Oaklins, M3 Consultancy en RSM begeleiden groei-investering van Alpine

09 januari 2019 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profielen
Meer nieuws over

Vendis Capital, een private equity-fonds dat zich focust op consumentenmerken, heeft een investering gedaan in Alpine, een Nederlands bedrijf dat onder meer oordopjes en gehoorbeschermingsproducten maakt. 

Peter de Roode, oprichter en CEO van Alpine, is positief over de ontwikkelingen en geeft aan dat Vendis Capital de juiste partner is voor Alpine om aan zijn volgende groeifase te beginnen: “Wij geloven in de kwaliteiten die Vendis Capital zal toevoegen aan de ontwikkeling van Alpine. Ze hebben een reputatie van toegevoegde waarde en zijn zeer bekend met de industrie voor consumentenmerken.”

Voor Vendis Capital is het nieuwe samenwerkingsverband met Alpine de achtste investering die is gedaan vanuit het ‘Vendis Capital II’-fonds, dat een omvang heeft van €180 miljoen en werd gelanceerd in 2015. Andere consumentenmerken die deel uitmaken van het portfolio van Vendis zijn designmerk Fatboy, foto- en cameraspecialist Kamera Express en Noppies, een organisatie die zich richt op zwangerschaps- en babymode. 

“Alpine past uitstekend bij de investeringscriteria van Vendis”, stelt Vincent Braams, partner bij de private equity-partij. Het is een toonaangevend merk dat premiumproducten aanbiedt via een sterk go-to-marktplatform. En Alpine is eveneens goed gepositioneerd voor verdere groei. We zijn enthousiast over de nieuwe samenwerking en hebben er alle vertrouwen in dat we samen het beschikbare groeipotentieel kunnen benutten.” Oaklins, M3 Consultancy en RSM begeleiden groei-investering van AlpinePeter en Lisette de Roode richtten Alpine in 1994 op en waren daarmee pioniers in de Benelux binnen het landschap voor innovatieve gehoorbeschermingsproducten. Ze stelden al vroeg de impact van (tijdelijke) gehoorschade vast en zagen het potentieel om een productlijn te ontwikkelen die mensen helpt hun gehoorcomfort te verbeteren wanneer ze werken, slapen, rijden, vliegen, zwemmen of feesten. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Soesterberg, ontwikkelt producten zoals oordopjes, oorkappen en otoplastieken. De producten zijn zeer populair bij gebruikers vanwege het vermogen om gehoorbeschadiging proactief te voorkomen. In medische terminologie gaat het om het voorkomen van ‘tinnitus’. 

Door voort te bouwen op de initiële productinnovatie en hoogwaardige merkpositionering, heeft Alpine de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt. Momenteel worden de producten van het bedrijf in meer dan vijftig landen over de hele wereld verkocht. Dat gebeurt zowel via offline- als onlinekanalen. 

Als onderdeel van de nieuwe samenwerking zal Arthur van Keeken, een bestuurder die veel ervaring opdeed bij FMCG-giganten Friesland Campina en Nestlé, het roer overnemen als nieuwe CEO van Alpine. “Arthur brengt veel ervaring mee uit zijn vorige rollen en zal het bedrijf in de volgende groeifase leiden”, legt Braams uit.

De transactie werd ondersteund door M&A-adviseurs van Oaklins, M3 Consultancy, RSM, Houthoff en CORP. Adse de Kock, Oscar van Leeuwen en Sander van 't Spijker, actief voor corporate finance-adviesbureau Oaklins, gaven sell side-advies aan Alpine, terwijl Marcel Vlaar, Steef van Kuijen, Mariëla Segers en Stefan Boersma van RSM Vendis Capital ondersteunden met transactieservices. De koper werd verder geadviseerd door Barry Hoogendoorn en Suzanne Bras van supply chain-specialist M3 Consultancy. De twee professionals leverden aan Vendis een overzicht van en een vooruitblik op de operationele en logistieke activiteiten van Alpine. Houthoff – Bram Caudri, Guillette van Grinsven en Floor de Graaff – en CORP – Paul van den Belt en Edith Hendriks – waren bij de deal betrokken voor het juridische advies. 

“Bedankt aan iedereen die de Alpine-deal tot een groot succes heeft gemaakt”, besluit oprichter Peter De Roode.