De vijf belangrijkste inkooptrends voor 2020

13 januari 2020 Consultancy.nl

Het zijn niet allerlei nieuwe en vooraanstaande technologieën, maar juist de oerdegelijke doelstellingen van leveranciersmanagement, contractmanagement en inkoop (in combinatie met de gestelde bedrijfsdoelen) die de drie belangrijkste inkooptrends voor 2020 vormen. Met andere woorden: een solide basis wordt als belangrijker gezien dan superinnovatief zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Supply Value.

Voor het achtste jaar op rij voerde Supply Value onderzoek uit naar de inkooptrends van het jaar. Aan de studie voor 2020 deden zo’n 200 inkoopprofessionals mee, 76% daarvan werkt in Nederland, het overige deel is werkzaam in België.

Uit de resultaten komt een bekend beeld naar voren. Wederom staat leveranciersmanagement op de bovenste plek, en de afstemming zoeken tussen de business en inkoop staat voor het tweede jaar op rij op de derde plek. Nieuw in de top drie is contractmanagement, dat in de laatste editie op plek vijf stond, en nu van plek heeft geruild met optimalisatie van de inkoopprocessen.

1. Leveranciersmanagement

“Bedrijven zoeken vaker de samenwerking met de leverancier op, en daarmee wordt de invloed van de leverancier op de core business steeds groter. Hierdoor wordt het belang van leveranciersmanagement voor veel inkopers steeds meer duidelijk”, zegt Gert van Beek, die leidinggeeft aan de Procurement-praktijk van Supply Value.

De vijf belangrijkste inkooptrends voor 2020

Leveranciersmanagement is anno 2020 echter anders dan pakweg vijf jaar geleden. “De traditionele inkoper met een eenzijdige focus op de laagste prijs, maakt steeds meer plaats voor de inkoper die op zoek is naar het creëren van waarde in samenwerking met leveranciers.” Dit verklaart ook waarom onderwerpen zoals ‘best value’ aan terrein winnen in de inkoopwereld.

2. Contractmanagement

Contractmanagement krijgt dit jaar een hogere prioriteit dan in 2018 en 2019. Van Beek: “De voordelen van het goed managen van contracten wordt voor steeds meer organisaties en inkopers duidelijk. Daarnaast wordt tooling op dit gebied steeds completer en kan voor veel organisaties steeds eenvoudiger meer waarde uit het contract worden gehaald.” 

3. Strategische alignment

Aan het toenemende belang van strategische alignment (tussen business en inkoop) liggen twee factoren ten grondslag. Allereerst krijgt inkoop een steeds prominentere rol binnen de strategische agenda van organisaties, bijvoorbeeld omdat organisaties steeds duurzamer willen inkopen. Ten tweede, door slimme analytics kan tegenwoordig veel bespaard worden in inkoop en tegelijkertijd meer waarde aan de business worden toegevoegd. Bestuurders zien dit steeds vaker in en integreren inkoopdoelstellingen in hun strategische plannen.

4. Leveranciersprestaties

De vierde grote inkooptrend voor 2020 is het monitoren en verbeteren van de leveranciersprestaties. Het gaat hier vooral om samenwerkingen in een outsourcingsverband, waarbij bedrijven streven om de effectiviteit van de samenwerking naar een hoger niveau te tillen. Hierbij ligt de aandacht steeds meer op people-based factoren zoals samenwerking, teamwork en een inclusieve cultuur.

5. Procesoptimalisatie

Procesoptimalisatie staat op de vijfde plek. Doelen zijn bijvoorbeeld het verbeteren van strategische inkoopprocessen zoals het opstellen van een inkoopstrategie en het vaststellen van het leveranciersmanagement, tactische inkoopprocessen zoals het specificeren van de klantbehoefte, onderhandelen, contracteren en het onderhouden van leveranciersrelaties.

Bij veel organisaties ligt de grootste win in het verder professionaliseren van de operationele activiteiten – activiteiten die gerelateerd zijn aan de daadwerkelijke uitvoering van de bestelfunctie. Tot operationele inkoop behoren ook planning, voorraadbeheer en activiteiten met betrekking tot de ontvangst en verwerking van facturen. 

Technologie?

Opvallend in de lijst van inkooptrends is dat het adopteren van nieuwe technologieën zoals blockchain, kunstmatige intelligentie en het gebruik van big data niet in de top 10 staan. En dat terwijl het grote hypes zijn in de media en hier buiten de inkoopfunctie volop mee wordt geëxperimenteerd.

“Veel inkoopdirecteuren beseffen dat deze technologieën een concrete bijdrage kunnen leveren, maar beseffen ook dat het weinig zin heeft om geavanceerde artificial intelligence binnen inkoop te implementeren zonder dat er een solide basis is gelegd.” Desondanks geven de respondenten wel aan dat zij verwachten dat tech-onderwerpen in de toekomst een grotere rol gaan spelen. 

Voor inkoopdirecteuren die aan de slag willen gaan met verbetering heeft Van Beek een tip: “Wij raden aan om te beginnen met het in kaart brengen van het huidige volwassenheidsniveau en daarna in kleine stapjes naar boven te werken.”


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup