West Monroe Partners betaalt $275.000 voor domeinnaam wmp.com

06 oktober 2017 Consultancy.nl

Amerikaans advieskantoor West Monroe Partners heeft $275,000 uitgegeven aan een nieuw websitedomein. Wmp.com zal binnenkort het huidige adres westmonroepartners.com vervangen. Dit moet de toegankelijkheid voor nieuwe klanten verbeteren en de emailprocessen voor werknemers stroomlijnen.

Bij de totstandkoming van de opvallende deal binnen het online domeinlandschap werd het Noord-Amerikaanse West Monroe Partners (WMP) geadviseerd door domeinverkoper en -bemiddelaar Sedo, dat de transactie bestempelt als een “fantastische deal” voor het adviesbureau. Hierbij wordt benadrukt dat de overeenkomst WMP in staat stelt zijn online branding en online-aanwezigheid te verbeteren. 

Vereenvoudiging

Het neergetelde bedrag van $275.000 lijkt buiten het bedrijfsleven wellicht erg hoog om neer te tellen voor slechts een webadres. Toch betaalt het consultancybureau – dat momenteel nog de domeinnaam westmonroepartners.com gebruikt – dit graag voor de vereenvoudiging van hun digitale thuisbasis. Niet alleen is wmp.com vanuit het perspectief van de klant veel gemakkelijker om te zoeken en vinden, het verkorte adres zorgt ook voor een flinke tijdsbesparing bij het e-mailen van werknemers. Momenteel hanteren WMP-medewerkers nog e-mailadressen die eindigen op @westmonroepartners.com, wat vaak leidt tot niet aangekomen mails als gevolg van de grote kans op spelfouten. Ook zorgt de lengte van de e-mailadressen voor irritatie bij zowel klanten als personeelsleden.

West Monroe Partners betaalt $275.000 voor domeinnaam wmp.com

Afgezet tegen het ongeveer 1.000 personen tellende personeelsbestand van WMP, komt het betaalde bedrag van $275.000 uit op ongeveer $275 per werknemer. Het adviesbureau had bovendien geen aantrekkelijke alternatieven voor de nieuwe domeinnaam, zodat wmp.com de enige voor de hand liggende domeinnaam was die beschikbaar was. Zo is bijvoorbeeld westmonroe.com, naast dat deze domeinnaam nog altijd spellingsproblemen met zich meebrengt, al bezet door een stad met dezelfde naam in de staat Louisiana.

Afkortingen

De adviesbranche kiest steeds vaker voor afkortingen om de business een zet in de rug te geven. Zo zetten Big Four kantoren Ernst & Young en PricewatershouseCoopers zichzelf bijvoorbeeld opnieuw in de markt als respectievelijk EY en PwC, waarbij laatstgenoemde deze nieuwe naam specifiek selecteerde om pwc.com en variaties daarvan te kunnen gebruiken voor de online toegang tot het kantoor. Bain en McKinsey hebben aan het begin van het onlinetijdperk meteen ‘& Company’ geschrapt uit hun domeinnamen, terwijl The Boston Consulting Group gebruikmaakt van het korte bcg.com.

In een iets complexere kwestie werd in 2014 bij de lancering van Strategy& – de strategietak van PwC – de domeinnaam strategyand.com gekozen, aangezien in domeinnamen geen &-teken kan worden gebruikt. Ook in andere opzichten kan de strijd op het gebied van domeinnamen zorgen voor uitdagingen. Zo begon Bain & Company in 2012 een rechtszaak tegen de eigenaar van de website bainconsultinggroup.com. Volgens Bain maakte eigenaar Jim Woods door het gebruik van ‘Bain Consulting’ en de site te exploiteren voor zakelijke doeleinden misbruik van Bains copyright en merkrecht.

Nieuws