Aandacht voor menskant maakt Lean in ziekenhuizen effectiever

25 februari 2020 Consultancy.nl

Ziekenhuizen die Lean Six Sigma implementeren doen er goed aan de populaire verandermethodiek te combineren met voldoende aandacht voor de menskant. Doen ze dat niet, dan kunnen ze weliswaar in de kosten snijden, maar gaat dat wel ten koste van de tevredenheid van medewerkers.

Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Relinde de Koeijer, die in het kader van haar proefschrift aan de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek deed naar de effecten van Lean Six Sigma in het ziekenhuislandschap. De Koeijer werkt sinds 2015 als adviseur gezondheidszorg bij organisatieadviesbureau Turner en deed eerder acht jaar consultancyervaring op bij het UMC Utrecht.

Lean Six Sigma populair in de zorg

Na meer dan 2.000 medewerkers, teamleiders en managers van facilitaire bedrijven van acht academische ziekenhuizen te hebben ondervraagd, concludeert De Koeijer dat Lean Six Sigma vandaag de dag niet meer weg te denken valt uit het ziekenhuislandschap. De verbetermethodiek – die ook buiten de zorgsector zeer populair is – wordt vooral ingezet voor het realiseren van drie doelstellingen: het verhogen van de efficiëntie, het verbeteren van de dienstverlening voor patiënten en het vergroten van het werkplezier van zorgprofessionals.

Uit de bevindingen van de survey, aangevuld met input uit met ziekenhuisprofessionals gehouden interviews, komt naar voren dat kostenreductie het belangrijkste motief is om met Lean Six Sigma te starten. Op dit vlak zijn medewerkers positief over de methodiek – deze blijkt in de praktijk zeer geschikt om de prestaties te verbeteren.

Geef mensen aandacht tijdens Lean invoering

Door het stroomlijnen van processen en het verminderen van ‘waste’ in de zorgketen kunnen ziekenhuizen bijvoorbeeld de doorlooptijd op de spoedeisende hulp verkorten, de administratieve last voor artsen verminderen of patiënten een vollediger beeld geven van hun behandelplan. Slimmer werken maakt het mogelijk om zowel de efficiency als de effectiviteit van activiteiten te verhogen.

Waarin Lean Six Sigma echter wel in het bijzonder tekortschiet, is het vermogen om de werktevredenheid te verhogen, een van de drie beloftes die de verandermethodiek doet. De Koeijer zegt hierover: “De methodiek is niet geschikt om het werkplezier te verhogen. Sterker nog, als de efficiëntie verbetert, neemt het welzijn van de medewerkers juist af.”

Meer aandacht voor de menskant

De les die hier volgens De Koeijer uit getrokken kan worden is dat er meer aandacht moet komen voor de ‘menskant’. Ze concludeert dat instrumenten uit het human resource management (HRM)-domein, zoals eigen regie, waardering en ruimte voor ontwikkeling, wel bijdragen aan het welzijn van medewerkers. 

Ze sluit af: “De combinatie van Lean Six Sigma met HRM zorgt ervoor dat medewerkers de methodiek internaliseren. Zo ontstaat er een klimaat van continu verbeteren en komt het in het DNA van de organisatie, wat de meeste duurzame manier is om continu te verbeteren.”


Profiel

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×