KLM en BCG gaan Braziliaanse Gol helpen met AI
Als onderdeel van zijn strategie om zijn interne activiteiten te digitaliseren, is de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Gol een samenwerking aangegaan met KLM en Boston Consulting Group (BCG).
KLM en BCG werken nu al meer dan een decennium samen, de laatste jaren ook op het gebied van het verbeteren van interne operaties door middel van innovatieve technologieën. Onder meer met Internet of Things (IoT) en kunstmatige intelligentie (AI) worden processen voor operations en onderhoud verbeterd.
Daarnaast wordt digitalisering ingezet om backoffice-processen – denk aan crew resourcing, ground services en supply chain – naar een hoger niveau te tillen. Verder is gebruikgemaakt van AI om de planning van de verschillende leden van het Sky Team – zoals Air France (Frankrijk), Aeroflot (Rusland), Delta (VS) en Middle East Airlines (Libanon) – beter op elkaar af te stemmen.
Vliegtuigpassagiers profiteren intussen van de voordelen van deze backoffice-digitalisering. Zo zijn vertragingen van bagage verminderd en de transfers tussen aansluitende vluchten geoptimaliseerd. Ook is de informatie die passagiers ontvangen gedigitaliseerd, gepersonaliseerd en afgestemd op individuele klantervaringen.
Na het inzetten van het nieuwe pakket van diensten binnen KLM, lanceerde de Nederlandse luchtvaartmaatschappij en BCG vorig jaar met succes hun diensten voor externe partijen. “Sinds we dit op de IATA-conferentie hebben gedaan, hebben we positieve reacties ontvangen op onze propositie vanuit alle hoeken van de wereld”, zegt René de Groot, COO van de KLM.
Gol uit Brazilië is de eerste Latijns-Amerikaanse klant van de joint venture tussen KLM en BCG. “We zijn erg blij over deze samenwerking”, stelt Celso Ferrer, de COO van Gol. “Dit zal ons in staat stellen onze klanten sneller te helpen, terwijl onze kosten per beschikbare stoelmijl tot de laagste in de luchtvaartbranche behoren. KLM en BCG hebben oplossingen op het gebied van geavanceerde kunstmatige intelligentie. En ze hebben een optimalisatiepakket ontwikkeld dat we volledig kunnen aanpassen aan onze specifieke wensen. Hierdoor zal Gol zijn concurrentievoordeel sterk verbeteren.”
“Op basis van artificial intelligence, machine learning en advanced analytics helpen we luchtvaartmaatschappijen groeien, innovatie versnellen en activiteiten stroomlijnen”, aldus Nicolas Boutin, hoofd van de wereldwijde luchtvaartpraktijk van The Boston Consulting Group.
Volgens Dirk-Maarten Molenaar, partner bij BCG, onderscheidt het aanbod van diensten van KLM-BCG zich van de vele digitale oplossingen die reeds op de markt aanwezig zijn: “Wij onderscheiden ons van standaard IT-leveranciers door onze focus op geïntegreerde planning en beheer, door datagedreven besluitvorming bij verstoringen, maar ook doordat frontteams onze tools gebruiken en doordat we bij organisaties interne digitale afdelingen opzetten die hun dienstverlening verbeteren.”
Met een vlootgrootte van ongeveer 130 vliegtuigen is Gol de grootste internationale luchtvaartmaatschappij van Brazilië en laat het de lokale rivaal Azul, een van de grootste spelers van Zuid-Amerika, achter zich. Gol vervoert jaarlijks meer dan 33 miljoen passagiers en exploiteert dagelijks 750 vluchten naar 73 bestemmingen in Brazilië, Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en in de Verenigde Staten.
Ter vergelijking: KLM heeft een vlootgrootte van ongeveer 160 vliegtuigen en vervoert jaarlijks meer dan 40 miljoen passagiers. KLM maakt echter deel uit van de Air France-KLM Group, die een vloot heeft van ruim 500 vliegtuigen.