Vijf voorbeelden van digitale innovatie in de financiële sector

14 februari 2019 Consultancy.nl

Digitale innovatie is trending binnen de financiële sector. Banken, verzekeraars en andere financiële dienstverleners doen grote investeringen in het ontwikkelen en lanceren van producten en diensten die inspelen op de veranderende klantvraag. Nederlandse partijen kunnen hierbij leren van hun buitenlandse collega’s. Experts van ITDS – een adviesbureau voor de financiële sector – zetten vijf recente innovatieve, internationale voorbeelden op een rij.

Het eerste voorbeeld dat de onderzoekers van ITDS aanhalen komt uit het Verre Oosten. Zo is de Japanse levensverzekeraar Dai-ichi Life enige tijd geleden een partnerschap aangegaan met Neurotrack, een digital health startup. Het doel van het samenwerkingsverband is het op de markt brengen van een dementieverzekeringsproduct. Het nieuwe product, een app die gezondheidsrisico’s van het geheugen van klanten on-demand meet, is gekoppeld aan de ‘Imprint Memory Assessment’ van Neurotrack. “Deelnemers kunnen op deze manier toegang krijgen tot bronnen om hen te helpen het risico van achteruitgang te verminderen”, aldus de experts van het adviesbureau.

Verder wordt binnen de verzekeringswereld ook ingezet op augmented reality (AR), waarin door de computer een virtuele laag van elementen worden toegevoegd aan de werkelijkheid. Een bekend voorbeeld hiervan is de enkele jaren gelden razend populaire game Pokémon GO, waarin spelers met hun smartphone buiten op zoek gingen naar virtuele wezens die via AR op allerlei echt bestaande plekken werden verstopt.

De specialisten van ITDS wijzen op het gebruik van de technologie door verzekeraar Allianz: “Deze laat zien hoe iemand binnenshuis door een iPad kijkend allerlei mogelijke calamiteiten ziet gebeuren.” Denk hierbij aan huis-tuin-en-keuken ongemakken zoals een vlam in de pan of aan het overstromen van de gootsteen. “Allemaal gezien in de echte wereld en aangevuld met behulp van AR. En met natuurlijk als call-to-action dat het verstandig is om je hiervoor te verzekeren bij Allianz”, leggen de onderzoekers uit.

Vijf voorbeelden van digitale innovatie in de financiële sector

Daarnaast heeft ook de van oorsprong Franse verzekeraar AXA de afgelopen jaren gebruik gemaakt van de mogelijkheden die AR met zich meebrengt, zo laten de adviseurs van ITDS weten: “De verzekeraar heeft in het verleden een awareness-campagne gevoerd via AR. Via een app liet AXA zien welke stappen je kunt nemen in het geval van een ongeluk onderweg.”

De professionals van het consultancykantoor beroepen zich nogmaals op AXA voor een voorbeeld. Het bedrijf in Singapore heeft een partnership gesloten met Carousell, een C2C-platform voor smartphone en desktop voor het kopen en verkopen van nieuwe en tweedehands producten. Carousell richt zich voornamelijk op Zuidoost-Aziatische markt, zegt het team van ITDS: “Door het nieuwe samenwerkingsverband, kunnen Carousell-gebruikers sneller en eenvoudiger autoverzekeringen zoeken via de Carousell-app. Zo kunnen gebruikers voortaan vliegensvlug verschillende autoverzekeringspolissen opvragen en ontvangen, waarna ze de gewenste polis via de app direct kunnen aanschaffen.”

Naast de verzekeringswereld, maken ook banken gebruik van digitale innovaties. De Zuid-Afrikaanse bank Discovery maakt gebruik van een beloningsysteem dat berust op een samenwerkingsverband met gezondheidsplatform Vitality. In plaats van kosten voor diensten volgens de standaardmethode in rekening te brengen, wil de bank inzoomen op het gedrag van zijn consumenten, licht het adviesbureau toe: “Zo gaat de bank de gewoonten van 4,4 miljoen klanten online volgen om zo betere deals te bieden aan mensen die gezonder leven. Mensen die het Vitality-beloningsprogramma gebruiken, kunnen bijvoorbeeld punten sparen voor een bezoek aan de sportschool of sparen voor korting op gezonde boodschappen.”

Ook bij onze oosterburen omarmen spelers uit de financiële sector technologische ontwikkelingen. De onderzoekers van ITDS wijzen op “de claimbeheerder van de toekomst”, de Duitse startup Claimsforce: “Het bedrijf creëert een platform waar een klant de voortgang van zijn of haar individuele verzekeringsclaim kan volgen en waar hij of zij kan chatten met een toegewijde schadebeoordelingsdeskundige. Claimsforce maakt daarbij gebruik van de modernste technologieën, zoals automatisering op basis van kunstmatige intelligentie, om zo voor alle betrokken partijen het proces te optimaliseren.”

Gerelateerd: Chatbots zijn kans voor klantenservice van banken en verzekeraars.

More on: ITDS Business Consultants
Netherlands
Company profile
ITDS Business Consultants is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

ITDS Business Consultants is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.