De belangrijkste strategische trends voor Belgische bestuurders

31 oktober 2019 Consultancy.nl

Groei, innovatie, digitale disruptie omarmen en de strijd om talent winnen zijn volgens een nieuwe studie de topprioriteiten voor leidinggevenden in België.

Om inzicht te krijgen in de strategische agenda van Belgische executives, werkte managementadviesbureau Berenschot samen met de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK). Voor het onderzoek werden meer dan 130 Belgische respondenten – executives en leidinggevenden – uit de particuliere sector ondervraagd. 

De onderzoekers ontdekten dat groei en digitalisering de twee belangrijkste onderwerpen zijn die in België in de directiekamer worden besproken: beide thema’s worden door 71% van de respondenten genoemd. “Organisaties willen graag profiteren van het gunstige economische klimaat en zien kansen voor groei, zowel in België als wereldwijd”, zeggen onderzoekers Jacques Hodeige, Marlon Drent, Pieter Strackx (Berenschot) en Tom Vansteenkiste (NKVK). 

Over digitalisering, een andere belangrijke prioriteit, staat in het rapport: “Veel organisaties en bedrijven realiseren zich dat ze in de snel veranderende en steeds transparantere wereld van vandaag de digitale transformatie moeten omarmen. Digitalisering helpt organisaties niet alleen om de groei te versnellen, maar maakt ook gebruik van nieuwe bedrijfsmodellen. Digitalisering is onontkoombaar, simpelweg omdat digitaal momenteel de norm is.”De belangrijkste strategische thema's in BelgiëAls de digitale transformatie niet wordt omarmd, kan dit gepaard gaan met behoorlijke, zo niet verwoestende gevolgen, zegt Strackx, Senior Consultant bij Berenschot, die een voorbeeld inroept ter illustratie: “Het recente faillissement van Thomas Cook is feitelijk een klassieker: het bedrijf viel gedeeltelijk om vanwege een trage reactie op de digitaliseringsontwikkelingen die al jaren lang plaatsvonden in de vakantiesector.”

Wat betreft de impact op bedrijfsstrategieën, zijn uitdagingen op de arbeidsmarkt een belangrijke prioriteit. Grote trends zoals een tekort aan expertise in vakgebieden waar veel vraag naar is – denk aan technologie en data – in combinatie met een bloeiende economie en een ouder wordend personeelsbestand, zorgen ervoor dat Belgische bedrijven meer dan ooit moeite hebben om hun openstaande functies te vervullen.

Bovendien zal de aard van het werk de komende jaren verder veranderen, dankzij aanhoudende digitalisering en disruptieve innovatie, waardoor moderne vaardigheden steeds belangrijker worden. Dit vereist volgens de onderzoekers dat bedrijven de manier waarop ze mensen werven, behouden en trainen moeten vernieuwen.

Een ander belangrijk strategische onderwerp in Belgische boardrooms is reputatie. Hoewel 62% van de leidinggevenden het onderwerp noemt, blijkt uit het onderzoek dat maar weinigen budget vrijmaken voor deze prioriteit; slechts 8% neemt daadwerkelijk reputatie op in zijn strategische planning en uitvoeringsprocessen.

“Veel leidinggevenden realiseren zich dat negatieve publiciteit desastreuze gevolgen kan hebben voor de verkoop. In de huidige, digitale samenleving is transparantie van zeer groot belang. De consument heeft altijd informatie tot zijn beschikking: ze zijn in staat hun mening te uiten via sociale media en vragen in toenemende mate van bedrijven om meer inzicht te geven in hun bedrijfsprocessen en supply chains”, laten de onderzoekers weten. Op welke manier wilt u zich in 2019 onderscheiden van de concurrent

Een rooskleurige toekomst

Over de hele linie genomen denken negen van de tien respondenten dat hun bedrijf in 2019 zal groeien, terwijl een kwart van deze groep zelfs een groei van minimaal 10% verwacht. Leidinggevenden in de Belgische distributie- en logistieksector zijn het meest optimistisch (91% van hen rekent op groei), gevolgd door executives uit de sector energie & utilities (circa 60% van deze ondervraagden verwacht dat zijn bedrijf zal groeien in 2019).

Driekwart van de Belgische leidinggevenden beschouwt binnenlandse expansie als de meest interessante en meest logische groeistrategie. Degenen die oog hebben voor internationale expansie beschouwen West-Europa als de beste regio (56%) voor dergelijke uitbreidingsplannen, gevolgd door de Verenigd Staten (zo’n 8% van de respondenten zegt plannen te hebben om hier te gaan groeien).

More on: Berenschot
Netherlands
Company profile
Berenschot is a Netherlands partner of Consultancy.org