Communicatieadviesbureau Future Communication bestaat 20 jaar

29 maart 2019 Consultancy.nl

Future Communication bestaat dit jaar 20 jaar. Algemeen directeur Wout Dekker blikt in gesprek met Consultancy.nl terug op de bijzondere mijlpalen in de geschiedenis van het allround-communicatieadviesbureau, en vooruit naar de realisatie van de ambitieuze plannen: “Kansen liggen er volop in een snel veranderende wereld. Alle vraagstukken waaraan wij werken gaan namelijk over verandering, in de leefomgeving of in organisaties.”

Op 1 maart was het zover: toen was het 20 jaar geleden dat Future Communication het levenslicht zag. Onder de naam Conclusion Corporate & Public Communication, ontstond het kantoor in 1999 als werkmaatschappij binnen zakelijk dienstverlener Conclusion. Sindsdien onderging het bureau twee naamsveranderingen: eerst werd het omgedoopt tot Conclusion Communication en – nadat het bureau in 2016 als gevolg van de afsplitsing van Conclusion onderdeel werd van Future Groep – volgde de huidige naam Future Communication. 

Ondertussen ontwikkelde het bureau zich tot een belangrijke speler binnen de communicatiebranche, met veel klanten in de publieke sector en een groeiende aanwezigheid in de private sector. Recente voorbeelden van opdrachten in de publieke sector zijn een grote interne campagne om een mijlpaal in een personele reorganisatie van de landelijke politie te markeren en de positionering van Almere als groene en gezonde stad. In de private sector hielp het bureau onlangs Konica Minolta Business Solutions met de uitvoering van een employer branding-strategie. 

“Ik vind het bijzonder hoe Future Communication in de afgelopen 20 jaar is uitgegroeid tot het grootste allround communicatieadviesbureau van Nederland”, begint Wout Dekker. “Met name de laatste vijf jaar maakten we een flinke groei door. We zijn op dit moment met ruim 60 collega’s in vaste dienst en we groeien nog steeds: eind dit jaar hopen we met 75 collega’s te zijn. Dit terwijl het bureau lange tijd ‘het best bewaarde geheim in communicatieland’ was. Hierin is het afgelopen jaar wel wat veranderd. We treden actiever naar buiten, worden steeds meer gezien en (online) gevolgd: opdrachtgevers benaderen ons zelf en communicatieprofessionals willen graag bij ons werken.”

Communicatieadviesbureau Future Communication bestaat 20 jaar

Netwerkorganisatie

Sinds 1999 heeft het communicatiebureau het bedrijfslandschap flink zien veranderen. Dekker: “Een bekend wervings- en selectiebureau had in de jaren 90 al de slogan ‘verandering is de enige constante’ als pay off. Dat klopt natuurlijk en het gaat in deze tijd alleen maar nog sneller. Daar spelen wij bij Future Communication op in: we kennen onze collega’s, zijn gewend snel te schakelen, zijn goed in verandertrajecten en veelzijdig in onze aanpak.” 

Tegelijkertijd wijst Dekker op het toegenomen belang van samenwerking: “Het vakgebied is breed en we kunnen niet alles zelf. We worden dan ook steeds meer een netwerkorganisatie. We maken deel uit van de Future Groep, een groep bedrijven met in totaal zo’n 1.400 medewerkers. Ons motto is ‘samen van betekenis’ en dat maken we steeds meer waar. De Human Capital Group – HR-dienstverlener binnen de groep – ontwikkelt bijvoorbeeld een nieuw functiehuis voor een klant, en wij organiseren de interne communicatie rondom deze verandering.” 

“Maar we zoeken ook meer de samenwerking op met andere bureaus, die iets hebben wat wij niet hebben”, vervolgt Dekker. “Zo ontwikkelen we een communicatiestrategie voor een opdrachtgever en betrekken een digital marketing- en/of creatief bureau bij de realisatie. Ik geloof wat dat betreft in toenemende mate in strategische samenwerkingsverbanden met bureaus die aanvullend zijn aan onze dienstverlening en voor wie wij weer aanvullend zijn met onze dienstverlening. Win-win voor ons allebei dus. Met een aantal ben en ga ik in gesprek.”

Waarmaken

Zelf sloot Dekker sloot zich aan het begin van 2018 aan bij Future Communication, vlak nadat private equity-investeerder Argos Soditic een meerderheidsbelang nam in de gehele Future Groep. Hij begon als Principal Consultant, groeide in de zomer alweer door tot Managing Consultant en geeft per 1 november als Algemeen directeur leiding aan het bureau. “We hebben de afgelopen vijf maanden geen grootse wijzigingen aangebracht in onze dienstverlening, wel meer focus”, geeft Dekker aan. “We richten ons op vier pijlers: omgevingscommunicatie, interne en verandercommunicatie, employer branding, contentcreatie en -management.”

