Snapt u het nog? KLM de populairste werkgever onder studenten
Het zwaar getroffen KLM, dat op de rand van de afgrond balanceert, is opmerkelijk genoeg zojuist verkozen tot de populairste werkgever van Nederland.
Het gaat niet om het eerste het beste onderzoek. Meer dan 29.000 bachelor- en masterstudenten van 55 universiteiten zijn ondervraagd om in kaart te brengen wie hun favoriete werkgevers zijn om voor te werken, zodra zij hun studie hebben afgerond. Na vier jaar lang de eerste plek op de lijst te hebben ingenomen, is Heineken daar nu vanaf gestoten door KLM.
De nationale luchtvaartmaatschappij doet het al jaren goed onder studenten, die de uitstraling van het bedrijf bewonderen evenals de mogelijkheden die het afgestudeerden kan bieden. Natuurlijk speelt ook mee dat de luchtvaart een ‘sexy’ uitstraling heeft.
Maar hoe kan het dat de luchtvaartmaatschappij – met het huidige politieke debat rondom KLM, het interne geruzie, twee woeste CEO’s, stakend personeel en wat al niet meer – nu populairder is dan bedrijven als Tesla, Google, Unilever en Rabobank?
Zijn studenten zich er dan totaal niet van bewust wat er met KLM aan de hand is? Dat lijkt bijna niet te bevatten. Toegegeven, de survey is door de onderzoekers van Universum gehouden in de periode tussen oktober 2019 en medio-april van dit jaar, wat betekent dat een groot gedeelte van de studenten reeds hun antwoorden had ingevuld, nog voordat Covid-19 ons land en de rest van de wereld op zijn kop zette. Maar het betekent ook dat een deel van de studenten de survey tijdens het coronatijdperk heeft ingevuld.
KLM staat er slechter voor dan ooit tevoren. Daar kan het bedrijf vrij weinig aan doen, want tot voor de crisis was het nog het goudhaantje van de Air-France combinatie. KLM presteert structureel beter dan Air France, zowel in termen van efficiency, vervoerscijfers en winstgevendheid.
Dit leidde tot interne machtsspelletjes en neuzen die de andere kant opstonden. Nieuw is dit alles niet – de Fransen kochten KLM in 2003, en sindsdien boterde het al niet tussen de twee bloedgroepen. Dit kwam het meeste naar voren toen minister van Financiën Wopke Hoekstra vorig jaar aandelen kocht van KLM, zonder overleg te hebben gevoerd met KLM of Air France, in een poging om de macht van de Fransen iets te temperen. Achteraf bleek dat hij heus wel wist dat dit niet conform de ambtelijke wet was, maar hij dat hij die met opzet had genegeerd, aangezien de maat met de Fransen nu eenmaal vol was.
Zwaar weer
Air France-KLM leed in het eerste kwartaal een nettoverlies van €1,8 miljard. KLM leed een operationeel verlies van €275 miljoen en Air France van €536 miljoen. Voor het tweede kwartaal verwacht de luchtvaartmaatschappij een nog hoger verlies. En, om het plaatje compleet te maken, het eigen vermogen is inmiddels bijna geheel verdwenen. Het is dat de Nederlandse en Franse staat de nationale trots hebben gered, anders was de vliegende zwaan er niet meer geweest.
Wellicht is dat juist wat de Nederlandse student trekt. Geen saaie baan bij een bank, of de stoere consultant uithangen. Maar juist een bedrijf in een ongekende diepe crisis meemaken, en deze helpen weer op te bouwen. Want een ding is bijna zeker: KLM gaat niet omvallen. En daar zijn ook de studenten zich maar al te bewust van.