Supply Value brengt belangrijkste inkooptrends voor 2019 in kaart

01 november 2018 Consultancy.nl

Supply Value heeft de enquête voor de 2018-editie van zijn jaarlijkse Inkooptrends onderzoek gelanceerd. Professionals die werkzaam zijn in het inkoopdomein, worden uitgenodigd om deel te nemen aan de enquête - in december worden de bevindingen uit het rapport gedeeld met alle respondenten en de branche.

Vorig jaar vulden meer dan 240 respondenten uit meer dan tien verschillende landen de enquête in. Respondenten waren vooral werkzaam bij grote organisaties (meer dan 501 fte, 52%), waarbij 34% van de respondenten werkte binnen een inkoopafdeling met 1-4 fte en 25% actief was binnen een inkoopafdeling met 5-10 fte.

De 2017-editie van het Inkooptrends onderzoek wees uit dat er drie trends zijn die voor inkopers van groot belang zijn. Op plek een stond de optimalisatie van inkoopprocessen. Tegen de achtergrond van een alsmaar concurrerender landschap, moeten organisaties nieuwe producten bedenken en betere diensten leveren en daarnaast zorgen voor lagere kosten en minder risico's. Inkoop wordt steeds vaker gezien als een discipline die hierbij kan ondersteunen. Hierdoor neemt eveneens de aandacht toe voor hoe de inkoopfunctie het beste gestructureerd en ingericht kan worden. In deze prioriteit zit ook continu verbeteren verweven: door principes als Lean en operational excellence toe te passen, kunnen inkoopprocessen geoptimaliseerd worden op het gebied van efficiëntie en effectiviteit.

Wat zijn de belangrijkste inkooptrends voor 2019?

Hoewel kostenverlaging al jarenlang structureel in de top vijf trends van inkopers staat, erkennen organisaties steeds vaker dat het verlagen van de aanschafprijs van een product of dienst niet de enige manier is om kostenreductie te realiseren. Meer organisaties brengen de indirecte en directe kosten van producten en diensten in beeld, door te kijken naar de gehele levenscyclus van het product of de dienst. Deze aanpak, bekend als Total Cost of Ownership (TCO), was de tweede trend van de vorige editie van het onderzoek.

Leveranciersmanagement, internationaal bekend als supplier management, draait om het monitoren en verbeteren van de leveranciersprestaties. Maar ook het bouwen aan relaties gebaseerd op vertrouwen is een belangrijk element voor het opzetten van een optimaal leveranciersmanagementproces. Dit aspect is de laatste jaren belangrijker geworden aangezien organisaties vandaag de dag niet meer alleen opereren, maar juist deel uitmaken van een netwerk of ecosysteem. Om concurrerend te blijven, dienen organisaties hun eigen relaties met leveranciers en bronnen van partners goed te managen, een activiteit die een belangrijk onderdeel vormt van inkoop (en contractmanagement).

De 2018-editie van het Inkooptrends onderzoek van Supply Value kijkt naar de belangrijkste trends die inkopers voor het jaar 2019 verwachten. Inkopers kunnen aan de enquête deelnemen – het invullen duurt ongeveer vijf tot tien minuten. Als blijk van waardering verloten de onderzoekers een gratis training onder de respondenten en ontvangen alle participanten in december kosteloos het eindrapport. Naast het presenteren van de belangrijkste bevindingen, is er binnen het aankomende onderzoeksrapport van Supply Value ook ruimte voor een aantal concrete aanbevelingen, waar inkopers in de praktijk mee aan de slag kunnen gaan. 

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zanders Zestgroup

Meer nieuws over