“Waarmakers doen wat ze beloven, en zijn hier ook scherp op bij opdrachtgevers. Geloofwaardigheid is cruciaal in communicatie.”

“Daarnaast staat onze merkessentie ‘waarmaken’ wat mij betreft nog steeds als een huis”, vervolgt hij. “Het is een mooi bottom-up-proces geweest om te komen tot dit ‘keurmerk’. Waarmakers gaan door het vuur om ambities van opdrachtgevers waar te maken, denken in oplossingen en steken de handen uit de mouwen. Daarnaast doen waarmakers wat ze beloven, en zijn ze hier ook scherp op bij opdrachtgevers. Geloofwaardigheid is cruciaal in communicatie.”

ABC

Terwijl Dekker dus weinig heeft bijgestuurd op de koers van Future Communication, heeft hij wel geïnvesteerd in het eigen team: “Een communicatieadviesbureau is continu bezig met ballen in de lucht houden, puzzelen, en snel anticiperen op de vragen uit de markt. Voor je het weet, vergeet je goed voor jezelf te zorgen. Ik heb daarom een ‘abc-tje’ geïntroduceerd, in die volgorde: a-b-c.” 

“Ik geloof dat alles begint bij de a van aandacht: voor de collega’s én het team. Dit is een absolute voorwaarde voor succes”, vervolgt Dekker. “Vervolgens de b van bureau op orde: we verbeteren onze interne processen en investeren in een aantrekkelijke werkomgeving, zodat onze consultants zich gemotiveerd en geïnspireerd voelen. Ons bureau is als ‘homebase’ voor de consultants een goed geoliede machine aan het worden met twee fantastische recruiters, een proactieve officemanager en heel vakkundige collega’s in de backoffice. En ‘last but not least’ gaat het natuurlijk om de c van commercie: ons netwerk benutten om mooie opdrachten te verwerven en nieuwe collega’s aan te trekken.” 

De volgorde van deze drie pijlers is allesbehalve willekeurig. Dekker: “Ik zie maar al te vaak bij bedrijven dat de c vooropstaat en de a wordt verwaarloosd. Kansloos, denk ik dan. Het begint bij oprechte aandacht, pas dan ontstaat er vertrouwen en een mooie cultuur en kun je echt resultaten boeken.” 

“Uiteindelijk gaat het in ons vak – communicatie – om ‘gemeenschappelijk maken’. Dat is ook de letterlijke betekenis van het Latijnse ‘communicare’.”

Kansen door verandering

Voor de nabije toekomst ziet Dekker in de snel veranderende samenleving diverse kansen voor Future Communication: “Denk aan overheden, die bezig zijn met de energietransitie, de introductie van de omgevingswet of slimme mobiliteit. Of aan bedrijven die reorganiseren of digitaliseren, om ook in de toekomst bij te blijven. En vergeet de krapte op de arbeidsmarkt niet. Hoe kun je als organisatie nog goede medewerkers aantrekken en behouden? Juist in deze complexe vraagstukken onderscheiden onze consultants zich door de expertise, ervaring en energie die ze inbrengen.”

Om goed in te spelen op al deze veranderingen moet ook Future Communication zelf zich natuurlijk blijven ontwikkelen. “We zijn er, in gesprek met ons team en opdrachtgevers, volop mee bezig”, vertelt Dekker. “Waar hebben opdrachtgevers behoefte aan? Wat kunnen of willen ze niet zelf doen? Hoe kunnen wij hen ondersteunen? Zo innoveren we op een manier die bij ons past: verbindingen leggen, het gesprek aangaan en samen verder komen. Onze propositie contentcreatie en contentmanagement is bijvoorbeeld volop in ontwikkeling.”

“En hoewel er veel verandert, online is een goed voorbeeld, verandert de essentie van ons vak niet”, gaat hij verder. “Uiteindelijk gaat het in ons vak – communicatie – om ‘gemeenschappelijk maken’. Dat is ook de letterlijke betekenis van het Latijnse ‘communicare’. Nu er zoveel zo snel verandert in een maatschappij die polariseert, is dit ‘oude ambacht’ en het verbinden van mensen aan een gemeenschappelijk doel misschien wel belangrijker dan ooit. Dat vak verstaan wij dus, al twintig jaar, en we worden er nog steeds dagelijks beter in.”


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup