Omzet van Aon Nederland groeit licht naar €378 miljoen
Aon, een risico- en verzekeringsadviseur met zo’n 2.600 medewerkers, heeft zijn omzet het afgelopen jaar licht weten te verhogen. De omzet nam met 0,4% toe naar een totaal van €378 miljoen. Voor het lopende jaar 2019 ligt het kantoor volgens topman Marc van Nuland op koers om ruim 2% groei te realiseren.
Met deze cijfers kan Aon terugkijken op een sterk jaar, een jaar waarin het druk is geweest met de verdere integratie van de activiteiten van het in 2017 overgenomen Unirobe Meeùs Groep (UMG). In het kader van de integratie zijn het afgelopen jaar verschillende portefeuilles en afdelingen samengevoegd*.
Met de integratie van de circa 1.400 professionals van UMG werd de zakelijke dienstverlener in één klap een van de grootste spelers in het segment van het midden- en kleinbedrijf. Tot aan de overname van UMS, de grootste ooit in de Nederlandse intermediaire markt, richtte Aon – dat consultancydiensten levert op het gebied van risico, verzekeringen, pensioen en welzijn – zich vooral op het helpen van multinationals en grote ondernemingen.
Groei houdt aan na integratie UMS
Al gedurende 2017 was de duidelijke invloed van de toevoeging van UMS terug te zien in de bedrijfsresultaten, met een omzetstijging in dat jaar van maar liefst 64%. Hoewel de overname nog een jaar later geen uitzonderlijke groeicijfers laat zien, heeft Aon zijn omzet opnieuw weten te vergroten, zij het marginaal. Afgelopen jaar kwam de omzet uit op €378 miljoen, 0,4% meer dan het jaar ervoor. Voor het huidige jaar wordt echter een grotere totale omzetgroei van 2% voorspeld.
Reagerend op de resultaten, laat Marc van Nuland, Country Manager van Aon Nederland, verheugd weten: “We hebben het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan de verdere integratie van onze gezamenlijke diensten. Het is goed om te zien dat dit nu al zijn vruchten afwerpt. Dit jaar gaan we verder met de afronding. Ik ben trots op mijn collega’s dat deze veranderingen geen effect hadden op de jaarresultaten.”
Aon heeft zijn vizier gericht op verdere groei. Van Nuland: “Nu de integratie verder vorm heeft gekregen, hebben we een goed fundament gelegd voor verdere groei in 2019. Als grootste risico- en verzekeringsadviseur van Nederland zie ik het als onze taak om Nederlandse ondernemers, organisaties en particulieren te ondersteunen met de best passende oplossingen. Dat vraagt steeds vaker om innovatieve oplossingen, reden voor ons om ook het komend jaar daarop door te pakken**.”
Focus op innovatie
Het afgelopen jaar heeft Aon dan ook flink ingezet op innovatie en ook dit jaar zal deze lijn worden doorgetrokken. Wereldwijd wordt innovatie georganiseerd via de Aon New Ventures Group. In Nederland stuurt het Aonvation-team de vernieuwing sinds een jaar aan. Zij vertalen de wereldwijde innovaties vanuit de New Ventures Group en rollen deze uit in Nederland. Daarnaast begeleidt en ontwikkelt Aonvation de innovaties die hier in Nederland worden bedacht. Thema’s waarop Aon zich sinds 2018 bij zijn investeringen in het bijzonder meer richt, zijn technologie, talent en innovatie. Van Nuland gaf in 2018 al aan: “We hebben veel geïnvesteerd in strategische gebieden zoals cyber, health & benefits en marine om onze specialistische diensten verder te ontwikkelen.
Rogier Sparreboom, CFO bij Aon Nederland, zegt in het kader van de groeiambities: “Met regionale vertegenwoordiging en een internationaal netwerk bieden we onze klanten het beste van twee werelden***. Kennis van de lokale markt en ervaring met internationaal zakendoen en de risico’s die daarbij komen kijken, maken dat we niet alleen multinationals, maar ook al dan niet startende ondernemers de beste oplossingen kunnen bieden. Daarmee zijn we gesprekspartner voor al onze klanten. Het komend jaar willen we verdere groei realiseren door de mogelijkheden van ons volmachtbedrijf One Underwriting verder te benutten en door onze oplossingen op het gebied van Health & Benefits nadrukkelijker in de markt te zetten.”
Focus op diversiteit en talent
Een ander speerpunt waarop Aon sinds de integratie de focus legt, is een meer divers personeelsbestand. Op de internationale vrouwendag in 2019 werd het Charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend. Hiermee verbindt Aon zich aan een concrete en zelfgekozen doelstelling om in de top van de organisatie meer vrouwelijk en cultureel divers talent werkzaam te hebben.
Met de aanstellingen van enkele vrouwen in de top van de organisatie eerder dit jaar – zo werd bijvoorbeeld Marleen Lemmens benoemd tot Chief Transformation Officer – werd daar meteen werk van gemaakt. “Een divers topmanagement stelt organisaties beter in staat kansen te benutten en risico’s op te lossen", zegt Van Nuland. “Het is mooi om te zien dat we daar nu zelf ook actief mee bezig zijn. Met het huidige team hebben we een stevige basis gelegd voor verdere groei en ontwikkeling.” Naast diversiteit focust Aon zich ook op zijn Young Talent Programma, waarmee het talenten de kans geeft zichzelf binnen de verschillende afdelingen van Aon te ontwikkelen, zo vertelde Nuland in 2018.
Hoewel de vooruitzichten rooskleurig zijn en groeidoelstellingen zijn vastgelegd, ziet Van Nuland ook dat het landschap zich razendsnel blijft ontwikkelen. Zo toont de verzekeringsmarkt al de eerste tekenen van verharding. Voor organisaties dreigen hogere risicokosten, na jaren van voldoende aanbod en lage premies voor schadeverzekeringen. Van Nuland: “Voor onze klanten betekent dit dat het belangrijk is nog eens goed naar de eigen financiële draagkracht of risicobereidheid te kijken, zodat eigen risico’s eventueel verhoogd kunnen worden om daarmee premiestijgingen op te vangen. Het is daarmee nóg belangrijker om het risicomanagement goed op orde te hebben. Het zijn zaken die wij het komend jaar nauwlettend in de gaten houden voor onze klanten.”
* Zo gingen de volmachtbedrijven UMG Assuradeuren en Jacobs & Brom samen verder onder de naam One Underwriting.
** Concrete voorbeelden daarvan zijn oplossingen die Aon ontwikkelde op het gebied van cybersecurity. Met de hulp van data en analytics worden nieuwe inzichten vormgegeven in passende oplossingen.
*** Recentelijk opende Aon een risk desk op de High Tech Campus Eindhoven. Hiermee onderstreepte Aon het belang van regionale dienstverlening in de Brainportregio, waar ook UMG van oudsher goed vertegenwoordigd was.