Aon Nederland ziet omzet met 64% toenemen dankzij UMG integratie

30 juli 2018 Consultancy.nl

Na drie opeenvolgende jaren van krimp heeft verzekeringsmakelaar en advieskantoor Aon weer groei genoteerd. De acquisitie van Unirobe Meeùs Groep in het afgelopen boekjaar heeft ervoor gezorgd dat Aon zijn omzet met maar liefst 64% zag toenemen tot €376,5 miljoen. 

“Na voltooiing van de overname van Unirobe Meeùs Groep (UMG) wordt Aon marktleider in alle business-to-business- marktsegmenten in Nederland”, liet Marc van Nuland, Country Manager van Aon Nederland, weten toen de deal werd gesloten in augustus 2017. Aon levert consultancydiensten op het gebied van risico, verzekeringen, pensioen en welzijn, en is daarnaast een verzekeringsadviseur.

Het bedrijf richtte zich tot de acquisitie – de grootste ooit in de Nederlandse intermediaire markt – voornamelijk op het helpen van multinationals en grote ondernemingen. Met de integratie van de circa 1.400 professionals van UMG is de zakelijke dienstverlener nu ook een van de grootste spelers in het segment van het midden- en kleinbedrijf. “Samen brengen we het beste van twee werelden bij elkaar om sámen een nog hogere kwaliteit van diensten te kunnen leveren”, aldus Van Nuland. 

Met de inlijving van UMG rondde Aon zijn eerste grote deal af sinds 2010, toen het kantoor Hewitt Associates Nederland overnam, als onderdeel van een wereldwijde acquisitie. Destijds deed de aankoop Aons omzet met 12% toenemen tot €233 miljoen. Nadat de omzet in de daaropvolgende twee jaren toenam – respectievelijk naar €235 miljoen en €246 miljoen – daalde de omzet vanaf 2014 drie jaar op rij, om in 2016 uit te komen op €229 miljoen. Met de toevoeging van UMG heeft de omzet in 2017 een enorme sprong gemaakt naar €376,5 miljoen.

Omzetontwikkeling van Aon Nederland

Een van de belangrijkste voortdrijvers voor de verbeterde dienstverlening die de combinatie van Aon en UMG biedt, is de schaal die met de fusie is gecreëerd. De verzekeringsmarkt is er een waar schaal cruciaal is voor het realiseren van synergiën en een efficiëntere bedrijfsvoering, zowel ten aanzien van de interne organisatie als de geleverde dienstverlening aan opdrachtgevers. Van Nuland: “Door de schaalgrootte beschikken we over nog meer mogelijkheden om de beste oplossingen te bieden voor klanten.”

Als onderdeel van de integratie is de naam Unirobe Meeùs Groep van het toneel verdwenen. “Alle labels en merken van UMG, waaronder Meeùs, IAK en Kröller, gaan voortaan verder onder de naam Aon. Zo is voor klanten duidelijk dat alle voor hen relevante expertise voortaan te vinden is onder één en hetzelfde dak.” 

De enorme groeisprong zorgt er volgens de topman allerminst voor dat Aon nu op zijn lauweren zal rusten. Integendeel, het kantoor blijft investeren en mikt daarmee op verdere groei: “We breiden ons productportfolio en onze dienstverlening verder uit voor onze klanten.” Thema’s waar het bedrijf zich in het huidige boekjaar op zal richten bij zijn investeringen zijn – onder meer – technologie, talent en innovatie. Van Nuland: “Zo hebben we veel geïnvesteerd in strategische gebieden zoals cyber, health & benefits en marine om onze specialistische diensten verder te ontwikkelen. Daarnaast ligt de focus op het Young Talent Programma waarmee we talenten de kans geven zichzelf binnen de verschillende afdelingen van Aon te ontwikkelen.” 

Aon Nederland is onderdeel van de wereldwijde Aon Groep, die werk biedt aan meer dan 50.000 mensen in ruim 120 landen.

Nieuws

Meer nieuws over