Acht succesfactoren voor digitale strategie-executie

24 februari 2020 Consultancy.nl

De executie van digitale strategieën wordt steeds belangrijker voor ondernemingen. In het snel veranderende landschap, waar wendbaarheid tegenwoordig de norm voor succes vormt, is het uitermate belangrijk dat de implementatie meteen de gewenste resultaten oplevert. Rob Lankveld, Koen Rozendaal en Bart Stofberg van Quint delen acht kritieke succesfactoren voor strategie-executie.

1: Stuur de transitie kortcyclisch

De wereld verandert snel, dus moet je de vinger voortdurend aan de pols houden en de strategie aanpassen waar nodig, ook als dat midden in het (budget)jaar is. We kunnen niet meer zonder een wendbare strategie, maar ook de verandering en de operatie moeten wendbaar zijn.

2: Vind en stimuleer digitale voortrekkers

Een digitale transformatie vergt ingrijpende veranderingen. De weerstand in de organisatie zal groot, divers en grimmig zijn. Zeker in het begin staat daar maar een kleine groep voortrekkers tegenover en die zijn in de ogen van de rest natuurlijk eigenwijs en niet realistisch. Zonder zo’n groep tegendraadse voorlopers komt de digitale transformatie niet van de grond.

Het is belangrijk dat er zo’n groep is, die durft te experimenteren, anders durft te denken en mandaat en rugdekking krijgt van de directie. Het is ook belangrijk dat die mensen beloond worden voor hun inzet, ook in performance reviews.

Acht succesfactoren voor digitale strategie-executie

3: Vorm waardenetwerken

De omgeving van een onderneming is voortdurend in beweging. Ecosysteem is niet voor niets een hypewoord geworden. We kunnen het ons niet meer veroorloven om samenwerking te verankeren in langlopende contracten, waar alleen de eigen risico’s juridisch zijn afgedekt. Sterker nog, waar nodig moeten we ook van partner kunnen veranderen.

Wendbare partnerschappen met wederzijdse voordelen en een relatie op basis van vertrouwen staan aan de basis van wendbaarheid van de onderneming, opdat de onderneming behendig kan bewegen binnen haar ecosysteem.

4: Verken (big) data

We zitten midden in een datarevolutie. Het belang en de mogelijkheden van data zijn immens groot geworden. We moeten weten welke data we allemaal hebben en aan welke we allemaal kunnen komen. We moeten ervoor zorgen dat onze data van de juiste kwaliteit is. Natuurlijk moeten we big data gaan gebruiken, maar dat maakt datamanagement des te belangrijker. Datamanagement, big data en machine learning staan aan de basis van nieuwe successen van de onderneming.

5: Ontwikkel innovatieve werkwijzen

Klanten worden steeds veeleisender. Elke ondernemer moet zijn onderscheidend vermogen vormgeven: vakmanschap staat aan de basis van nieuwe, passende producten, diensten en dienstverlening (klantreizen!) en de onderneming is vloeibaar en wendbaar aan de buitenkant, naar de klanten en naar de samenleving. Aan de binnenkant is de onderneming stabiel en robuust, de kernprocessen zijn zo goed als foutloos, om onderscheidend onvermogen te voorkomen.

De kernprocessen zijn betrouwbaar, voorspelbaar, effectief, efficiënt, transparant en snel, want anders gaan klanten bij je weg. Alle andere processen zijn wendbaar, want anders reageer je te laat op verandering. Optimale toepassing van informatie en technologie en stapsgewijze verbetering zijn de belangrijkste kritieke succesfactoren.

6: Nieuwe (digitale) technologieën

Dan moet je wel weten wat er allemaal mogelijk is en wat de onderneming daar allemaal mee kan. Steeds vaker organiseren ondernemingen technologie-intelligence: weten welke technologische en informationele ontwikkelingen er allemaal spelen en bedenken hoe en wanneer je die zo kan toepassen dat ze optimaal bijdragen aan de visie en het succes van de onderneming.

De onderneming is op niveau op een passende manier ‘tech savvy’. Iedereen weet genoeg wat er speelt om daar de juiste beslissingen over te kunnen nemen, ook (juist?) de commissarissen en de board. De onderneming experimenteert regelmatig met nieuwe technologieën en met nieuwe toepassingen.

7: Creëer digitale businessmodellen

Als er iets is waar al die nieuwe internetbedrijven zich in onderscheiden, dan is het wel gemak. Uber maakt het nemen van een taxi eenvoudig, Bol.com het bestellen van allerlei producten en Wikipedia het vinden van informatie. Enzovoort. Airbnb, de Appstore, Spotify, Whatsapp, Baidu, Alibaba en een heleboel anderen maken iets heel gemakkelijk voor hun klanten.

Complexiteit is ouderwets, daar kun je je klanten niet meer mee lastig vallen. Die manier van kijken opent voor iedereen de weg naar nieuwe proposities met nieuwe verrekenmodellen. Als een kapper het al kan (onbeperkt knippen tegen een vast bedrag in de maand), welke onderneming kan het dan niet?

8: Uiteindelijk draait alles om de klant

Ikea en Lego zitten dagenlang bij mensen thuis, als een fly on the wall, Alexa van Amazon en Google home luisteren altijd mee. Kijken/luisteren wat er gebeurt. Zodat de bedrijven uiteindelijk hun klanten beter kennen dan die klanten zelf, zodat ze hun klanten steeds weer kunnen verrassen met nieuwe producten en diensten, waar de klanten nog nooit om hebben gevraagd, maar die de klanten wel heel erg nodig hebben.

Succesvolle ondernemingen hebben loyale klanten, die houden van het merk, omdat ze het bestaansrecht herkennen en omarmen en omdat de producten, diensten en dienstverlening goed passen bij die klanten en bij dat bestaansrecht.

Cultuurverandering

Tot slot geldt voor elke succesfactor dat veranderingen impact hebben op de cultuur van de onderneming. Als je wendbaar en innovatief wilt zijn, moeten de medewerkers en de managers elkaar kunnen vertrouwen. Vertrouwen, veiligheid, openheid en eerlijkheid zijn belangrijke bouwstenen van een passende cultuur.

Een digitale strategie geeft richting aan een (noodzakelijke) digitale transformatie. Een helder bestaansrecht, invulling van de kritieke digitale succesfactoren en het zorgen voor een passende cultuur zijn randvoorwaardelijk voor een succesvolle digitale strategie.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup