Novel richt pijlen op millennial advies en breidt industriefocus uit

19 mei 2017 Consultancy.nl

Novel Creative Consultancy, een adviesbureau gespecialiseerd in consultancy, creatieve concepten en communicatie, heeft besloten zich te herpositioneren als millennialbureau. “We worden steeds vaker gevraagd om jongvolwassenen te bereiken, nu maken wij daar onze core business van”, zeggen Novel-partners Maarten Bul (33) en Maurice Seleky (34).

Sinds de oprichting in mei 2015, heeft Novel Creative Consultancy (Novel) voor verschillende opdrachtgevers gewerkt, vooral binnen de cultuursector, zoals De Nationale Opera, de Stadsschouwburg Amsterdam en CJP. Zo hielp Novel eind 2015 bijvoorbeeld Fonds Kwadraat met een nieuwe merkstrategie, waarbij de doelstelling was om de external branding van de stichting beter aan te laten sluiten bij de veranderende wensen vanuit de creatieve industrie, en om een scherpere marktfocus te verkrijgen.

Begin vorig jaar ondersteunde Novel het festival NEU NOW, waarbij een projectteam van het bureau strategisch advies gaf bij de achtste editie van het evenement. Novel ondersteunde bij het ontwikkelen en realiseren van concepten, evenals het mobiliseren van stakeholders en opbouwen van communities. In september van vorig jaar werd Novel ingeschakeld door de Dutch Directors Guild, de Nederlandse belangenvereniging voor televisie- en filmregisseurs. Novel voerde een PR-campagne ter promotie van een seminar over culturele diversiteit in de filmindustrie. En een maand later mocht Novel het Stadsarchief Amsterdam bijstaan, door hen te helpen bij de ontwikkeling van een van een strategische herpositionering van de publieksdiensten.

Novel Creative Consultancy  herpositioneert zich als millennialbureau

Millennial vraagstukken

De afgelopen maanden zagen Maarten Bul en Maurice Seleky vanuit klanten steeds vaker de vraag komen naar oplossingen voor vraagstukken specifiek gericht op de millennial doelgroep ofwel jongvolwassenen. Novel geeft enkele “spraakmakende campagnes” als voorbeeld, die zij hebben uitgevoerd voor De Nationale Opera, CJP en het DeLaMar Theater. Bij elk van deze projecten was het de uitdaging om de millennial doelgroep te mobiliseren voor cultuur. Een ander voorbeeld van de specifieke focus was het jongerenmerk SSBA Salon dat Novel ontwikkelde voor de Stadsschouwburg Amsterdam.

Deze stijgende vraag ligt in lijn met het groeiende belang van de groep millennials in de markt – alleen al in de Verenigde Staten is deze doelgroep goed voor $200 miljard aan jaarlijkse bestedingen. Ook in Europa is hun impact op de economie en maatschappij enorm – Nederland telt inmiddels ruim 4.1 miljoen millennials. “De millennialgeneratie is definitief doorgebroken als culturele, politieke en economische factor van betekenis”, geeft Seleky aan. “En de komende tien jaar zal hun impact en politieke en sociale invloed verder toenemen”, voegt hij toe.

Gevraagd naar hoe hun dienstverlening er na de herpositionering uit komt te zien, geeft Bul aan: “Onze strategieën, concepten en campagnes zijn voor de millenial generatie op maat gesneden.” Als onderdeel van de herpositionering zal Novel – de naam blijft verder behouden zoals hij is – ook zijn vleugels uitslaan naar andere sectoren. “De expertise uit ons werk voor tientallen opdrachtgevers in de cultuursector leveren we nu ook aan bedrijven en andere maatschappelijke organisaties. Juist omdat we bij Novel inmiddels weten hoe je een complex goed als cultuur aantrekkelijk maakt voor millennials, delen we onze kennis graag buiten de culturele arena”, aldus Bul.

Nieuwe website

In het kader van de herpositionering heeft Novel bovendien een compleet nieuwe website ontwikkeld. Naast een nieuw uiterlijk en het opfrissen van de verschillende pagina's waarop de dienstverlening en mensen van het bureau worden uitgelicht, heeft Novel ook een nieuw onderdeel gelanceerd: Magazine. In dit eigen online magazine publiceert het bureau artikelen op basis van hun eigen trendonderzoek en plaatst Novel interviews met changemakers en toonaangevende millennials. De artikelen en interviews zijn verdeeld over drie onderwerpen: Corporate, Culture en Society.