P2 lanceert benchmark duurzaam produceren in de foodsector
Van voedingsproducenten wordt steeds meer verwacht dat ze bijdragen aan een duurzamere wereld. Een nieuwe benchmark van P2 helpt foodbedrijven met het in kaart brengen van waar ze staan als het gaat om duurzaam produceren, en welke stappen ze kunnen nemen om hun volwassenheid te vergroten.
In alle schakels van hun waardeketen wordt van voedselproducenten verwacht dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Consumenten eisen duurzamere verpakkingen, productie die minder CO2 uitstoot en zo zuinig mogelijk omgaat met grondstoffen als water, en een visie en bedrijfsvoering die in lijn is met de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.
Toeleveraniers en afnemers hebben vergelijkbare verwachtingen, want ook zij zijn bezig met het verduurzamen van hun productie en supply chain. Tot slot is er de Europese en Nederlandse overheid, die de transitie naar een duurzamere foodketen probeert te versnellen via wet- en regelgeving, CO2-targets, keurmerken, subsidiefondsen voor circulaire investeringen en tal van andere initiatieven.
Voor foodbedrijven van elke omvang brengt de transitie verandervraagstukken met zich mee. Met de nieuwe benchmark ‘Nationale Benchmark Duurzaam Produceren in Food’ gaat P2 bedrijven helpen met het identificeren van waar bedrijven nu staan in hun reis, en aan welke knoppen ze kunnen of moeten draaien om de verandering te realiseren.
De benchmark brengt onder meer in kaart hoe hoog duurzaam produceren bij organisaties op de directieagenda staat, tegen welke uitdagingen foodpartijen aanlopen, en hoe de duurzaamheidsvisie wordt vertaald naar concreet beleid en bijbehorende acties.
Ook kijkt de benchmark naar hoe door duurzaam produceren financieel voordeel kan worden behaald (bijvoorbeeld door het hergebruiken of commercialiseren van restproducten), en of de bedrijfsvoering wendbaar genoeg is om de transitie te realiseren.
Doe mee: Meedoen aan de benchmark produceren in food kan via deze link (5 minuten).
De onderzoekers verwerken de resultaten tot een onderzoeksrapport. Participanten ontvangen het rapport. “Zo weet je niet alleen waar je nog kunt winnen, optimaliseren en aanscherpen, maar ervaar je ook hoe andere foodproducenten hun doelstellingen halen. Een fijn kijkje in de keuken dus”, aldus een woordvoerder van P2.
P2 is een advies- en projectmanagementbureau met een specialisme in de foodsector. Het bedrijf heeft onder meer Danone, Grolsch, JDE, FrieslandCampina en Tony’s Chocolonely geadviseerd bij strategische transformaties.