Bedrijf kopen of verkopen tijdens het coronatijdperk?
Ondernemers en mkb-bedrijven worden hard geraakt door het coronavirus. Vooral voor bedrijven die juist van plan waren om hun bedrijf te verkopen, of juist een bedrijf over te nemen, zijn de gevolgen van de crisis mogelijk verstrekkend. “We krijgen ontzettend veel vragen over corona en de consequenties voor het bedrijfsovernameproces”, zegt Tim van der Meer, partner bij Marktlink.
Volgens de M&A-adviseur varieert de impact per sector. In sommige sectoren waar het werk goeddeels stilvalt – denk aan hospitality, sierteelt en grote delen van de retail – worden “overnames dan ook voorlopig stilgelegd”, legt Van der Meer uit. Andere sectoren floreren juist in deze tijd, zoals ecommerce-spelers en supermarkten, en krijgen kansen in hun schoot geworpen om versneld toe te slaan.
Van Meer voegt toe dat de impact ook verschilt, afhankelijk van in welke fase een overnameproces zich bevindt. In de voorbereidende fase geldt dat besluiten vertraagd worden, en dat meer aandacht wordt geschonken aan het boekenonderzoek, oftewel due diligence-onderzoek.
In de afrondingsfase is het beeld gemêleerd. Waar sommige bedrijven er bewust voor kiezen om de closing uit te stellen – om te zien hoe targets en hun eigen bedrijf de huidige crisis uitkomt, zijn er ook partijen die er juist bewust voor kiezen wel te closen. Zo ook KPN Consulting en Cegeka, die bewust hadden besloten om vorige week de deal af te ronden. Daarmee onderstreepten ze hun vertrouwen in de langetermijnsynergieën van de krachtenbundeling.
Van der Meer: “Vooral in de executiefase hanteren we op dit moment een bedachtzame houding. Het juist timen van de gang naar de markt is essentieel in ieder dealproces. Sommige transacties stellen we uit, maar van afstel is veelal geen sprake.”
Lager pitje
Na zes opeenvolgende jaren van groei in de Nederlandse M&A-markt, staat de markt voor overnames nu logischerwijs op een lager pitje. Hierdoor zien veel directeur-grootaandeelhouders en financiële investeerders zich genoodzaakt om terug naar de tekentafel te gaan.
In ieder geval geldt dat de impact van het coronavirus voor ieder bedrijf verschillend is. En dus moeten er unieke keuzes en afwegingen worden gemaakt. Om hen hierbij te helpen heeft Martklink een ‘M&A Briefing tijdens het coronavirus’ uitgebracht. De briefing, die te lezen is op een speciale website, biedt uiteenlopende inzichten en adviezen over hoe ondernemers nu het beste kunnen omgaan met hun dealambities.
Aan het woord komen onder meer bankiers (Deutsche Bank, Van Lanschot), directeur grootaandeelhouders, private equity-firma’s (Bencis Capital Partners), dealmakers van Marktlink en fiscalisten (Herreveld, Van Sprundel & Partners).