Adviesbureau Novel Creative Consultancy van start

06 mei 2015 Consultancy.nl

De consultancywereld is een nieuw adviesbureau rijker: Novel Creative Consultancy. Het bureau wil maatschappelijke meerwaarde creëren voor organisaties door volgens eigen zeggen het leveren van een unieke mix van consultancy, creatieve concepten en communicatie.

Novel Creative Consultancy is opgericht door drie jonge professionals: Maarten Bul, Chris Julien en Maurice Seleky. Het nieuwe adviesbureau neemt een unieke positionering in binnen de adviesbranche. Het bureau combineert de wereld van consultancy, creatieve concepten en communicatie en levert klanten advies binnen deze drie pijlers. Alle drie de oprichters hebben ruime ervaring binnen ofwel de reclamewereld, creatieve industrie en de advieswereld. Zo werkte Maarten Bul voorheen als communicatiestrateeg bij de toonaangevende reclamebureaus LEMZ en THEY, heeft Chris Julien ruime expertise in business development, art direction en cultuurfilosofie, en heeft Maurice Seleky zich toegelegd op pr- en communicatiestrategie, creatief advies en conceptontwikkeling.  

Novel Creative Consultancy

Maatschappelijke meerwaarde
Het bureau legt uit hoe het inspringt op de veranderende behoefte van organisaties: “We leven in een gefragmenteerde wereld waar informatie en trends steeds sneller circuleren. Tegelijkertijd gaat de millennial generatie een nieuwe beweging voor die organisaties uitdaagt om sneller en actiever te reageren op hun achterban. Novel werkt samen met organisaties die een betekenisvolle rol willen spelen in het leven van mensen en daarmee werkelijke waarde toevoegen aan de samenleving - organisaties die de toekomst vormgeven. Novel levert nieuwe ideeën die media en communities verbinden met bedrijfsactiviteiten. Door alle stakeholders te mobiliseren wordt duurzame groei gecreëerd en innovatie aangejaagd.”

Het bureau schetst de achtergrond waarin organisaties zich vandaag de dag bevinden en het belang van maatschappelijke toegevoegde waarde: “De wereld heeft behoefte aan organisaties met maatschappelijke meerwaarde”, aldus de drie oprichters. “Onze wereld verandert razendsnel en ingrijpend. De moderne mens is een sociale omnivoor en ontzettend connected, maar ondertussen groeit de behoefte aan duiding en verbinding. Dit heeft grote gevolgen voor bedrijven, overheden en andere organisaties. Steeds meer mensen –  millenials voorop - willen namelijk diensten en producten die hun waarden vertegenwoordigen. Elk type organisatie moet op deze ontwikkeling inspelen. Immers, kopers, kiezers en bezoekers binden zich aan partijen die passen bij hun opvattingen en voorkeuren. Onze missie is om samen met opdrachtgevers die meerwaarde te ontdekken en te ontwikkelen.”

Consulting, Concepten, Communicatie            
De dienstverlening en positionering van het nieuwe organisatieadviesbureau is gebaseerd op drie belangrijke pijlers. De eerste pijler vormt ‘Consulting’. Het bureau biedt creatieve oplossingen voor strategische uitdagingen op het gebied van communicatie en organisatie. Met een aanpak gebaseerd op zowel onderzoek als op praktijkervaring zorgt het bureau dat een diepgravende analyse wordt gecombineerd met bruikbare adviezen. De consultants van Novel zoeken daarbij naar de essentie van een organisatie om deze te koppelen aan de juiste tools waardoor een organisatie beter kan presteren.

Consuling - Concepten en Communicatie

De tweede pijler vormt ‘Concepten’. Novel creëert zogenaamde culturele connectors. Die concepten stellen organisaties in staat een betekenisvolle, duurzame relatie met hun stakeholders op te bouwen die op de lange termijn relevant blijft. In wezen zijn culturele connectors op maat gemaakte business units die een voortdurende wisselwerking tussen een achterban en organisatie mogelijk maken. Ze doen dat door actief communities op te bouwen rond gedeelde waarden en maatschappelijke behoeften. Tenslotte is er de pijler ‘Communicatie’. Novel levert consultancy en uitvoerende ondersteuning in communicatie en biedt merk-, campagne-, communicatie-, content- en PR-strategieën om voor ieder project de juiste doelgroepen te bereiken. Daarbij is het bureau beschikbaar als vaste persvertegenwoordiger en als communicatiemanager voor specifieke projecten.

Projecten
Sinds de oprichting wist het bureau al tal van uitdagende projecten in de wacht te slepen. Zo werd voor de Stadsschouwburg Amsterdam het creatieve concept ‘SSBA Salon’ ontwikkeld. Deze ‘culturele connector’ verbindt de Stadsschouwburg met de jonge creatieve klasse van Amsterdam en versterkt haar rol als cultuurpaleis aan het Leidseplein. Het resultaat mag er zijn: Het aantal jonge bezoekers aan de schouwburg is inmiddels verdubbeld.

Maarten Bul, Chris Julien en Maurice Seleky - Novel Creative Consultancy

Een ander project was de PR campagne ‘We are Public’, een nieuw cultuurlidmaatschap en een online magazine met een zorgvuldig samengestelde selectie van film, muziek, theater en beeldende kunst in Amsterdam. Als PR-manager was Maurice Seleky verantwoordelijk voor de PR-campagne om We Are Public te lanceren in 2014, waarbij 2.500 leden geworven moesten worden. Novel leverde onder meer strategisch communicatieadvies, onderhield de mediarelaties, gaf presentaties en organiseerde PR-evenementen. Ook hier met succes: De lancering van We Are Public kreeg nationale en internationale media-aandacht met aandacht in kranten, op radio en televisie, online en op social media.