KLM-BCG-alliantie helpt Virgin Atlantic bij digital operations

03 maart 2020 Consultancy.nl

Om zijn digitale activiteiten te optimaliseren heeft Virgin Atlantic de hulp ingeschakeld van de AI-gedreven alliantie tussen luchtvaartmaatschappij KLM en adviesgigant Boston Consulting Group. Zo zal Virgin Atlantic een nieuw machine learning-systeem gaan implementeren dat de maatschappij zal helpen om last-minute events – zoals slecht weer – beter te beheersen door gebruik te maken van grote hoeveelheden data. 

KLM Royal Dutch Airlines bestaat al ruim 100 jaar en is daarmee de langstlopende commerciële luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog steeds onder zijn oorspronkelijke naam opereert. Met zijn vloot van meer dan 160 vliegtuigen vervoerde de KLM alleen al in 2017 meer dan 41 miljoen passagiers. Met de ogen gericht op de toekomst, heeft KLM een reeks innovatieve veranderingen doorgevoerd in zijn activiteiten, waaronder de lancering van verschillende AI-programma’s om zijn operationele processen te verbeteren.

In de zomer van 2018 startte KLM eveneens een nieuw samenwerkingsverband met Boston Consulting Group (BCG), een partnerschap dat “een revolutie in de wereldwijde luchtvaartactiviteiten zou kunnen veroorzaken”, aldus KLM-BCG. Hoewel KLM door de jaren heen meerdere keren met BCG heeft samengewerkt, was dit wel de eerste keer dat de twee der handen ineensloegen om een geheel nieuwe service te lanceren.

KLM-BCG alliantie helpt Virgin Atlantic bij digital operations

BCG CEO Rich Lesser liet zich enige tijd geleden op zijn LinkedIn uit over het partnerschap: “In de loop van 18 maanden hebben BCG en KLM op AI gebaseerde tools ontwikkeld, waarmee technologieën zoals machine learning in een mum van tijd tientallen variabelen kunnen verwerken en dus kunnen omgaan met gigantische hoeveelheden data. De directe impact daarvan was aanzienlijk: denk aan 15% tot 25% minder verstoringen en aan een grote vermindering van vertragingen. Samen met KLM brengen we deze oplossing nu naar andere internationale luchtvaartmaatschappijen.” 

Luchtvaartbedrijven staan in toenemende mate onder druk, onder meer door strengere duurzaamheids- en milieueisen, maar ook door de noodzaak het groeiend aantal passagiers te verwerken. Om die reden is er steeds meer vraag naar de diensten van BCG en KLM. In 2019 kreeg de KLM-BCG-alliantie de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Gol als zijn eerste Latijns-Amerikaanse klant. Met een vloot van ongeveer 130 vliegtuigen is Gol een van de grootste luchtvaartspelers van Zuid-Amerika.

Afgelopen maand meldde zich opnieuw een klant bij de KLM-BCG-alliantie, Virgin Atlantic Airways, dat om assistentie vroeg bij het optimaliseren en digitaliseren van zijn wereldwijde activiteiten. De AI-tools waarover de KLM-BCG-alliantie beschikt zullen in het bijzonder worden gebruikt om de operationele prestaties van Virgin Atlantic te maximaliseren.

Sander Stomph, Vice President Operations Decision Support bij KLM en Dirk-Maarten Molenaar, partner bij BCG, reageerden onlangs op de ontwikkelingen: “Virgin Atlantic als nieuwe klant is voor ons een stap die bijdraagt aan de missie om van de KLM-BCG-alliantie een wereldleider te maken op het gebied van digitale luchtvaartactiviteiten. We kijken ernaar uit Virgin en andere klanten te helpen bij het aantrekken, trainen en aan boord brengen van digitale talenten die onze oplossingen verder zullen ontwikkelen en uitbreiden zodra ze zijn geïmplementeerd.”

Phil Maher, COO van Virgin Atlantic Airways, besluit: “Via het platform van KLM-BCG kunnen we betere operationele prestaties leveren door gebruik te maken toonaangevende AI-tools zoals machine learning. Een nieuw Operations Decisions Support-team zal ervoor zorgen dat we onze klanten tijdens operationele storingen op de eerste plaats zetten door gebruik te maken van data en talloze scenario’s, die obstakels omzetten in oplossingen.”