NPO schakelt Motivaction in voor mediaonderzoek

08 juli 2020 Consultancy.nl

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft Motivaction ingeschakeld om mediaonderzoek te verrichten.

Pieter Paul Verheggen, directeur Motivaction, licht toe: “We zijn bijzonder trots dat we dit onderzoek mogen gaan uitvoeren. Met het StemPunt-panel en onze XS-onderzoekssoftware bieden we NPO een combinatie van continuïteit maar met behulp van state-of-the-art onderzoektechnieken. Dat NPO voor Motivaction gekozen heeft onderstreept onze uitgebreide expertise op het gebied van mediaonderzoek, die wij inmiddels ook voor andere partijen beschikbaar stellen.” 

Onderzoek naar waardering NPO-content

NPO besloot tot het laten uitvoeren van het mediaonderzoek met als onderliggende doel “het Nederlandse publiek te verbinden en verrijken met hoogwaardige en onderscheidende programma’s”. Het betreft een onafhankelijk en continu onderzoek naar de waardering van NPO-content per aflevering, door kijkers en luisteraars op de grootste landelijke radio- en televisiezenders (live, on demand en uitgesteld), onder een representatieve steekproef van Nederland.

De afgelopen jaren is er veel veranderd in het medialandschap. Zo veranderde om te beginnen het kijkgedrag, was er een sterke opkomst van online kanalen en veranderden nieuwe technologieën de manier waarop mensen media tot zich nemen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de groeiende trend van on-demand tv-kijken, met Netflix en Videoland als voorlopers op dit gebied.

NPO schakelt Motivaction in voor mediaonderzoek

In het snel veranderde landschap wil NPO door middel van het mediaonderzoek de waardering van kijkers goed monitoren: “Met het nieuwe MAP houden we nog beter een vinger aan de pols van ons publiek”, aldus Nicole Engels, Manager publieksonderzoek en Marketing Intelligence bij NPO.

Al sinds 2002 maakte de NPO in dit kader reeds gebruik van het Media Appreciatie Panel (MAP), beter bekend als het waarderingsonderzoek, dat onafhankelijk uitgevoerd wordt door een extern onderzoeksbureau. Het MAP geeft iedere dag inzicht in de waardering en verdiepende vragen voor televisieprogramma’s per uitzending op de tien grootste publieke en commerciële Nederlandse televisiezenders: NPO1, NPO2, NPO3, RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, SBS6, Net5 en Veronica.

Dit wordt gedaan voor zowel programma’s die kijkers de dag ervoor hebben gezien als programma’s die men uitgesteld heeft gekeken tot zeven dagen na de uitzending. Periodiek wordt de waardering van radioprogramma’s en programma’s op video on demand-diensten in kaart gebracht.

Engels geeft tot slot aan: ”We verheugen ons zeer op de samenwerking met Motivaction en de nieuwe mogelijkheden van hun onderzoeksplatform. Voor NPO biedt dit de mogelijkheid tot innovatie in een onderzoek dat essentieel is voor het uitvoeren van onze publieke taak.”

Het mediaonderzoek betreft een pilot in 2020 en dagelijks onderzoek vanaf 2021.