De twaalf winnaars van de Accenture Innovation Awards 2017

30 oktober 2017 Consultancy.nl

Afgelopen vrijdag vond de 2017-editie van de Accenture Innovation Awards plaats. Meer dan vijftig start-ups en scale-ups betraden het toneel om hun concept te pitchen aan de jury – twaalf daarvan gingen naar huis met een Innovation Award en een gift van een kwart ton. 

Accenture reikte dit jaar alweer voor de elfde keer de Accenture Innovation Awards uit, waarmee de adviesorganisatie de “meest opvallende, baanbrekende en nieuwste” innovaties in de schijnwerpers wil zetten, met als doel het stimuleren en opschalen van innovatie in Nederland. “Met de Accenture Innovation Awards willen we innovatieve ondernemers ondersteunen om hun oplossingen verder uit te rollen”, zegt Manon van Beek, Country Managing Director Accenture Nederland. “Wij geloven dat start-ups en scale-ups een belangrijke aanjager zijn voor de economie, dus iedereen heeft baat bij een snelle ontwikkeling.” 

Bedrijven konden zich tot 31 juli inschrijven met een bijzondere innovatie, en begin oktober maakten de juryleden de finalisten van de Accenture Innovation Awards bekend. Op vrijdag 27 oktober vond het evenement plaats in DeFabrique in Utrecht en kregen de finalisten de kans om hun concepten/producten te tonen aan de jury en het aanwezige publiek. De winnaars per categorie: 

Winnaars van de Accenture Innovation Awards 2017

  • Safe & Secure Society: Mine Kafon. Hassani Design wil met verschillende projecten wereldwijde problemen oplossen. Eén van deze problemen is het gevaar van landmijnen. De drone Mine Kafon spoort landmijnen op en maakt ze onschadelijk.
  • Perfect Cities: LuxSenz. Deze spin-off van de TU Delft gebruikt (zon)licht om objecten met elkaar te laten communiceren. Dat gebeurt op een duurzame manier, zonder batterijen.
  • Clean & Affordable Energy: The GoodShipping Program. Dit programma heeft ten doel de zeevaart te verduurzamen. Door gebruik te maken van hernieuwbare brandstoffen helpt het de CO2-uitstoot te verminderen.
  • Future Food Solutions: Asparagus Harvesting Robot. Deze slimme robot van Cerescon is in staat geautomatiseerd witte asperges te oogsten; iets wat tot voor kort nog handmatig moest.

  • Skills to Succeed: Knowingo. Een quiz-app, voor bedrijven op maat te maken, met vragen over bijvoorbeeld productinformatie. Het idee erachter? Mensen leren beter als ze gemotiveerd zijn, en mensen die gamen zijn doorgaans gemotiveerd. Voor IC3Media een logische stap om die twee elementen te koppelen.
  • Circular Economy: Blue Battery. Water en zout – meer had het bedrijf AquaBattery niet nodig om een batterij te maken, waarmee energieopslag mogelijk is. Veilig, goedkoop en duurzaam.
  • Delightful Consumer Experience: IV-Walk. Met dit draagbare infuusvest willen de makers de mobiliteit van patiënten in ziekenhuizen stimuleren. De IV-Walk moet het herstel van de patiënt versnellen.
  • Financial Services Reinvented: Nx’change. Een beurs die bedrijven en beleggers samenbrengt zonder tussenkomst van een bank. Deze particuliere beurs richt zich op kleinere bedrijven en staat onder toezicht van de AFM en De Nederlandsche Bank.

  • Health & Wellbeing: MOMALA-app. Deze app detecteert malaria-parasieten in een bloedmonster. Door middel van fotografie en deep learning is de app in staat in een mum van tijd te bepalen of het bloed besmet is.
  • Intelligent Enterprise: Magnitude Space. Deze minisatelliet draait om de aarde om een wereldwijd netwerk aan te bieden voor Internet of Things-sensoren. De satelliet communiceert via de uhf-band en helpt bedrijven hun producten of ladingen te monitoren.
  • Seamless Travel & Transport: Synple. Dit platform voorziet de transportsector van realtime, cross-chain samenwerking om de synergie tussen transportbedrijven te vergroten en het bedrijfsmodel te verduurzamen.
  • Publieksprijs: Pabbl – smartphone-gebruikers ontvangen via de Pabble-app advertenties op het vergrendelscherm van hun smartphone. Iedere keer dat ze hun smartphone ontgrendelen, ontvangen ze punten voor kortingen. 

Tijdens de Accenture Innovation Awards vond ook de finale van de Junior Innovation Challenge plaats. Bij deze innovatiewedstrijd worden jongeren tussen de 10 en 16 jaar uitgedaagd een oplossing te bedenken voor een alledaags probleem. Tien teams streden om de finaleplaats. Gonopla sleepte de eerste prijs in de wacht, een digitaal studiemaatje dat je helpt met leren. Zo laat de app zien hoeveel tijd je aan een vak moet besteden en hoe je je tijd het beste kunt inplannen.

Van Beek laat in een reactie op het evenement weten: “De Accenture Innovation Awards zijn een geweldige manier om bij te blijven in ons snelgroeiende startupecosysteem, maar ook om nieuwe mogelijkheden en kansen voor klanten te ontdekken en hen in contact te brengen met succesvolle startup initiatieven in hun vakgebied.” Over de grootste gemene deler van de winnaars zegt ze, “ze maken allemaal gebruik van slimme technologie om een bepaald probleem te adresseren of om het leven makkelijker of beter te maken.” 

Gerelateerd: De 100 snelst groeiende bedrijven en startups van Nederland.

Nieuws

Meer nieuws over