Brits buitenreclamebedrijf Ocean koopt Interbest en Ngage Media
Reclamebordenbedrijf Ocean heeft branchegenoten Interbest en Ngage Media ingelijfd. Daarmee is de Britse onderneming in één klap eigenaar geworden van alle grote reclamemasten langs de Nederlandse snelwegen én alle grote digitale reclameschermen in Nederlandse steden. De overnames vormen de eerste stap in het realiseren van Oceans ambitie om Europees marktleider te worden op het gebied van grootformaat digitale reclameschermen.
Ocean betaalt in eerste instantie €51 miljoen voor beide bedrijven, ongeveer twee keer zoveel als de gecombineerde omzet van Interbest en Ngage, die uitkomt op €25,7 miljoen. De winst (EBITDA) van de twee buitenreclamebedrijven komt naar verwachting uit op zo’n €7,4 miljoen, waarmee er voor de overnameprijs een multiple geldt van 6,9. De koopsom zal echter nog omhooggaan indien de gekochte bedrijven hun targets halen binnen de gestelde termijn.
Het Amsterdamse Interbest bezit langs verschillende snelwegen 88 reclamemasten met 100 vierkante meter grote schermen, terwijl het Hilversumse Ngage 76 grote digitale reclameschermen heeft binnen diverse steden in de Randstad, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het Leidseplein en station Utrecht Centraal zijn twee prominente plekken waar de schermen van Ngage te zien zijn.
“We zijn zeer verheugd deze acquisities aan te kondigen, die een prachtige kans bieden om Ocean uit te breiden naar het Europese vasteland”, stelt Ocean-CEO Tim Bleakley. “Dit zijn twee aantrekkelijke bedrijven met hele heldere, complementaire digitale strategieën en getalenteerd en gefocust management, die elk opereren in een ander gebied van de out-of-home-sector. Hun acquisitie zal een verbeterd aanbod creëren dat alle stakeholders, verhuurders, gemeenten en adverteerders te goede komt, evenals media- en gespecialiseerde bureaus.”
Slimme reclameschermen
Het Britse Ocean – dat sinds januari weer staat genoteerd aan de Londense beurs – exploiteert zelf enorme reclameborden op diverse bekende plekken in Groot-Brittannië. In Londen gaat het bijvoorbeeld om Piccadilly Circus en het Imax-theater. Meindert van den Heuvel, Managing Director van Interbest, noemt Ocean in het FD “de Porsche van de buitenreclame”. Hij voegt toe dat Interbest en Ngage nu kunnen profiteren van de technologische kennis van het bedrijf. Deze stelt de twee reclamebordenverhuurders bijvoorbeeld in staat advertenties op digitale schermen op elk moment te laten veranderen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld reageren op het weer, het publiek of de verkeersdrukte.
Tegelijkertijd denkt Van den Heuvel dat adverteerders zullen profiteren van de bundeling van de schermen van Interbest en Ngage. Zo kunnen ze voortaan in één keer zowel treinreizigers als automobilisten bereiken met hun advertenties: “Deze deal vormt een mijlpaal die ons in staat stelt samen nieuwe proposities te ontwikkelen voor adverteerders, en digitale reclame langs de weg snel te laten groeien”, aldus de Interbest-CEO. “De uitrol hiervan binnen de premium Ocean-merkpropositie vormt het begin van een enerverend nieuw tijdperk voor digital out-of-home-adverteren in Nederland.”
Ook Xavier Tilman, Managing Partner en oprichter van Ngage Media, ziet veel nieuwe mogelijkheden: “De aansluiting bij Ocean en de samenwerking met Interbest stellen ons in staat nog hoger te mikken in onze doelstelling om onze digitale voetafdruk in de Nederlandse thuismarkt te vergroten, evenals in onze internationale ambitie om het digital out-of-home-medium te ontwikkelen.” Hierbij kunnen Interbest en Ngage ook profiteren van de extra kapitaalkracht die Ocean inbrengt. “De investeringen in buitenreclame zijn substantieel”, aldus Van den Heuvel tegenover het FD. “Ocean wil versneld tien tot twintig extra reclamemasten plaatsen. Dan gaat het om miljoenen.”
Dealmakers
Tijdens het overnametraject werden de betrokken partijen begeleid door diverse externe overnamespecialisten. Het buy side-advies was afkomstig van KPMG. Het Big Four-kantoor werd door Ocean ingeschakeld voor de financiële en fiscale due diligence. Daarnaast deed de koper voor juridische en notariële ondersteuning een beroep op advocatenkantoor DLA Piper. Ondertussen verzorgde AenF Partners het sell side-overnameadvies voor Ngage Media, dat daarnaast op juridisch gebied werd vertegenwoordigd door Wenckebach Bax & Brunt. Op moment van schrijven is nog niet bekend wie verantwoordelijk zijn geweest voor het sell side-advies voor Interbest.
Gezien de ambitie van Ocean om het Europese vasteland te veroveren, lijkt het aannemelijk dat er de komende tijd meer overnames zullen volgen. Dit past volgens experts ook in een trend die de laatste tijd zichtbaar is in de markt voor buitenreclame. Deze zou toe zijn aan een consolidatieslag. De eerste wapenfeiten hierin vonden vorig jaar al plaats, toen radiobedrijf Global in enkele weken tijd Primesight, Outdoor Plus en Exterion overnam. Ocean zelf lijfde vorig jaar ook al twee Britse bedrijven in.