Conclusion neemt branchegenoot myBrand over
Conclusion heeft myBrand overgenomen. Hiermee wil de IT-dienstverlener zijn positie in de SAP-markt verstevigen. Het gaat om de grootste overname uit de geschiedenis van Conclusion. De al bestaande SAP-afdeling van het bedrijf, Conclusion Xtensional, zal worden samengevoegd met myBrand, dat onder de eigen merknaam blijft opereren.
De overname past in de gedeelde ambitie van Conclusion en myBrand om hun positie in de SAP-markt richting 2021 verder uit te bouwen naar een leidende positie. De IT-dienstverlener stelt dat de aankoop ervoor zorgt dat het zijn klanten beter van dienst kan zijn ten aanzien van operationele continuïteit, digitale transformatie, IT-outsourcing en het inrichten van het applicatielandschap van hun SAP-omgevingen.
“Door samenvoeging van myBrand en Conclusion Xtensional ontstaat een sterke SAP-dienstverlener in de Nederlandse markt met brede expertise in de nieuwe SAP-wereld”, aldus Conclusion.
“Na voltooiing van de voorgenomen overname van myBrand vergroten en versterken we onze slagkracht, onze specifieke expertise en onze positie om bedrijven en overheden op innovatieve wijze te ondersteunen bij hun digitale transformatie”, laat Conclusion-CEO Engbert Verkoren weten.
“We denken en werken binnen ons ecosysteem altijd vanuit de business van onze klanten en we nemen verantwoordelijkheid. De missie van myBrand sluit daar feilloos op aan. In de nieuwe samenstelling kunnen we organisaties nog beter helpen met SAP-oplossingen, verantwoordelijkheid nemend voor de transformatie naar de nieuwe wereld en voor de continuïteit van de bestaande en toekomstige omgeving.”
Seger Theuns, algemeen directeur van myBrand, legt uit dat de overname goed aansluit op de toekomstplannen van zijn bedrijf: “Voor myBrand is dit een strategische stap, die ons verder brengt in het realiseren van onze ambitie om in 2021 dé leidende SAP-dienstverlener te zijn. Onze missie, best gewaardeerd door het nemen van verantwoordelijkheid, blijft hierbij het uitgangspunt.”
Hij is ervan overtuigd in Conclusion een goede partner te hebben gevonden om deze ambitie te verwezenlijken: “De kracht van Conclusion is dat alle IT-bedrijven binnen de organisatie optimaal gebruik maken van elkaars competenties; een ecosysteem waar myBrand graag deel van uitmaakt. De duidelijke synergie tussen myBrand en Conclusion stelt ons in staat de dienstverlening naar onze klanten naar een breder en hoger niveau te brengen. De samenvoeging komt voort uit kracht: alle partijen versterken elkaar, zowel in kennis als cultuur.”
Ook Verkoren benadrukt de kracht die uitgaat van de combinatie van de diverse specialistische onderdelen waar Conclusion uit is opgebouwd: “Conclusion is een IT-dienstverlener met een focus op business transformatie en IT services waaronder IT outsourcing. Met de 22 bedrijven uit ons ecosysteem richten we ons voornamelijk op domeinen met een maatschappelijk relevant karakter, zoals veiligheid, vervoer en zorg. Onze kracht als IT-dienstverlener is het combineren van specifieke domeinkennis en kennis van klantorganisaties met hoogwaardige diepgaande technologische kennis en vakmanschap, gedreven door ons motto ‘Business done Differently’.”
Met de overname van myBrand voegt Conclusion 250 werknemers toe aan de organisatie, die daarmee groeit naar 1.700 medewerkers. De 60 werknemers van Conclusion Xtensional zullen worden ondergebracht bij myBrand, dat zijn aantal vestigingen daarmee ziet groeien van drie naar vier. Het bedrijf beschikte al over kantoren in Amstelveen, Apeldoorn en Geertruidenberg en daar komt nu het Conclusion Xtensional-kantoor in Nieuwegein bij. De directeur van Conclusion Xtensional, Jan Riksen, treedt toe tot het managementteam van myBrand, terwijl Theuns aanblijft in zijn huidige rol van algemeen directeur. Volgens de twee bedrijven zal de overname per saldo geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en het kantorennetwerk.
Met een omzet van €160 miljoen is Conclusion een stuk groter dan het overgenomen myBrand, dat een omzet genereert van €37 miljoen. Met een bedrijfsresultaat van €7 miljoen haalt myBrand wel een veel hogere winstmarge. Volgens Conclusion-CEO Verkoren komt dit doordat het bedrijf een andere mix van dienstverlening aanbiedt. Conclusion neemt myBrand over van De Hoge Dennen Capital, de investeringsmaatschappij van de familie De Rijcke die in 2015 een meerderheidsbelang nam in het bedrijf. Volgens myBrand is in overleg met De Hoge Dennen besloten dat, vanwege de sterke groei en ontwikkeling die myBrand de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, het tijd was voor een volgende stap.
Conclusion zelf werd in 2016 gekocht door NPM Capital, de investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen. Sindsdien begeeft de IT-dienstverlener zich regelmatig op het overnamepad. Zo werd eind vorig jaar IT-specialist Furore Informatica ingelijfd, nadat eerder al MediSign werd gekocht. Met deze overnames versterkte Conclusion zijn aanwezigheid binnen de zorgsector. Ook werd vorig jaar een groot deel van de IT-activiteiten van bloemenveiling Royal FloraHolland ondergebracht bij Conclusion, waardoor 36 FloraHolland-medewerkers overgingen naar het IT-bedrijf.
De overname van myBrand betreft de grootste die Conclusion tot op heden heeft verricht, laat Verkoren weten. Verdere financiële details zijn niet naar buiten gebracht. De transactie is nog in afwachting van goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt.