worden geschetst van het verbeterpotentieel.
Eerst wordt de gewenste ‘eindstreep’ helder uitgewerkt in een blueprint. Mulder legt uit: “Het einddoel is een duidelijk ‘gescopete’ transformatie in de klantervaring, operatie, dienst of product, niet het uitrollen van de nieuwste tool. Het doel moet vanzelfsprekend in lijn zijn met de bedrijfsstrategie.”
Hoe het verschil tussen de ‘huidige’ en de ‘gewenste’ situatie kan worden overbrugd en welke stappen hiervoor nodig zijn worden uitgewerkt in een roadmap, inclusief bijbehorende actieplannen per onderdeel.
De Digital Maturity Scan heeft zijn waarde in de praktijk bewezen. Bij een familiebedrijf heeft Gwynt de Scan gebruikt om de organisatie door te lichten, en inmiddels worden aan de hand van de bevindingen tal van verbeteringen uitgerold. En bij een mkb-bedrijf in de retail heeft de Digital Maturity Scan inzicht gegeven in hoe de customer journey en de omnichannel-aanpak naar een hoger niveau konden worden getild.
“Gwynt heeft jarenlange ervaring binnen de food, industrie, retail en familiebedrijven. Samen met de klant zorgen we voor een concreet plan. En we kunnen ook ondersteunen bij het realiseren van het verbeterpotentieel. Gwynt staat voor een pragmatische aanpak waarbij we samen met de klant binnen korte tijd zichtbare resultaten neerzetten. We beginnen klein en eindigen pas als de transformatie voltooid is”, besluit Mulder.