Groei van incubators en accelerators vlakt wereldwijd af

04 juni 2019 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

De sterke groei van incubators en accelerators en soortgelijke programma’s vlakt voor het eerst in jaren wat af. De grote boosdoeners zijn toenemende concurrentie van startup-programma’s van corporates en private equity-organisaties.

Startups beschikken over een enorm potentieel om markten te veranderen, maar alvorens ze dit kunnen realiseren, hebben ze veelal financiële en expert-ondersteuning nodig om hun product of dienst succesvol te kunnen lanceren. Inspelend op deze vraag, zijn er de laatste jaren tal van ondersteunende programma’s opgetuigd voor (early-stage) startups, zogeheten ‘incubators’ en ‘accelerators’.

Groeiversnellers

Incubators en accelerators bieden een keur aan diensten aan startups, variërend van eenvoudige adviezen tot expert-ondersteuning, toegang tot bepaalde marktsegmenten of hulp bij het vinden van financieringsmogelijkheden, om enkele voorbeelden te noemen. Bovenaan de lijst van diensten staan mentoring en coaching, die aan 95% van de startups worden aangeboden. Het merendeel van de organisaties (90%) biedt werkplekken/training aan de deelnemers van zijn programma’s. Kantoorruimte is in 86% van de gevallen onderdeel van het aanbod, terwijl er bij 85% van de bedrijven toegang tot experts wordt geboden. 85% van de programma’s voorziet in het verbinden van deelnemers met corporate-organisaties.

Uit data van Roland Berger
 komt naar voren dat er in 2009 ongeveer 500 startups deelnamen aan programma’s die wereldwijd door incubators en accelerators werden aangeboden. In 2016 was dit aantal sterk gegroeid naar 2.400 om in 2017 op 2.600 uit te komen.

Groei van incubators en accelerators vlakt wereldwijd af

Met durfkapitalisten die erin investeren en met een ecosysteem eromheen waarbinnen startups kunnen floreren, hebben dergelijke groeiprogramma’s de laatste jaren hun succes bewezen. Tegen die achtergrond hebben veel startups het geschopt tot scale-ups of zelfs ‘unicorns’ (startups waaraan een waarde van meer dan $1 miljard wordt toegekend). Voorbeelden van zulke geslaagde disruptors zijn er genoeg, zoals Spotify, Airbnb, Deliveroo en in ons land betaaldienstverlener Adyen.

Afgelopen jaar was er voor het eerst in jaren weer een terugloop in het aantal nieuwe incubators en accelerators zichtbaar. De VS is de grootste markt voor incubators en accelerators gebleven, met ongeveer 1.000 nieuwe oprichtingen, gevolgd door Europa met ongeveer 500 oprichtingen en Azië op de derde plek.

Volwassen startup-ecosysteem

De stagnerende groei is in de ogen van de onderzoekers toe te schrijven aan het startup ecosysteem dat almaar volwassener is geworden, wat betekent dat er minder behoefte is aan de diensten die incubators en accelerators bieden. De concurrentie van twee kanten – corporates die op zoek zijn naar overnamedoelen om hun innovatiekracht te vergroten en private equity-spelers die op zoek zijn naar de volgende Google – betekent ook dat er steeds meer alternatieven in de markt beschikbaar komen, die dezelfde kerndiensten van incubators en accelerators kunnen aanbieden.

“Nieuw aanbod, vanuit corporate incubators of programma’s die door risicokapitaalfondsen worden verzorgd, betekent extra concurrentie voor gevestigde accelerators en incubators. Gezien het hoge liquiditeitsniveau binnen de financiële markten, zijn startups niet afhankelijk van investeringen vanuit dit soort aanbieders”, legt Anne Bioulac, partner bij Roland Berger, uit.

Ze voegt toe dat ook accelerators en incubators zichzelf zullen moeten innoveren, om te voorkomen dat ze hun relevantie verliezen. “Accelerators en incubators kunnen niet langer floreren wanneer ze enkel kantoorruimte of mentorprogramma’s aanbieden. Ze kunnen alleen overleven als ze zich van de concurrentie kunnen onderscheiden. Een van beste manieren om dit te doen is om zich voortdurend te specialiseren in een industrie of technologie en door een internationaal businessmodel te hanteren.”