NPO schakelt Motivaction in voor mediaonderzoek

08 juli 2020 Consultancy.nl

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft Motivaction ingeschakeld om mediaonderzoek te verrichten.

Pieter Paul Verheggen, directeur Motivaction, licht toe: “We zijn bijzonder trots dat we dit onderzoek mogen gaan uitvoeren. Met het StemPunt-panel en onze XS-onderzoekssoftware bieden we NPO een combinatie van continuïteit maar met behulp van state-of-the-art onderzoektechnieken. Dat NPO voor Motivaction gekozen heeft onderstreept onze uitgebreide expertise op het gebied van mediaonderzoek, die wij inmiddels ook voor andere partijen beschikbaar stellen.” 

Onderzoek naar waardering NPO-content

NPO besloot tot het laten uitvoeren van het mediaonderzoek met als onderliggende doel “het Nederlandse publiek te verbinden en verrijken met hoogwaardige en onderscheidende programma’s”. Het betreft een onafhankelijk en continu onderzoek naar de waardering van NPO-content per aflevering, door kijkers en luisteraars op de grootste landelijke radio- en televisiezenders (live, on demand en uitgesteld), onder een representatieve steekproef van Nederland.

De afgelopen jaren is er veel veranderd in het medialandschap. Zo veranderde om te beginnen het kijkgedrag, was er een sterke opkomst van online kanalen en veranderden nieuwe technologieën de manier waarop mensen media tot zich nemen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de groeiende trend van on-demand tv-kijken, met Netflix en Videoland als voorlopers op dit gebied.

NPO schakelt Motivaction in voor mediaonderzoek

In het snel veranderde landschap wil NPO door middel van het mediaonderzoek de waardering van kijkers goed monitoren: “Met het nieuwe MAP houden we nog beter een vinger aan de pols van ons publiek”, aldus Nicole Engels, Manager publieksonderzoek en Marketing Intelligence bij NPO.

Al sinds 2002 maakte de NPO in dit kader reeds gebruik van het Media Appreciatie Panel (MAP), beter bekend als het waarderingsonderzoek, dat onafhankelijk uitgevoerd wordt door een extern onderzoeksbureau. Het MAP geeft iedere dag inzicht in de waardering en verdiepende vragen voor televisieprogramma’s per uitzending op de tien grootste publieke en commerciële Nederlandse televisiezenders: NPO1, NPO2, NPO3, RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, SBS6, Net5 en Veronica.

Dit wordt gedaan voor zowel programma’s die kijkers de dag ervoor hebben gezien als programma’s die men uitgesteld heeft gekeken tot zeven dagen na de uitzending. Periodiek wordt de waardering van radioprogramma’s en programma’s op video on demand-diensten in kaart gebracht.

Engels geeft tot slot aan: ”We verheugen ons zeer op de samenwerking met Motivaction en de nieuwe mogelijkheden van hun onderzoeksplatform. Voor NPO biedt dit de mogelijkheid tot innovatie in een onderzoek dat essentieel is voor het uitvoeren van onze publieke taak.”

Het mediaonderzoek betreft een pilot in 2020 en dagelijks onderzoek vanaf 2021.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup