Nederland telt 20.000 externe communicatieprofessionals

13 augustus 2019 Consultancy.nl

Nederland telt volgens nieuw onderzoek ongeveer 110.000 communicatieprofessionals. Zo’n 20.000 daarvan zijn werkzaam bij externe bureaus of als zelfstandig adviseur. 

Onderzoekers van Hogeschool Leiden en de Hanzehogeschool Groningen hebben de omvang van de communicatiebranche in kaart gebracht. Geen gemakkelijke opgave, aangezien er tal van keuzes gemaakt moesten worden ten aanzien van de verschillende definities die hierbij komen kijken. Waar er relatief veel bekend is over het aantal professionals werkzaam bij overheden en het bedrijfsleven, is het bovendien veel lastiger om in te schatten hoeveel externe communicatieprofessionals ons land telt.

Na de term ‘communicatieprofessional’ te hebben gedefinieerd als onder meer een medewerker communicatie, journalist, eventmanager, webredacteur, pr-functionaris, persvoorlichter, reclameadviseur, lobbyist of brandmanager, komen de onderzoekers tot de conclusie dat er zo’n 90.000 inhouse-communicatieprofessionals zijn.

20.000 actief bij extern bureau of als zzp’er

De onderzoekers berekenen verder dat er aan de andere kant van de tafel zo’n 5.000 professionals werkzaam zijn bij een extern communicatiebureau – te denken valt aan grotere partijen in de markt zoals Future Communication, The PR Factory, Porter Novelli, Hill + Knowlton Strategies, Burson Marsteller, Fleishman Hillard, Dietz Strategie & Communicatie, Het PR Bureau of Wisse Communicatie, maar ook aan kleinere spelers zoals bijvoorbeeld Confidant Partners, Elan Marketing en Communicatie, The Terrace of OneShoe – en nog eens 15.000 professionals die extern werkzaam zijn als zzp’er. 

Aantal communicatieprofessionals in Nederland

Het onderzoek is zowel kwalitatief als kwantitatief uitgevoerd. De resultaten zijn getoetst bij verschillende nationale en internationale branche- en beroepsverenigingen, waaronder Logeion (de vereniging voor communicatieprofessionals), Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), de International Public Relations Association (IPRA) en ZZP Nederland (een vereniging voor zelfstandigen).  

Met een schatting van ongeveer 110.000 communicatieprofessionals komen de onderzoekers – Piet Hein Coebergh, Martien Schriemer en Wim Elving – lager uit dan een onderzoek uit 2010, waarbij eenzelfde antwoord werd gezocht op het vraagstuk. De bij dat onderzoek betrokken professionals kwamen uit op tussen de 135.000 en 156.000 communicatiemedewerker.

Dat een dergelijk significant verschil kan worden verklaard door een krimpend personeelsbestand is niet echt waarschijnlijk. Terwijl het aantal mensen werkzaam in de journalistiek bijvoorbeeld is gedaald, vanwege de dalende populariteit van print, is er in andere segmenten van het communicatievak juist een toename geweest in het aantal professionals. Te denken valt aan webredacteuren en online communicatie-experts, die door de opkomst van het internet en e-commerce fors in aantallen zijn vermenigvuldigd. Daarnaast is het aantal zelfstandige professionals in de afgelopen acht jaar juist aanzienlijk toegenomen, een trend die past bij de ontwikkelingen in de bredere zakelijke advisering.