Europese voetbalclubs met de hoogste bedrijfswaarde, Ajax op 23

22 juni 2020 Consultancy.nl

Ajax is een van de dertig Europese voetbalclubs met de hoogste bedrijfswaarde. Dat blijkt uit een analyse van KPMG.

Voor hun studie onderzochten de experts van het Big Four-kantoor meer dan vijftig Europese voetbalclubs. De lijst is gebaseerd op gegevens van de afgelopen vijf jaar. Hierbij moet dus in acht worden genomen dat de invloed van corona nog niet is meegenomen. Over de impact van de coronacrisis op de voetbalwereld publiceert KPMG binnen enkele maanden een nieuw rapport.

Over de hele linie genomen zijn de bedrijfswaardes van voetbalclubs enorm gestegen sinds 2015. Gemiddeld groeiden de bedrijfswaardes van de clubs in vijf jaar tijd met meer dan 50%. Circa 65% van de omzet van de grootste voetbalclubs werd gegenereerd door de televisierechten, terwijl ongeveer 20% werd gerealiseerd uit kaartverkoop en merchandise.

Grote namen uit de lijst zijn Real Madrid en Manchester United, die de afgelopen twee jaar de hoogste posities innamen in de ranking. Beide clubs hebben een enorme historische merkwaarde en zijn de thuisbasis van tal van grote voetballers. Zo speelden wereldsterren Cristiano Ronaldo en David Beckham allebei voor de clubs uit Madrid en Manchester.

De tien Europese voetbalclubs met de grootste bedrijfswaarde

Dat Real Madrid de lijst aanvoert komt doordat de club de Champions League in 2016, 2017 en 2018 op zijn naam schreef, wat zowel de omzet als het aantal volgers op de sociale media ten goede kwam. Dit zijn eveneens de drie criteria op basis waarvan de onderzoekers de lijst samenstelden (sportief succes, omzet en aantal volgers op sociale media). Real Madrid is met meer dan 240 miljoen volgers de meest gevolgde club in Europa.

Manchester United heeft de tweede plek in deze lijst niet zo zeer veroverd door zijn sportieve prestaties. De club uit Engeland presteert al enkele jaren onder zijn eigen maatstaven. Daarentegen zette Manchester United afgelopen seizoen wel een indrukwekkende bedrijfswinst neer van bijna €70 miljoen. Die heeft de club onder andere te danken aan zijn sterke wereldwijde merkwaarde; zo is Manchester United bijvoorbeeld razend populair in Azië.

Waar Bundesliga-kampioen FC Bayern München eerder op de derde plaats stond op de lijst van KPMG – gedreven door jaren van sterke financiële prestaties – wordt de club nu ingehaald door de Spaanse grootmacht FC Barcelona, die vooral afgelopen jaar in commercieel opzicht goede resultaten oogstte. In het seizoen 2018/2019 genereerde de club meer dan €800 miljoen aan bedrijfsopbrengsten.

FC Bayern München zakte daardoor naar de vierde plaats, terwijl de Champions League-winnaar van vorig jaar (Liverpool FC) dit jaar een sprong van twee plaatsen maakte naar de vijfde positie. Engelse reuzen Manchester City, Chelsea en Tottenham Hotspur bekleedden respectievelijk de plekken zes, zeven en acht.

Chelsea’s inkomsten stagneren de laatste tijd door slechtere sportprestaties en een transferverbod, terwijl Tottenham Hostpur stijgt door zijn resultaten in de Champions League; vorige jaar haalde de club de finale.

Paris Saint-Germain (PSG) staat negende en maakte vorig jaar een comeback in de top tien (de editie daarvoor stond de club elfde). PSG kan rekenen op een bedrijfswaardestijging van maar liefst 45%, wat KPMG toeschrijft aan de gerichte commerciële inspanningen van de Franse club. Arsenal staat op de tiende plekt, waarmee de dominantie van de Engelse Premier League in het Europese topvoetbal duidelijk wordt, met maar liefst zes clubs in de top tien.

Ajax staat op de drieëntwintigste positie. De club zag zijn bedrijfswaarde met 32% groeien dankzij zijn succes in de Champions League afgelopen seizoen. Daarnaast kreeg Ajax er de laatste tijd ook flink meer volgers bij op de sociale media-kanalen. Om precies te zijn groeide dit aantal afgelopen jaar met maar liefst 352%.

Een overzicht van de dertig Europese voetbalclubs met de hoogste bedrijfswaarde:

1: Real Madrid
Land: Spanje
Bedrijfswaarde: €3.478 miljoen

2: Manchester United
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €3.342 miljoen 

3: FC Barcelona
Land: Spanje
Bedrijfswaarde: €3.193 miljoen

4: Bayern München
Land: Duitsland
Bedrijfswaarde: €2.878 miljoen

5: Liverpool
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €2.658 miljoen

6: Manchester City
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €2.606 miljoen

7: Chelsea
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €2.218 miljoen

8: Tottenham Hotspur FC
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €2.067 miljoen

9: Paris Saint-Germain
Land: Frankrijk
Bedrijfswaarde: €1.911 miljoen

10: Arsenal
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €1.852 miljoen

11: Juventus
Land: Italië
Bedrijfswaarde: €1.735 miljoen

12: Borussia Dortmund
Land: Duitsland
Bedrijfswaarde: €1.281 miljoen

13: Atlético Madrid
Land: Spanje
Bedrijfswaarde: €1.197 miljoen 

14: Internazionale
Land: Italië
Bedrijfswaarde: €983 miljoen 

15: FC Schalke 04
Land: Duitsland
Bedrijfswaarde: €814 miljoen

16: AS Roma
Land: Italië
Bedrijfswaarde: €602 miljoen

17: Napoli
Land: Italië
Bedrijfswaarde: €590 miljoen

18: West Ham United
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €561 miljoen

19: Leicester City
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €558 miljoen

20: Olympique Lyonnais
Land: Frankrijk
Bedrijfswaarde: €543 miljoen

21: Everton
Land: Verenigd Koninkrijk
Bedrijfswaarde: €533 miljoen

22: AC Milan
Land: Italië
Bedrijfswaarde: €526 miljoen

23: Ajax
Land: Nederland
Bedrijfswaarde: €432 miljoen

24: Benfica
Land: Portugal
Bedrijfswaarde: €410 miljoen

25: Valencia
Country: Spanje
Bedrijfswaarde: €408 miljoen

26: Sevilla
Land: Spanje
Bedrijfswaarde: €372 miljoen

27: Galatasaray
Land: Turkije
Bedrijfswaarde: €366 miljoen

28: Lazio Roma
Land: Italië
Bedrijfswaarde: €328 miljoen 

29: Athletic Club Bilbao
Land: Spanje
Bedrijfswaarde: €320 miljoen

30: FC Porto
Land: Portugal
Bedrijfswaarde: €313 miljoen


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup