Werken bij Mobilee: Sandra Reiners en Tycho van de Meent
Hoe is het om als jonge adviseur te werken voor Mobilee? Consultancy.nl vroeg het aan Sandra Reiners en Tycho van de Meent.
Sandra Reiners
Het Utrechtse Mobilee management & advies richt zich alweer zestien jaar op het helpen van organisaties in hun digitale transformatie. Sinds november maakt Sandra Reiners deel uit van het team van consultants.
“De eerste zes maanden zijn voorbijgevlogen”, vertelt ze. “De sfeer is heel open en ik heb al veel geleerd, ook dankzij mijn collega’s, die allemaal verschillende achtergronden en expertises hebben en deze kennis graag delen. Ik heb het gevoel dat ik alles kan zeggen en ook meebeslis over mijn carrièrepad.”
“Zo kan ik de opleidingen NLP Practitioner en Green Belt doen en heb ik de jaarlijkse Mobilee-professionaliseringsdag mogen organiseren, ditmaal digitaal wegens corona. Ook ben ik bezig met het ontwikkelen van een businessanalyse-cursus voor nieuwe medewerkers of collega’s die er meer van willen weten en organiseer ik een klant-event.”
Momenteel werkt Reiners aan een opdracht voor het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. “Het CBG zet zich, naast het beoordelen van medicijnen en het bewaken van de veiligheid daarvan, in om goed gebruik van medicijnen te stimuleren”, legt ze uit. “Dat begint met informatie goed toegankelijk maken, bijvoorbeeld met een consumentvriendelijke geneesmiddeleninformatiebank. Als business-analist breng ik de wensen en eisen én het zoekgedrag van consumenten in kaart. Ook inventariseer ik welke aanpassingen nodig zijn – in zowel de front- als back-end – om zo te komen tot een succesvolle website.”
Elke vrijdag komen de consultants van Mobilee terug van hun opdracht om samen op kantoor te werken aan zichzelf en Mobilee. “Dat geeft echt een boost aan mijn werkweek en daardoor voel ik me extra verbonden. En natuurlijk, als de klant erom vraagt dan werk je op vrijdag voor de klant.”
Momenteel zit de 'terugkom'-vrijdag op kantoor er natuurlijk even niet in, maar ook in deze gekke tijden wordt goed voor de medewerkers gezorgd. “Iedereen ontving thuis een healthy snackbox en later nog een fitnessbal. Gewoon om te laten weten dat ze aan ons denken en dat gezondheid belangrijk is. Dat is fijn. En de vrijdagmiddagborrel wordt nog altijd goed bezocht, al is die nu dan digitaal.”
Uiteraard verheugt Reiners zich op het moment dat ze weer ‘live’ kan borrelen met haar collega’s, maar ze weet ook de positieve kanten van de huidige situatie in te zien. “Ik vind het leuk dat we gedwongen worden te kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn. Nu iedereen zo goed overweg kan met MS teams of Webex hoop ik dat we hier in de toekomst vaker gebruik van maken. Wel ervaar ik iedere dag digitaal communiceren als vermoeiender. Vaak korte pauzes houden, even naar buiten en dan weer met frisse moed verder is voor mij het devies. Eigenlijk moet ik dat ook meenemen naar kantoor, ook daar vergeet ik dat weleens!”
Tycho van de Meent
In februari sloot ook Tycho van Meent zich aan bij Mobilee. “Tijdens alle gesprekken kwam het woord ‘mensgericht’ veel terug”, blikt hij terug op het sollicitatieproces. Inmiddels kan hij beamen dat er niet alleen over mensgericht wordt gesproken, maar dat het ook wordt waargemaakt: “Er is veel aandacht voor de interesses en ambities van elk individu. Je ziet dit ook echt in de praktijk terug: consultants zitten vier dagen op opdracht, de vrijdag is gereserveerd om samen te werken, bijvoorbeeld in kennisdeling of propositieontwikkeling.”
“Er is veel aandacht voor elk individu. Je ziet dit ook echt in de praktijk terug: consultants zitten vier dagen op opdracht, de vrijdag is gereserveerd om samen te werken.”
Voor zijn komst naar Mobilee doorliep Van de Meent een traineeship bij ITDS Business Consultants. “Daarin werd flink gehamerd op doorvragen”, vertelt hij: “Waar zit de pijn van de opdrachtgever? Welke eisen hebben zij in hun hoofd die ik mee moet nemen? Dat is een goede basis die je meeneemt. Verder weet ik na vier jaar in het vak ook veel beter waar ik goed in ben: complexe analyses, puzzelen met data, verbinding maken met stakeholders. Die zelfkennis helpt in nieuwe opdrachten om me goed te positioneren.”
Hoewel hij nog maar drie maanden bij Mobilee werkt, waarvan de tweede helft bovendien bestond uit werken op afstand, voelt Van de Meent zich nu al thuis binnen het bureau. “Dat is eigenlijk heel snel gegaan. Uitdagende opdracht, leuke borrels en activiteiten, geïnteresseerde collega’s – het hele plaatje klopt. Ook nu in coronatijd spreek ik collega’s regelmatig en krijgen we af en toe een cadeau thuisgestuurd om de moed erin te houden. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn overstap.”
Ook hij merkt dat het in deze tijden van corona nog prima lukt om contact te houden met klanten en collega’s. “Ik denk niet dat ik hierin het wiel heb uitgevonden: met bellen, Skypen en videochatten kom je een heel eind. Ik merk aan iedereen dat er behoefte is aan aanspraak: een telefoontje met een simpele vraag gaat toch vaak gepaard met een kwartier koetjes en kalfjes, dus daar neem ik ook gewoon de tijd voor. En gelukkig gaat de vrijdagmiddagborrel ook gewoon door via Zoom.”
Toch moet hij toegeven dat de digitale borrel niet op álles een antwoord heeft: “Alleen de bitterballen ontbreken.”