KNVB gaat meer sturen op data om maatschappelijke impact te vergroten

08 augustus 2017 Consultancy.nl

De KNVB gaat de komende jaren nog meer sturen op de grote hoeveelheden data die de voetbalbond dagelijks binnenkrijgt. Door gebruik te maken van moderne technologie hoopt de bond problemen binnen het voetbal al te tackelen voordat ze überhaupt ontstaan. ‘Met behulp van data-analyse kunnen we meer op basis van ratio in plaats van emotie beslissen’, aldus senior categoriemanager Jurrie Groenendijk van de KNVB. 

‘Alleen al in het amateurvoetbal worden elk weekeinde ongeveer 35.000 wedstrijden gespeeld’, zegt Groenendijk. ‘Alle informatie over die wedstrijden registreren we in onze database: we digitaliseren de wedstrijdformulieren, van de spelers houden we alles bij en na afloop kunnen zij hun eigen wedstrijd en scheidsrechter reviewen.’

Problemen voorkomen

Voor de KNVB zijn die ervaringen en cijfers bijzonder waardevol. Volgens Groenendijk bieden de verzamelde data in combinatie met predictive analytics het voetbal de komende jaren enorme kansen. ‘Met de huidige technologie kunnen we bepaalde problemen binnen de sport misschien wel tackelen voordat ze überhaupt ontstaan. Als wij zien dat een team drie keer achter elkaar met 11-0 wint, kunnen we het tijdens het seizoen al een niveau hoger indelen. Zo blijft het spelplezier behouden, en daar draait het om.’ 

KNVB gaat meer sturen op data om maatschappelijke impact te vergroten

Delen met belanghebbende partijen

‘De activiteiten die we ontplooien, de afwegingen die we maken en de keuzes waar de euro’s en uren naartoe gaan, zullen in toenemende mate worden gedreven door de aanwezige data. Beslissingen worden hierdoor meer genomen op basis van ratio in plaats van emotie. Daar zijn alle betrokken partijen bij gebaat en wij zullen onze rol als initiator moeten pakken. De KNVB ziet het als zijn taak om voetbalclubs te laten leren van elkaar. Denk hierbij aan de sfeer in een stadion, het aantal vrijwilligers bij verenigingen of de afstanden die amateurclubs afleggen. Wat we van de verzamelde data leren, delen we met onze achterban.’ 

De waarde van voetbal

Hoe waardevol data kunnen zijn, ervoer de KNVB bij het door PwC verrichtte onderzoek naar ‘de kracht van voetbal’. De sport verenigt en houdt miljoenen mensen in zijn greep, maar welke waarde vertegenwoordigt voetbal nu werkelijk? Om die vraag te beantwoorden, ontwikkelden data-analisten van PwC een uniek meetinstrument. Daarin werd de impact van voetbal opgesplitst in bijdragen aan de economie, verbinding, gezondheid en vorming. 

Uniek sturingsinstrument

‘Voor de eerste keer zijn zowel de financiële als niet-financiële waarden van voetbal verenigd in een rapportage en een sturingsinstrument’, vertelt Charlotte Bech, die vanuit PwC bij het onderzoek was betrokken. ‘Uiteindelijk bleek dat de economische kracht vooral wordt gevoed door het betaald voetbal, terwijl de elementen verbinding, gezondheid en vorming vooral worden gegenereerd door het amateurvoetbal.’ 

Impact vergroten

‘Voor betaaldvoetbalorganisaties is het belangrijk om stakeholders te tonen welke impact zij hebben op hun omgeving’, vult Groenendijk aan. ‘Wij als KNVB wilden vooral te weten komen aan welke knoppen we moeten draaien om de impact van de organisatie verder te vergroten. Het onderzoek is voor ons nu een belangrijke onderligger om de waarde van voetbal uit te drukken en op C-level het gesprek aan te gaan. Het is een instrument om beleidsbeslissingen te rationaliseren.’

Charlotte Bech en Jurrie Groenendijk

Echte waarde zit in proces

Volgens Groenendijk is de economische waarde voor de KNVB dan ook niet het belangrijkste resultaat van het onderzoek. ‘De krantenkoppen naar aanleiding van het onderzoek gingen vooral over de €2,18 miljard die het Nederlandse voetbal aan het bruto binnenlands product bijdraagt. De echte waarde zit voor ons meer in het proces. Het ontwikkelde meet- en sturingsmodel beïnvloedt nu hoe wij en de clubs naar onze maatschappelijke rol kijken.’

Gesprek met stakeholders

De rol die de 35 betaaldvoetbalorganisaties in hun regio kunnen spelen, werd na het onderzoek gevisualiseerd in gepersonaliseerde datacards. ‘Met de helft van de clubs zijn we ook om de tafel gaan zitten om de methodologie en de uitkomsten toe te lichten. Tijdens deze gesprekken ging het relatief kort over de cijfers. Voor bestuurders van een profclub is het vooral relevant om te bepalen hoe zij aan de hand van deze feiten het gesprek met stakeholders kunnen aangaan. Dat is voor hen niet altijd gemakkelijk, omdat sommige partijen waarmee ze te maken krijgen kritisch zijn of zich moeilijk in de wereld van het voetbal kunnen verplaatsen.’

Bredere samenwerking stimuleren

De KNVB gebruikt het onderzoek om die verschillende werelden ook meer met elkaar te verbinden. Volgens Groenendijk kan de voetbalbond hierin nog actiever worden. ‘Het rapport bevestigt inhoudelijk dat de maatschappelijk waarde in het amateurvoetbal en de economische waarde in het betaald voetbal is te vinden. Als die twee werelden meer samenkomen, kan de kracht van voetbal nog verder toenemen.’ Hij denkt hierbij aan intensieve samenwerkingen tussen een profclub, amateurverenigingen en de lokale overheid of een maatschappelijke of commerciële instelling. ‘Een dergelijke driehoek genereert regionaal een enorme kracht om mensen op een positieve manier in beweging te krijgen. Ik denk dat geen enkele andere maatschappelijke factor die kracht kan evenaren.’

Gerelateerd: UEFA Women’s Euro levert Nederlandse economie €44 miljoen op.

Dit artikel is eerder geplaatst in Inzake, het digitale magazine van accountants- en advieskantoor PwC.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup