Augmented reality doet intrede in de verzekeringswereld

06 december 2018 Consultancy.nl

Augmented reality is een relatief jonge, innovatieve technologie die de laatste jaren met een stevige opmars bezig is. Maar wat is het en hoe kunnen verzekeraars de technologie inzetten om klanten nog beter te bedienen? Tom Koolen, Digital & Social Media expert bij ITDS Business Consultants, is overtuigd van de meerwaarde.

Volgens Wikipedia is augmented reality (AR) een live, direct of indirect beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Inmiddels zijn er genoeg bedrijven en sectoren te noemen die de toegevoegde waarde van AR inzien en de technologie met succes toepassen. Dan bedoel ik niet alleen de Snapchat filters of Nintendo met zijn Pokémon Go. Maar denk bijvoorbeeld ook aan hoe IKEA het mogelijk heeft gemaakt om via AR je meubels virtueel in je huiskamer te zetten via je mobiele telefoon.

Of l’Oréal dat in samenwerking met Facebook het mogelijk maakt om virtueel make-up uit te proberen (try before you buy). Of brillenwinkels die gebruik maken van AR om brillen te kunnen passen of het virtueel schilderen van je muren met de AR app van Flexa. En natuurlijk kunnen de producten na het proberen ook meteen worden besteld (augmented commerce), allemaal via diezelfde mobiel. Maar ook in de medische wereld, het onderwijs, het leger, de muziekindustrie en het toerisme wordt AR veelvuldig toegepast.

Augmented reality doet intrede in de verzekeringswereld

Verzekeraars experimenteren

Voor bedrijven biedt deze ontwikkeling zowel een kans als een uitdaging om de huidige contactmomenten met hun klanten te blijven innoveren en nieuwe momenten te creëren. Ook in de verzekeringswereld. Hier heeft AR ook haar intrede gedaan. Er wordt door veel verzekeraars geëxperimenteerd met AR om klanten beter te kunnen bedienen en om diensten efficiënter te kunnen vermarkten. AR is juist voor verzekeraars zeer geschikt om voor langere tijd de aandacht van consumenten vast te houden. Verzekeraars kunnen via AR namelijk interactief hun producten of diensten uitleggen en zo realtime voorzien in de directe informatiebehoefte van de klant.

AR wordt door verzekeraars bijvoorbeeld ingezet om klanten bewuster te maken van mogelijke gevaren of risico’s in hun thuissituatie of wanneer ze onderweg zijn. En hoe deze risico’s vervolgens kunnen worden verkleind met het nemen van de juiste veiligheidsmaatregelen. Maar denk ook aan het tonen van 3D-illustraties van objecten in huis waarvan het raadzaam is om deze te laten verzekeren. Of aan het snel inspecteren van schades en vervolgens het end-to-end verwerken van claims.

Verzekeraar Allianz heeft in het verleden campagne gevoerd met behulp van AR. Allianz laat zien hoe iemand binnenshuis door een iPad kijkend allerlei mogelijke calamiteiten ziet gebeuren. Zoals het overstromen van de gootsteen, het scheuren van een aquarium of het krijgen van een vlam in de pan. Allemaal gezien in de echte wereld en aangevuld met behulp van AR. En met natuurlijk als call to action dat het verstandig is om je hiervoor te verzekeren bij Allianz. Ook verzekeraar AXA in België heeft in het verleden een awareness-campagne gevoerd via AR. Via een app liet AXA zien welke stappen je kunt nemen in het geval van een ongeluk onderweg. En verzekeraar MetLife geeft de mogelijkheid om hun brochure over tandartsverzekeringen in te scannen via een app en alle informatie over hun diensten via AR interactief te ontvangen.

Niet alleen voor sales

Steeds meer bedrijven en sectoren experimenteren met verschillende vormen van branded storytelling, met diensten om hun klanttevredenheid te verhogen met behulp van augmented commerce. Al deze experimenten zullen bijdragen aan de doorontwikkeling van augmented reality en augmented commerce. En augmented commerce hoeft zeker niet alleen ingezet te worden voor salesdoeleinden. Ook een interactieve klantbeleving of een nieuwe, snelle, eenvoudige manier van contact leggen met klanten biedt meerwaarde voor bedrijven. Hierbij blijft het belangrijk om vanuit de relevantie voor de consumenten te blijven denken en niet vanuit de mogelijkheden die de technologie allemaal biedt. Om met de woorden van Apple’s Tim Cooke af te sluiten: ‘Augmented reality is going to change everything.’ Zolang de technologie maar waarde blijft toevoegen voor consumenten.


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup