Oprichter ClickValue start maatschappelijk betrokken adviesbureau op
Waar de meeste consultancybureaus commerciële bedrijven zijn waarbij winsten en marges onderdeel uitmaken van de bedrijfsdoelstellingen, heeft nieuwe speler Sherb & Kahneman een compleet andere aanpak. Met het bureau wil oprichter Toon Vuursteen “maatschappelijk betekenisvol” werk leveren, onder meer door de winst te doneren aan een goed doel. Op termijn hoopt hij sociaal ondernemen beter op de kaart te zetten binnen de adviesbranche.
In 2015 kreeg Toon Vuursteen, mede-oprichter van online marketingbureau ClickValue, een burn-out. Dit stelde hem na zijn herstel voor een belangrijke keuze: doorgaan binnen ClickValue of een andere richting inslaan met zijn carrière. “Ik wil maatschappelijk betekenisvol zijn geweest voordat ze me onder de grond stoppen”, laat hij weten tegenover Consultancy.nl, in reflectie op wat hem bezighield ten tijde van zijn afweging. Vuursteen is na zijn burn-out gaan lesgeven aan de Hogeschool Leiden op het gebied van (digital) marketing, ondernemerschap en innovatie. Begin september besloot hij daarnaast een eigen consultancybureau, genaamd Sherb & Kahneman, op te richten.
Met Sherb & Kahneman besloot Vuursteen zich te specialiseren in het ondersteunen van MKB-ondernemingen bij het verbeteren van hun klantbeleving. “We hebben ervoor gekozen om ons te specialiseren in maar één ding: klantbeleving”, vertelt hij, waarmee hij benadrukt dat in de groeiende wereld van consultancy en digitale marketingbureaus klanten door de bomen het bos niet meer zien. Hij voegt toe: “Specialisatie is wat ons onderscheidt van de rest.” De diensten van het bureau richten zich daarbij onder meer op aspecten als user experience, digital marketing, conversie-optimalisatie en klantbinding.
Advies van topstudenten
In contrast tot traditionele adviesbureaus zal Sherb & Kahneman voornamelijk werken met een flexibele schil van zeventig (bijna) afgestudeerde topstudenten. Dit model sluit volgens Vuursteen aan bij de “maatschappelijke betekenis” die hij met het bureau wil realiseren: Sherb & Kahneman laat excellente studenten op een zinvolle manier deelnemen aan het bedrijfsleven, in plaats van dat zij bijbaantjes hebben bij bijvoorbeeld een supermarkt of café. Met een team van slimme studenten lijkt het model enigszins op dat van andere studentenadviesbureaus zoals De Kleine Consultant en Young Advisory Group.
Snel en concreet resultaat vormt een centraal onderdeel in de aanpak van het bureau. Vuursteen vertelt: “Geen wollige plannen, geen blabla van dure consultants. Gewoon meer klanten die langer blijven. En een ondernemer die er (weer) helemaal voor gaat omdat z'n bedrijf (weer) kleur en een onderscheidend profiel heeft.” Maar hoe zit dan met de kwaliteit en expertise van Sherb & Kahneman? Vuursteen geeft zelf leiding aan het bureau – hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in het vak. Voor hij ClickValue oprichtte, werkte hij vier jaar als consultant op het gebied van web development voor de Sociale Verzekeringsbank en eerder in zijn carrière drie jaar als Account Manager bij Ordina. Daarnaast zal alleen de crème de la crème van het studentenaanbod worden gebruikt voor de staffing-projecten. De studenten worden geselecteerd op hoge cijfers (gemiddeld een 8 of hoger) en persoonlijke eigenschappen.
De winsten die voortvloeien uit Sherb & Kahneman zullen in hun geheel worden gedoneerd aan een goed doel. “Dat gaan we elk jaar doen. Dit jaar zullen wij ons resultaat schenken aan Stichting Unlocked. Deze stichting financiert onderzoek op het gebied van het Locked In Syndroom (LIS)*”, licht Vuursteen toe. Volgend jaar wordt weer een ander goed doel geselecteerd als begunstigde.
Vooruitkijkend, geeft Vuursteen aan dat hij er vertrouwen in heeft dat de combinatie van betaalbare dienstverlening met een focus op maatschappelijke impact ervoor zal zorgen dat Sherb & Kahneman uitgroeit tot een gewaardeerde partij in de consultancybranche. Bovendien hoopt hij met zijn aanpak andere adviesbureaus te inspireren om meer aandacht te besteden aan sociaal ondernemerschap.
* LIS is een zeldzame aandoening, waarbij door ernstig letsel aan de hersenstam een vrijwel volledige verlamming van alle bewust aan te sturen spieren optreedt maar het bewustzijn en de zicht- en gehoorfuncties van de persoon intact blijven. Mensen die ‘Locked In’ zijn zien, ruiken, horen en voelen in principe nog alles normaal, maar kunnen niet meer bewegen of verbaal communiceren.