Oaklins, M3 Consultancy en RSM begeleiden groei-investering van Alpine

09 januari 2019 Consultancy.nl

Vendis Capital, een private equity-fonds dat zich focust op consumentenmerken, heeft een investering gedaan in Alpine, een Nederlands bedrijf dat onder meer oordopjes en gehoorbeschermingsproducten maakt. 

Peter de Roode, oprichter en CEO van Alpine, is positief over de ontwikkelingen en geeft aan dat Vendis Capital de juiste partner is voor Alpine om aan zijn volgende groeifase te beginnen: “Wij geloven in de kwaliteiten die Vendis Capital zal toevoegen aan de ontwikkeling van Alpine. Ze hebben een reputatie van toegevoegde waarde en zijn zeer bekend met de industrie voor consumentenmerken.”

Voor Vendis Capital is het nieuwe samenwerkingsverband met Alpine de achtste investering die is gedaan vanuit het ‘Vendis Capital II’-fonds, dat een omvang heeft van €180 miljoen en werd gelanceerd in 2015. Andere consumentenmerken die deel uitmaken van het portfolio van Vendis zijn designmerk Fatboy, foto- en cameraspecialist Kamera Express en Noppies, een organisatie die zich richt op zwangerschaps- en babymode. 

“Alpine past uitstekend bij de investeringscriteria van Vendis”, stelt Vincent Braams, partner bij de private equity-partij. Het is een toonaangevend merk dat premiumproducten aanbiedt via een sterk go-to-marktplatform. En Alpine is eveneens goed gepositioneerd voor verdere groei. We zijn enthousiast over de nieuwe samenwerking en hebben er alle vertrouwen in dat we samen het beschikbare groeipotentieel kunnen benutten.” Oaklins, M3 Consultancy en RSM begeleiden groei-investering van AlpinePeter en Lisette de Roode richtten Alpine in 1994 op en waren daarmee pioniers in de Benelux binnen het landschap voor innovatieve gehoorbeschermingsproducten. Ze stelden al vroeg de impact van (tijdelijke) gehoorschade vast en zagen het potentieel om een productlijn te ontwikkelen die mensen helpt hun gehoorcomfort te verbeteren wanneer ze werken, slapen, rijden, vliegen, zwemmen of feesten. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Soesterberg, ontwikkelt producten zoals oordopjes, oorkappen en otoplastieken. De producten zijn zeer populair bij gebruikers vanwege het vermogen om gehoorbeschadiging proactief te voorkomen. In medische terminologie gaat het om het voorkomen van ‘tinnitus’. 

Door voort te bouwen op de initiële productinnovatie en hoogwaardige merkpositionering, heeft Alpine de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt. Momenteel worden de producten van het bedrijf in meer dan vijftig landen over de hele wereld verkocht. Dat gebeurt zowel via offline- als onlinekanalen. 

Als onderdeel van de nieuwe samenwerking zal Arthur van Keeken, een bestuurder die veel ervaring opdeed bij FMCG-giganten Friesland Campina en Nestlé, het roer overnemen als nieuwe CEO van Alpine. “Arthur brengt veel ervaring mee uit zijn vorige rollen en zal het bedrijf in de volgende groeifase leiden”, legt Braams uit.

De transactie werd ondersteund door M&A-adviseurs van Oaklins, M3 Consultancy, RSM, Houthoff en CORP. Adse de Kock, Oscar van Leeuwen en Sander van 't Spijker, actief voor corporate finance-adviesbureau Oaklins, gaven sell side-advies aan Alpine, terwijl Marcel Vlaar, Steef van Kuijen, Mariëla Segers en Stefan Boersma van RSM Vendis Capital ondersteunden met transactieservices. De koper werd verder geadviseerd door Barry Hoogendoorn en Suzanne Bras van supply chain-specialist M3 Consultancy. De twee professionals leverden aan Vendis een overzicht van en een vooruitblik op de operationele en logistieke activiteiten van Alpine. Houthoff – Bram Caudri, Guillette van Grinsven en Floor de Graaff – en CORP – Paul van den Belt en Edith Hendriks – waren bij de deal betrokken voor het juridische advies. 

“Bedankt aan iedereen die de Alpine-deal tot een groot succes heeft gemaakt”, besluit oprichter Peter De Roode.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zanders Zestgroup

Meer nieuws over