Britse Kerk schakelt McKinsey in voor meer connectie met christelijke bestuurders

02 maart 2018 Consultancy.nl

Na andere religieuze instellingen, toont nu ook de Anglicaanse kerk zijn geloof in de adviesbranche. Dat deed de kerk door recentelijk McKinsey & Company in te schakelen om meer christenen te bereiken die werken in ‘the City’, het financiële hart van London.

Het mag dan volgens de bijbel makkelijker zijn voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dat voor een rijk mens om het Koninkrijk Gods binnen te gaan, toch weerhoudt dat de Anglicaanse Kerk er niet van om zijn volgelingen te werven onder de leden van Londens financiële elite. Een groep, onder leiding van de langstzittende bisschop van de Anglicaanse Kerk, huurde onlangs McKinsey & Company in om een vijfjarenplan op te stellen. Op basis van dat plan moet binnen de Britse religieuze staatsinstelling een toename worden gerealiseerd van christelijke executives werkzaam binnen de financiële dienstverlening, waarbij met name wordt gemikt op 20- tot 35-jarigen. 

Naar verluidt stelde Justin Welby, de aartsbisschop van Canterbury, in dit verband dat hij graag meer christenen wilde zien die er “kracht uit putten” te weten dat het gedachtegoed van Jezus belangrijk is wanneer zij beslissingen nemen. Tegenover de pers verklaarde hij: “Gezien het hectische en consumerende karakter van het werk in de financiële sector, zou ik graag zien dat christenen zich afvragen: Wat betekent het nou echt om te stoppen? Wat betekent het om de tijd te nemen te reflecteren en je dag te onderzoeken?”

Britse kerk schakelt McKinsey in voor meer connectie met christelijke bestuurders

Het adviesbureau helpt de kerk pro-bono sinds januari 2018, toen de kerk begon aan inspanningen om meer medewerkers uit de City te verleiden zich aan te sluiten bij Welby's zogenaamde ‘Year in God’s Time’-initiatief. Dat programma duurt een jaar en is gericht op ethiek, gebed en gedienstigheid ten aanzien van minderbedeelden. Tevens wordt van deelnemers verwacht dat zij er gedurende dat jaar een quasi-monastieke levensstijl op nahouden, oftewel: een levenswijze waarin deelnemers afzien van wereldse bezigheden en zich met name wijden aan spiritueel werk. Daarmee leunt het programma grotendeels op kwaliteiten waarvan critici van Londens financiële district nog weleens zouden kunnen stellen dat de gemiddelde City-medewerker hier meer aandacht aan zou mogen besteden. 

Het programma is de meeste recente inspanning van de Anglicaanse Kerk om het Britse bedrijfsleven ten goede te beïnvloeden, en volgt op een aankondiging van de investeringstak van de kerk dat het de druk op bestuursraden ten aanzien van corporate governance-kwesties zou gaan opvoeren. Tot op heden namen slechts twintig City-werknemers deel aan het God’s Time-programma, maar volgens de initiatiefnemers is dat beperkte aantal enkel het begin van iets groters. De aanstichters stellen dat het programma zal beginnen aan een “flinke krachtsinspanning” om te zorgen voor aanmeldingen voor een geplande herlancering in september 2018.

Simon Lewis is werkzaam als decaan van de Saint Anselm-gemeenschap. Die commune is (mede)verantwoordelijk voor de totstandkoming van het initiatief. Lewis is hoopvol over de mogelijke uitkomsten van het programma: “Over tien jaar zouden we graag willen zien dat zij die de eerste jaren van het programma hebben doorlopen vervolgens doorstromen naar senior managementposities in hun organisaties, waarbij hun beslissingen een verschil beginnen te maken in de wereld en de sectoren waarbinnen ze actief zijn.” 

McKinsey zelf geeft geen commentaar op de opdracht. Het bureau is echter een goede bekende in de kerkgemeenschap: verschillende oud-medewerkers van het kantoor bekleden senior functies binnen de Anglicaanse Kerk en de Katholieke Kerk in de Verenigde Staten. Bovendien heeft McKinsey naast eerder bewezen diensten voor de Anglicaanse Kerk ook een lange adviesgeschiedenis bij de Katholieke Kerk. Zo werd het bureau een aantal jaar terug ingehuurd om het Vaticaan te helpen met de vernieuwing van communicatieactiviteiten.

In een vervolg op het traject van McKinsey schakelde het Vaticaanse Ministerie van Communicatie recent branchegenoot Accenture in. De zakelijke dienstverlener helpt het Vaticaan met het verenigen van diverse communicatiekanalen onder één nieuw portaal: Vatican News.

Nieuws

Meer nieuws over