Continuity van start: adviesbureau voor familiebedrijven
Joppe Hendriks heeft dit jaar Continuity opgericht, een bureau dat familiebedrijven communicatieadvies geeft. De organisatie helpt familiebedrijven in het bijzonder om hun herkenbaarheid te vergroten door hun eigen unieke verhaal te vertellen.
Uit een studie van de Nyenrode Business Universiteit blijkt dat familiebedrijven een sterke reputatie hebben en hoog scoren op vertrouwen en innovatie. Tevens concludeert de academische instelling dat familiebedrijven vaak bescheiden zijn en daardoor minder herkenbaar. Het gevolg hiervan is een groot onbenut potentieel.
Joppe Hendriks, alumnus van de Universiteit Leiden als het Erasmus en voormalig Hoofd Communicatie van SHV Energy, zag daar zijn kans liggen en richtte Continuity op. Hendriks kan binnen dit vakgebied leunen op ruim twintig jaar aan ervaring. Zo was hij verantwoordelijk voor verschillende communicatie- en public affairs-trajecten binnen grote familiebedrijven zoals Boehringer Ingelheim.
Uitdagingen aangaan
Familiebedrijven worden vandaag de dag op verschillende vlakken uitgedaagd. Denk hierbij aan digitalisering, innovatie, globalisering en een toename van wet- en regelgeving. Voor familiebedrijven wordt het hierdoor een uitdaging om herkenbaar blijven in een omgeving die ze steeds meer dwingt om een corporate te worden, vertelt Hendriks: “Familiebedrijven hebben sterke onderscheidende elementen in hun identiteit verankerd zoals het ondernemende karakter, de langetermijnfocus en de persoonlijke betrokkenheid van de aandeelhouders.” Volgens Hendriks is het van belang om deze elementen om te zetten in een verhaal, wat de herkenbaarheid van een familiebedrijf vergroot en wat uiteindelijk zal resulteren in een betere reputatie onder klanten, medewerkers, leveranciers en beleidsmakers.
Dienstenaanbod
Continuity helpt familiebedrijven met het opstellen en uitdragen van hun verhaal. Dit is een traject waarin verschillende stappen worden doorlopen, legt Hendriks uit: “Allereerst stellen we vast wat de identiteit van het familiebedrijf is: wat zijn de onderscheidende waarden, wat zit er in het hoofd maar vooral ook in het hart. Hier gaat het om duidelijke keuzes durven maken. Vervolgens helpt Continuity om deze keuzes om te zetten in een authentiek en herkenbaar verhaal.”
Voordat het familiebedrijf het verhaal gaat vertellen is het essentieel om helder te krijgen wat de doelstelling is, aldus Hendriks: “Wil het familiebedrijf een interne verandering doorvoeren, of een duidelijker profiel op de (arbeids)markt of juist meer in gesprek met belanghebbenden rondom een maatschappelijk onderwerp? Als de doelstelling bekend is stelt Continuity in samenwerking met de opdrachtgever een helder plan op. Dan kan het leukste beginnen: het verhaal vertellen.”
Achtergrond
Hendriks’ voorkeur voor familiebedrijven komt niet uit de lucht vallen. Hij groeide op in het Noord-Brabantse Gemert, alwaar zijn vader een bouw- en vastgoedorganisatie runde, waar inmiddels de vierde generatie aan zet is. Daarnaast runt de familie van Hendriks’ moeder al eeuwenlang de brouwerij Swinckels van het welbekende Bavaria-bier. “Vanuit mijn achtergrond heb ik meegekregen dat de verbinding met de gemeenschap voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor het langetermijnsucces van bedrijven”, besluit Hendriks.