Luchtvaartbranche vliegt de afgrond in, waarschuwen experts

25 maart 2020 Consultancy.nl

Als er niet snel wordt ingegrepen komt driekwart van de luchtvaartmaatschappijen in de problemen, zo waarschuwt de International Air Transport Association (IATA). Ook de Airports Council International (ACI) trekt hard aan de bel: zonder hulp aan luchthavens dreigt een “totale ineenstorting van het vliegverkeer”.

Geen enkele bedrijfstak lijkt te ontsnappen aan de gevolgen van de wereldwijde coronapandemie, maar bijna nergens is de schade zo groot als in de luchtvaart. Vliegmaatschappijen houden steeds meer toestellen aan de grond. KLM vliegt de komende maand naar nog maar 32 Europese en 25 intercontinentale bestemmingen. Normaal gesproken zijn dit er 135. Bovendien gaat de vluchtfrequentie naar de overgebleven bestemmingen drastisch omlaag. Naar New York gaan vanaf volgende week bijvoorbeeld niet meer drie vluchten per dag, maar drie per week.

Uiteraard hakt dit flink in de financiën. Brian Pearce, hoofdeconoom van de IATA, stelt dat driekwart van de maatschappijen voor nog slechts drie maanden geld in kas heeft om de vaste kosten te dekken. “Als we een sterke luchtvaartsector willen behouden die niet alleen de huidige crisis kan doorstaan, maar ook in staat is het uiteindelijke herstel te bespoedigen met diensten en goederen, dan moeten regeringen snel en stevig ingrijpen”, stelt zijn baas Alexandre de Juniac. Hij schat in dat hier zo’n €135 miljoen à €180 miljard voor nodig is.

Hij krijgt bijval vanuit de ACI, die een dringend beroep doet op de Europese Commissie om luchthavens te hulp te schieten. De ACI verwacht dat luchthavens in het eerste kwartaal van dit jaar €2 miljard mislopen. Dit bedrag zal echter nog flink oplopen, aangezien de kosten gerelateerd aan de afgrendeling van het Schengengebied in deze raming nog niet zijn meegerekend.
Luchtvaartbranche vliegt de afgrond in, waarschuwen expertsCorona treft de luchtvaartsector in een tijd waarin veel maatschappijen al vliegen met flinke tegenwind. Moordende concurrentie, onverwachte kosten en gebrekkige businessmodellen brachten vele vliegers al aan of over de rand van de afgrond. In veel gevallen geeft de corona-uitbraak ze het laatste zetje. De Australische luchtvaartconsultant Capa Centre for Aviation stelt dat sommige grote maatschappijen zich al in een technisch faillissement bevinden, en hopen dat overheden bereid zullen blijken ze in de lucht te houden.

De aandeelprijzen van de meeste grote vliegers zijn sinds het begin van het jaar meer dan gehalveerd en Wall Street-experts rekenen erop dat de branche het nog zwaarder krijgt te verduren dan in de periode na de aanslagen van 11 september 2001. “Geldreserves raken snel op, terwijl vloten aan de grond staan en de vliegtuigen die wel vertrekken meer dan half leeg zijn”, licht Capa toe.

Weinig hoop aan de horizon

De luchtvaartconsultant wijst er ook op dat de huidige overheidsmaatregelen weinig hoop bieden voor de nabije toekomst: “Vooruitboekingen wegen lang niet op tegen de annuleringen en elk nieuw overheidsadvies komt neer op een ontmoediging om te vliegen. De vraag droogt op, op een manier die nooit eerder is vertoond. Normaliteit is nog niet aan de horizon.”

“Geldreserves raken snel op, terwijl vloten aan de grond staan en de vliegtuigen die wel vertrekken meer dan half leeg zijn.”

Een andere trend die weinig goeds voorspelt is dat de verwachte pakketten overheidssteun deels nationalistisch zijn gemotiveerd en als zodanig vooral zullen terechtkomen bij de nationale luchtvaartmaatschappijen. Zo is de Nederlandse overheid er vooral veel aan gelegen KLM overeind te houden. Een dergelijk scenario zal echter onvermijdelijk leiden tot de redding van een handvol gevestigde maatschappijen, waaronder een aantal inefficiënte, verouderde maatschappijen.

Capa bestempelt deze benadering als achterhaald en onrepresentatief voor het werkethos van het hedendaagse bedrijfsomgeving. Het bureau stelt voor dat de huidige situatie wordt aangegrepen als kans om de prioriteiten binnen de sector opnieuw op een rijtje te zetten.
 

Consultants de laan uit

Net als andere adviesbureaus, zal ook Capa zelf echter de gevolgen van de malaise binnen de luchtvaartsector voelen. Maatschappijen kijken niet uitsluitend naar overheden om hen de broek op te houden, maar snijden zelf ook flink in de kosten. KLM maakte vorige week al bekend de uitgaven aan consultants flink terug te schroeven.

En hierin staat de Nederlandse vlieger natuurlijk niet alleen. Ook zusterbedrijf Air France, Delta Airways en Virgin Australia hebben al bekendgemaakt dat er de komende tijd minder gebruik zal worden gemaakt van de diensten van externe consultants. Niemand zal eraan twijfelen dat dit rijtje namen slechts het topje van de ijsberg is.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup