Zweedse eigenaar van Sunweb neemt ook Corendon over

04 juni 2019 Consultancy.nl

De private equity-investeerder achter touroperator Sunweb heeft Corendon overgenomen, een Nederlandse reisorganisatie met een omzet van ongeveer €520 miljoen. Als onderdeel van de deal – financiële details zijn niet bekendgemaakt – zal Corendon geïntegreerd worden binnen Sunweb. 

In december 2018 nam het Zweedse Triton Partners een meerderheidsbelang in Sunweb Group, dat jaarlijks zo’n 1 miljoen klanten bedient vanuit zijn merken Sunweb, Jiba, GOGO, Husk, Eliza was Here en X-Travel. Gezamenlijk bieden zij gebundelde vakanties aan naar meer dan twintig bestemmingen binnen Europa en het Middellandse-Zeegebied. Met de toevoeging van Corendon, zal de nieuwe Sunweb-Corendon-combinatie een top drie-touroperator in de Benelux worden.

Toekomst veiligstellen

De oprichters van Corendon, Atilay Uslu en Yildiray Karaer, hebben lange tijd de verleiding van het verliezen van hun onafhankelijkheid kunnen weerstaan, maar “deze deal was eenvoudig te goed om af te wijzen”, erkent Uslu in gesprek met het AD: “Met deze deal stellen we de toekomst van Corendon veilig…. en Corendon en Sunweb vormen een droomcombinatie.” Steven van der Heijden, de chief executive van Corendon, beschrijft de fusie als een “natuurlijke en logische volgende stap”.

Door de deal zullen de Nederlandse en Belgische touroperaties van Corendon (Corendon, Karin’s Choice, Maris Life, Stip Reizen en GOfun) en de Nederlandse luchtvaartoperaties overgaan naar Triton Partners. Oprichters Uslu en Karaer hebben een minderheidsaandeel in de onderneming behouden, waarbij Uslu als strategische adviseur in de non-executive board aanblijft. De luchtvaartmaatschappijen in Turkije en Malta en Corendon Hotels & Resorts maken geen deel uit van de deal. Uslu en Karaer blijven aandeelhouders en CEO van deze bedrijfsonderdelen.

Zweedse eigenaar van Sunweb neemt ook Corendon over

Het was in 2000 toen Uslu en Karaer Corendon oprichtten, aanvankelijk als een reisbureau met een focus op vakanties in Turkije. In 2005 werd de strategie verder ontwikkeld, waarbij het reisbureau zich inzette om een full-service operator te worden door een luchtvaartmaatschappij toe te voegen aan zijn portfolio (Turkije). In de jaren die daarop volgden, lanceerde Corendon luchtvaartmaatschappijen in Nederland (2011) en Malta. Ondertussen werd het bedrijf ook actief als hotelexploitant en opende het tientallen hotels in Turkije, Nederland, Ibiza en zelfs zo ver als Curaçao. Vorig jaar verzorgde Corendon de vakanties van meer dan 750.000 mensen in de Benelux.

Kort nadat Triton Partners Sunweb had overgenomen, nam de investeerder contact op met Uslu en Karaer. “Ze kwamen naar Amsterdam en we ontmoetten elkaar in een van de Corendon-hotels. Het was liefde op het eerste gezicht en er was onmiddellijk een klik”, blikt Uslu terug op die eerste ontmoeting. Om de transactie voort te zetten heeft Corendon vervolgens een dealteam samengesteld, dat werd geleid door de Onno Sloterdijk van JBR (een corporate finance-bureau dat lid is van het Global M&A Partners-netwerk), Luuk Bruna van Seasons Capital Partners en door M&A-advocaten van Stek, een Amsterdams advocatenkantoor.

Meer armslag

Met een wereldwijde omzet van respectievelijk €19 miljard en €10 miljard zijn het van oorsprong Duitse TUI en het Britse Thomas Cook de marktleiders onder de recreatieve vakantieaanbieders. Kijkend naar Nederland is TUI, gemeten in omzet, ongeveer vier keer zo groot als Corendon. De nieuwe €1 miljard+ Sunweb-Corendon-combinatie kan echter “een vuist maken” tegen de twee veel grotere touroperators, aldus de twee partners.

Door de bundeling van krachten kunnen de twee bedrijven hun capaciteit op belangrijke bestemmingen, zoals Turkije en Griekenland, consolideren. Een gegeven dat van essentieel belang is, zeker in een sector die gekenmerkt wordt door een grote volatiliteit in de vraag en tegelijkertijd lage marges. Het beschikken over de nodige schaal en flexibiliteit om te profiteren van de vakantietrends, en tegelijkertijd efficiënt te opereren is cruciaal voor winstgevende operaties, aldus de partners.

Hoewel grote fusies vaak gepaard gaan met grote uitdagingen, stelt Uslu dat hij er vertrouwen in heeft dat de integratie, mede door de grote overeenkomsten tussen beide organisaties, soepel zal verlopen: “We zijn allebei online gedreven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. We zijn allebei sterk op het gebied van zonvakanties en daarnaast vullen onze belangrijkste bestemmingen elkaar aan, zoals Turkije en Griekenland.

“We zijn allebei online gedreven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. We zijn allebei sterk op het gebied van zonvakanties en daarnaast vullen onze belangrijkste bestemmingen elkaar aan.”

Uslu benadrukt verder dat de deal geen impact zal hebben op klanten en werknemers – “integendeel, dit geeft onze mensen meer kansen. Het hoofdkantoor blijft in Amsterdam en er komen geen ontslagen.” Ondertussen wijst ook de Zweed Per Agebäck van Triton op de synergieën die uit de krachtenbundeling zullen voortvloeien. Ten eerste wijst hij erop dat waar Sunweb erg sterk is op het gebied van wintersport, Corendon een eigen luchtvaartmaatschappij toevoegt aan het toekomstige bedrijf. Ten tweede zal de sterkere financiële armslag die door de deal is ontstaan, betekenen dat de twee bedrijven een “sterker platform hebben voor nieuwe investeringen, innovatie en versnelde digitalisering”.

Innovatie en nieuwe businessmodellen

Hoe belangrijk investeren in innovatie en moderne businessmodellen is, blijkt uit de recente ontwikkelingen bij Thomas Cook. De oudste ‘packaged-holiday’ aanbieder van Groot-Brittannië worstelt momenteel financieel, te midden van de felle online concurrentie. Na een reeks van winstwaarschuwingen, zag het bedrijf zijn aandelenkoers het afgelopen jaar met 80% dalen. Het bedrijf ondergaat nu een strategische heroriëntatie, implementeert een herstructureringsplan (begeleid door AlixPartners) en overweegt verschillende fusie- en overnameopties.

Berichten in de Financial Times suggereren dat het bedrijf mogelijk wordt opgesplitst, met verschillende biedingen op de touroperators-divisie. Dat zou Thomas Cook de ruimte geven om zijn focus gericht te verleggen op meer investeringen in hotels die in hun eigen bezit zijn, een business line die doorgaans meer winstgevend is.

Bij Corendon is gisteren de zogeheten ‘closing period’ van start gegaan. In deze periode worden de laatste openstaande topics afgerond zoals toestemmingen van de Europese mededingingsautoriteit en het adviestraject van de ondernemingsraden van Corendon. Corendon hoopt de verkoop in de herfst van 2019 te kunnen afronden.

More on: JBR
Netherlands
Company profile
JBR is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

JBR is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.