Deloitter Zaitoon Shah over diversiteit en het Women's Network
Diversiteit is voor Deloitte een kernwaarde. “We willen bij Deloitte niets weten van een glazen plafond. Mannen en vrouwen zijn voor ons gelijk; tegelijkertijd beseffen we dat ze niet hetzelfde zijn. Daarom creëren we graag kansen voor vrouwen binnen onze organisatie en stimuleren we initiatieven die daaraan bijdragen.” Iets wat Zaitoon Shah (27), Consultant Strategy & Operations, dagelijks ondervindt.
Shah: “Na mijn studies International Business Administration aan de VU in Amsterdam en Strategic Management en Organizational Change & Consulting aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, ging ik me oriënteren op de arbeidsmarkt. Ik had al verschillende stages gedaan en tijdens m’n studies ook m’n eigen consultancybedrijfje opgericht, maar voor m’n eerste echte werkgever koos ik voor Deloitte.”
Over de keuze voor het Big Four kantoor zegt ze: “Ik ging niet voor de bekende naam of de status van Big Four advieskantoor, maar voor het innovatieve karakter en de informele sfeer die me tijdens de gesprekken bijzonder aanspraken. Ook het ‘as one’ principe (een van de culturele pijlers van Deloitte, red.) sloot naadloos aan op mijn persoonlijke beleving van (samen)werken. Ik had gewoon een goede klik.”
Als Consultant binnen de afdeling Operational Excellence, onderdeel van de Strategy & Operations business unit, heeft Shah een veelzijdige baan. “Wij adviseren klanten over interne strategische vraagstukken. We bieden klantgerichte oplossingen om de efficiency en effectiviteit van organisaties te verbeteren en daarmee ook hun resultaat. Ik werk voor veel klanten, en werk ook veel samen met andere teams binnen Deloitte. Ik houd van die afwisseling en van het multidisciplinair werken, daardoor word ik in staat gesteld het beste uit mezelf halen.”
Ze voegt toe dat Deloitte haar ook aanmoedigt om naast haar werk andere initiatieven te ontplooien die haar als persoon verder ontwikkelen. Zo is Shah Projectmanager bij een meiden-coachingsproject. “Nou, van het coachen van een dergelijke groep ‘challenging meiden’ leer je echt heel veel, en die ervaring neem ik ook mee in mijn werk bij Deloitte.”
Women's Network
Om vrouwen te stimuleren hun ambities waar te maken, is er binnen Deloitte het platform ‘Women's Network’. Shah is een van de bestuursleden. “Natuurlijk, zo’n platform zou overbodig moeten zijn, maar het is juist goed dat het binnen Deloitte zo prominent aanwezig is. Dat geeft alleen maar aan hoe belangrijk Deloitte de aanwezigheid van vrouwen vindt. De ‘top’ hoeft overigens niet per definitie de letterlijke top van het bedrijf te zijn. Het betekent gewoon dat je als vrouw moet kunnen bereiken wat binnen je mogelijkheden en ambities ligt. Zelf ben ik van mening: bij Deloitte krijg je de ruimte om te bereiken wat je wilt.”
De missie van het ‘Women's Network’ is ‘to develop and empower women by hands-on workshops and allowing women to gain knowledge and network’. Shah: “We ontsluiten dus netwerken voor elkaar, organiseren empowerment workshops en hebben learn & share meetings waarbij we inspirerende vrouwelijke topmanagers van andere bedrijven uitnodigen om hun verhaal te vertellen. Ook zijn we heel trots op Proud Mom: een initiatief binnen Deloitte waarbij alles erop is gericht om vrouwen voor, tijdens en na hun zwangerschap intensief te ondersteunen. Dit gebeurt zowel fysiek, met onder andere een gratis personal trainer, als mentaal, met als gevolg dat het ziekteverzuim enorm verlaagd is en vrouwen zelfverzekerder weer terugkeren in de organisatie.” Shah voegt trots toe: “Welk bedrijf zie je dat nou doen?”
“Het gevoel dat ik hier gewaardeerd word om mijn talenten en om wie ik ben, geeft mij het gevoel dat ik hier helemaal op m’n plek ben”, sluit Shah af.
Meer weten over werken bij Deloitte? Bekijk de pagina's Deloitte | Nieuws | Carriere en Deloitte | Mensen.