Crisismanager en minder horeca moeten Rotterdamse Markthal redden

06 juli 2018 Consultancy.nl

Het gaat niet goed met Markthal in Rotterdam. Ondernemers in het pand en de Franse vastgoedeigenaar Klèpierre liggen al jaren met elkaar in de clinch. De ondernemersvereniging heeft onlangs aan de bel getrokken. Zo werd een crisismanager ingeschakeld omdat sinds enkele weken de gesprekken zijn vastgelopen. Ook werd enige tijd geleden een beroep gedaan op een onafhankelijk adviesbureau, dat recent een onderzoeksrapport afleverde over de toekomst van de Markthal. Het devies: minder snelle happen en toeristen, meer Rotterdammers en verkopers van verse producten, en ruimte voor flexibele werkplekken.

Circa negen jaar geleden startte de realisatie van de Markthal in Rotterdam. In oktober 2014 werd het gebouw – met een prijskaartje van een slordige €170 miljoen – officieel geopend. Volgens sommige ingewijden is de overdekte markthal eerder een overdekte horecahal geworden. De horeca loopt goed, maar alles met groente, fruit en vlees niet”, stelt Joey Kemp – slager en voormalig ondernemer in de Markthal – bijvoorbeeld tegenover het AD.

Niet voor niets kondigde de eerste ondernemer drie maanden na de opening zijn faillissement af: Coöperatie Buutegeweun, verkoper van streekproducten uit de regio Goeree-Overflakkee. Kort daarna volgde het faillissement van een vegetarische speciaalzaak en een snoepwinkel. Kemp, die twee jaar geleden de locatie verliet, haalde opgelucht adem toen hij zijn vierjarige huurcontract had doorverkocht: “Ik ben een geluksvogel geweest.”

Naast dat het huidige concept van de Markthal niet bij alle ondernemers even goed lijkt aan te sluiten, liggen zij sinds de opening ook in conflict met het Frans Klèpierre – de eigenaar van het gebouw. Ondernemers klagen over instortende vloeren, muizen, hitte, tocht en stankoverlast door een overlopende riolering. De Franse organisatie stelt echter dat deze kwesties buiten zijn verantwoordelijkheid vallen en legt de schuld bij de ondernemers neer. 

Enkele weken geleden liet de ondernemersvereniging van de Markthal (MHOV) weten deze gang van zaken niet meer te pikken, waarna de gesprekken met Klèpierre werden gestaakt. Daarom riep de MHOV een crisismanager in: Theo Terdu van adviesbureau Twijnder. Hij heeft als opdracht de problematiek tussen de vastgoedeigenaar en de ondernemers te verhelpen. Dat doet hij onder meer door een adviescommissie te formeren die beide partijen weer met elkaar in gesprek moet brengen. 

Crisismanager en minder horeca moeten Rotterdamse Markthal redden

Op de lange termijn

Ook heeft de MHOV enkele maanden geleden Stef Fleischeuer van adviesbureau Plan F aangesteld om de Markthal te voorzien van reflectie en een blik op de toekomst. Onlangs hebben de ondernemers de eindrapportage – die luistert naar de naam ‘Markhal 2.0: Gers Vers’ – aangeboden aan het Franse vastgoedbedrijf. In het document is te lezen dat Markthal er verstandig aan zou doen zich minder te focussen op toeristen en horeca en meer op verse producten. Zo trekt de hal jaarlijks zo’n acht miljoen bezoekers, maar dat zijn met name dagjesmensen die ter plaatse hooguit wat (kleins) eten en drinken maar geen (grote) boodschappen doen, zegt Mark Kolster – eigenaar van een bloemenwinkel in de hal – tegenover het FD: “Het is een bezoekersstroom, geen kopersstroom.” 

Wil de Markthal overleven, zo stelt Plan F, dan moet gehoor worden gegeven aan het oorspronkelijke idee van een ietwat luxere overdekte markt, waardoor minder ruimte beschikbaar komt voor horecagelegenheden die snelle happen verkopen. Zelfs de huidige snackaanbieders in de Markthal onderschrijven die conclusie, aldus Kolster in het FD: “De kroketbakker ziet ook dat het anders moet. Elke ondernemer in de Markthal is ervan overtuigd dat wat er nu gebeurt niet houdbaar is voor de toekomst. Dat bindt ons.”

Verder blijkt uit het onderzoek dat de ondernemers op één punt willen afwijken van het aanvankelijke idee van de Markthal. Ze laten weten dat in het pand ook ruimte gemaakt moet worden voor aanvullende diensten – denk aan werkplekken voor freelancers en startups. Daarmee worden met name lokale mensen aangetrokken en de hoop is dat zij, bijvoorbeeld na hun werk, in de Markthal boodschappen zullen doen. 

Welles nietes

Klépierre kan zich niet volledig vinden in de conclusies die te lezen zijn in het rapport, zo geeft een persvoorlichter te kennen tegenover het FD: “We vinden het bovendien jammer dat de MHOV het rechtstreeks contact met ons heeft verbroken.” Volgens het vastgoedbedrijf zijn de ondernemers in de Markthal voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor de huidige situatie. Daar is Kolster het niet mee eens: “Klépierre zegt tegen ons dat we geen goede ondernemers zijn als we niet genoeg verkopen terwijl er jaarlijks acht miljoen mensen langs onze kramen lopen, maar dat is onzin.” 

Deze welles-nietes-strijd heeft al een keer aantal geleid tot een zitting in rechtszaal. Zo stelden de ondernemers dat het Franse bedrijf hen met een valse belofte – lage servicekosten – heeft binnengelokt, terwijl al snel bleek dat deze servicekosten onrealistisch laag waren, waarvan Klépierre op voorhand op de hoogte zou zijn geweest. De rechter oordeelde toen dat de ondernemers het gelijk voor het merendeel aan hun kant hadden. 

In een ander geval kreeg Klépierre echter de rechter aan zijn kant. De ondernemers beweerden dat de vastgoedonderneming te veel afwijkt van het oorspronkelijke idee van de Markthal. Het plan was namelijk dat er voornamelijk aanbieders van verse producten zouden worden aangetrokken. Tijdens het wervingsproces haakten veel verkopers van verse waren echter af, waardoor het oorspronkelijke idee deels mislukte. Toch stelde de rechter vast dat Klépierre voldoende had geprobeerd om zijn initiële doelstelling te behalen, waarmee de ondernemers in het ongelijk werden gesteld.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup